Gå til innhold

Elkjøp sjokkerer igjen!


Anbefalte innlegg

husker at jeg skulle kjøpe en sony 21tommers tv med flatt bilderør til kun 2000kr !!! ( :dribble: )

 

jeg var innom elkjøp og spurte etter produktet flere ganger i løpet av uka men de "hadde den ikke på lager" også prøvde de bare å selge meg en nesten lik en til 3000.

 

men kl halv tre på lørdagen fikk de den inn på lager (halv time til tilbudet gikk ut), da skulle de ha det til at den hadde så innmari dårlig lyd så jeg burde velge en annen og jeg ble vist andre tver. jeg fikk kjøpt tven min da og den er jeg da absolutt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med å komme inn blid og glad og oppføre seg fint, for å få selgeren på din side, det burde jo ha hjulpet. Men i mitt tilfelle, der jeg ble løyet opp i trynet av selgeren som ville pushe på meg et dyrere og dårligere produkt, gjorde dette etter at jeg var så snill og positiv som overhodet mulig. Sannsynligvis derfor han gjorde slik; han trodde vel jeg var dumsnill og lett å lure. Så det innbyr ikke akkurat til å være snill og blid, når det er slik respons en får.

Neste gang jeg skal ha noe, og en selger kommer bort til meg, så tror jeg heller jeg skal være dritseriøs og si hva jeg skal ha, slik at han ser at jeg mener alvor!

Lenke til kommentar

Humm..var innom elkjøp for en stund siden med en kompis som skule ha et kjøleskap som var på tilbud. Kjøleskapet som var på tilbud var selfølgelig "utsolg". Derfor ble vi styrt inn mot et annet kjøleskap som var mye dyrere, men var ca samme type skap. Jaja...tenkte kompisen min.. han måte ha et seg nytt kjøleskap så han kjøpte det dyre som han hadde blitt hvist. Vi betalte å gikk ut til utleverings avd. Når vi kom dit viste deg seg at de slett ikke var utsolgt for kjøleskapet, men at det ikke var satt ut..... For på lagret sto det massevis av nye kjøleskap som var på kampanje tilbud. VI gikk rett inn igjen å krevde å få det som var på tilbud...Betjeningen beklaget dette så mye, å unnskylte seg med at de ikke ar klar over at de hadde 50 stk av dem på lagret...TYPISK ELKJØP ELLER?

Endret av sKRud
Lenke til kommentar

Tillater meg å påpeke en viktig forskjell når det gjelder provisjonsbasert lønn som selger:

 

1. Provisjon basert på nettosalg.

 

I min tidligere jobb (1997-99) solgte jeg brunevarer og foto/video med en lønn basert på nettosalg. Det betyr at det var HVOR MYE jeg solgte som var avgjørende, ikke bruttofortjenesten. Det spilte ingen rolle for meg om jeg solgte en SONY TV eller en BEKO TV, prisen var avgjørende for min lønn. Selvfølgelig overvåket butikken hvilken bruttofortjeneste du genererte, men LØNNA var ikke avhengig av den. Du hadde selv et ansvar for å gjøre salget akseptabelt i forhold til rabatter, mersalg av høyfortjenesteprodukter som videokassetter o.s.v. Vi solgte mye merkevarer, butikken var ikke en pengemaskin, men gikk med overskudd.

 

 

2. Provisjon basert på bruttofortjeneste.

 

På Elkjøp har de (så vidt meg bekjent) provisjon basert på bruttofortjenesten de generer for butikken. Det er et incentiv for selgeren til å selge produkter butikken har god avanse på. Hoveregelen er at kampanjeprodukter og merkevarer har dårlig avanse - mer ukjente merker har ofte bedre fortjeneste. Derfor ønsker man å ikke selge Panasonic Tv'n i annonsen men en Thomson TV til samme pris. Ofte kan det lønne seg for selgeren å selge et "billigere og bedre" produkt enn det annonserte, fordi avansen er såpass mye høyere. Som kunde kan jo dette inngi tillit, fordi man er vant til at selgere skal selge deg et dyrere produkt.

 

Begge alternativene gir deg som kunde fordeler og ulemper, men jeg vil påstå at du faktisk står tryggere med det første. Det er viktig å huske på at ikke alle selgere er som verstingene på Elkjøp!

 

(Og det finnes bra folk i det systemet, bare så det er sagt. Her om dagen testet jeg en selger med å be ham anbefale en TV, og da anbefalte han den jeg vet er best med kommentaren "selv om sjefen kommer til å hate meg...")

 

 

 

Albatross

Lenke til kommentar

Nå elkjøp er kanskje ikke en supersjappe, men billig kan de være på endel produkter, var i går på expert å kjøpte meg en phillips innendørsantenne kr 398,-, mitt siste forsøk på å slippe å montere utendørsantenne, har ei elkjøp innendørs antenne fra før , bare ræva, men det var også philipsen.

 

vel var ikke annet å gjøre en å hente utendørs, fikk penga tilbake på expert da de tok noe over 500 for en utendørsantenne, dro ned på elkjøp...

 

 

Der sto samme innendørsantenna fra philips til kr 249 eller var det 298, og utendørsantenne til 398. Så vet en hva en skal ha er vel elkjøp grei nok de.

Lenke til kommentar

Dette har vel blitt sagt tusen ganger men. Hør på et par ting i fra en sliten selger:

 

Kunder som ikke har peiling kommer innom hver dag. Hver time. Nærmest hvert minutt. Alle vil ha billigst og best. Disse uttrykkene går sjelden hånd i hånd, men det hender. Hva gjelder PC så er det veldig kjedelig for en alenemor og kjøpe en bærbar for 7000 som varer i to år istedet for å kjøpe en til 9 som varer i fire. Og samtidig kan smådøtrene spille Sims 2 på den.

Hva gjelder uvitende kunder forresten:

 

En kunde kommer inn og vil ha et kamera for billigst mulig pris. Han skjønner ikke hvordan et kamera til 700 kan være dårligere enn et kamera til 3000. Jeg forteller at de billige kameraene mangler optisk zoom og at det er optikken i et kamera som gjør det bra eller dårlig. Men selvfølgelig, skal man bare bruke kameraet til kjappe festbilder behøver man ikke stort. Jeg anbefaler kunden et kamera som koster ca 1700 som har optikk, batterier og alt annet i orden. Jeg gir ham litt rabatt slik at han kommer i en prisklasse han ønsker. Kunden er fornøyd (og det er jeg også. :cool: Jeg har tjent litt, og kunden har fått et kamera jeg vet han blir fornøyd med. Men når jeg har hentet kameraet (fra lageret) til ham har han funnet et kamera til 3000 som han synes "så mye mer stilig ut". Han velger det i stedet. På TROSS AV at jeg forsikrer ham om at kameraet til 1700 er mer enn nok. Jeg tjener ikke mer, men henter kameraet og kunden er fornøyd. :roll:

 

Legg merke til: Kunden er fornøyd!

 

Hvis kunden er ufornøyd kjøper han ikke.

 

Hvis kunden blir ufornøyd med produktet kjøper han ikke fler produkter i butikken og "grøss", kanskje leverer han det tilbake også.

 

Hvis kunden er ufornøyd anbefaler han ikke andre å dra i butikken.

 

Tror dere Elkjøp legger opp strategien sin for å lure flest mulig folk? På sikt vil man aldri greie å bygge seg opp faste kunder. Skal man overleve må man ha faste kunder som kommer tilbake og som anbefaler butikken videre!

 

Før jeg startet som selger var jeg selv kunde på Elkjøp husker jeg. Jeg og romkameratene trengte en vaskemaskin til leiligheten og vi ville ha en vaskemaskin med innebygd tørketrommel. Slike viste seg å være sinnsvakt dyre (billigste var til 5000). Dette skremte oss litt, men det viste seg at den billigste var den siste som var igjen. Selgeren sa at vi kunde få kjøpt utstillingen og vi takket ja. Lykkelige over å finne en maskin som i det hele tatt var billig. Selgeren ble sikkert litt overrasket over at vi ikke ville ha nedsatt prisen. Men vi hadde jo funnet det vi ville ha, hvorfor prute? Selgeren solgte med forsikring også, men gav oss gratis skyss av produktet. Og vet dere hva? jeg var fornøyd! Det samme var romkameratene. Vi har hatt maskinen i 6mnd nå og er kjempefornøyde! Den var verdt alle pengene og jeg ville aldri gjort kjøpet annerledes. Naiv? Ja. Ufornøyd: Nei! :p:p:p

 

Ahhh.. det var godt. Jeg følte at denne tråden trengte litt smilies og solskinns-historier. Men: jeg sier ikke at Elkjøp-kjeden er englebarn alle sammen. jeg sier at det finnes gode historier også. Smil til verden og verden smiler igjen. Det er ikke løgn! :)

Lenke til kommentar

Fra ledelsen blir man oppfordret til å gi kunden et alternativ, ikke lure kunden til å kjøpe noe annet. Som i dustdowns eksempel, er ikke alltid de annonserte produktene av høyeste kvalitet (eks. digitalkamera til 799). Elkjøp har mye mer retur av annonserte produkter enn andre produkter, for kunden skjønner at det er for dårlig (ofte ser de på dette som dårlig service og kjefter på selgeren pga. han ikke sa dette på forhånd).

 

Jeg mener det er god kundebehandling å ihvertfall informere kunden om at det finnes alternativer som sannsynligvis er et bedre kjøp.

 

Jeg kjenner ikke andre butikker, men har et par eksempler på der vi har strukket oss et stykke for å gjøre kunden fornøyd:

 

1: En kunde hadde vært hos oss to ganger for å få tak i et annonsert 512mb minnekort vi hadde annonsert, desverre hadde det ikke kommet andre gangen, så vi sendte han minnekortet gratis i posten da vi fikk det inn et par dager etter (vi dekket både minnekort og frakt)

 

2: En kunde var lovet en t630 mobiltelefon, denne ble forsinket, kunde fikk en k700 til samme pris.

 

Uansett, en kunde bør være oppmerksom på at selgeren er der for å få han til å kjøpe, men dette rettferdiggjør ikke løgn og uriktig informasjon om produktene.

Lenke til kommentar

em selger som kanskje får litt lav timeslønn og samtideg blir hjærnevasket med ideer om at jo dyrere vare du selger jo bedre for meg, deg og kunden, vil jo selfølgelig legge seg flat for en slik teori.. viss kunden har lite peiling vil han jo naturligvis høre på selgeren som "vet hva han prater om, og har gått masse kurs og faen vet hva"

Lenke til kommentar
Humm..var innom elkjøp for en stund siden med en kompis som skule ha et kjøleskap som var på tilbud. Kjøleskapet som var på tilbud var selfølgelig "utsolg". Derfor ble vi styrt inn mot et annet kjøleskap som var mye dyrere, men var ca samme type skap. Jaja...tenkte kompisen min.. han måte ha et seg nytt kjøleskap så han kjøpte det dyre som han hadde blitt hvist. Vi betalte å gikk ut til utleverings avd. Når vi kom dit viste deg seg at de slett ikke var utsolgt for kjøleskapet, men at det ikke var satt ut..... For på lagret sto det massevis av nye kjøleskap som var på kampanje tilbud.

Samme skjedde meg forrige uke!

 

Kom inn i butikken på jakt etter tilbudsvaren (en canon scanner til 490kr.)

Det var ikke en eneste i butikken og syntes det var litt merkelig da jeg hadde sjekka statusen online og den skulle være på lager.

 

Selgeren sa at denne var utsolgt da jeg spurte, men før jeg forlot sjappa stoppet jeg opp med personen som satt i kassa og sa jeg skulle ha scanneren.. han gikk på datasystemet og kunne bekrefte at varen var på lager.. de hadde 4stykker.

Jeg betalte og gikk til vareutleverings "smuget" på baksiden av bygget å fikk utlevert greiene..

 

Mystisk :hmm:

Lenke til kommentar

du få elkjøp avisa hvor det på noen av varene står at den 3dagers annonse garantien ikke gjelder.

da har du to vlag:

-stikke ned tidlig å få beskjed om at de ikke har fått den inn ennå

-stikke ned litt senere og få beskjed om at de er utsolgt og at 3dagers anonnonse garantien ikke gjelder på dette produktet

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med å handle på Elkjøp, men så vet jeg hva jeg vil ha når jeg går inn i butikken, det er noe som heter research.

 

Dessuten vet jeg at som oftes så er kvalitet litt dyrere, og så lange man har det minste kvalitets krav, så finnes mann ikke billigste vare. Billigst vare vil som regel ha kortere levetid, og dermed bli dyrere i lengden.

 

Hadde en litt dårlig episode med en selger, dette var ikke på elkjøp, men på en mindre forettning i Ski, 3-D, og der regner man med at man har litt mer peiling.

En kompis skulle ha ny TV, og tok med meg som kan litt mer. Vi så da etter en normal 4:3 TV, siden Widescreen på den tiden kun var møkk, så når jeg spurte han om det var 16:9 funksjon på den, så sa han ja, men at det kun var tull. Jeg nevnte at med avspilling av DVD, og man bruker den, da må man ha stilt inn DVD en til 16:9 bilde, så blir bildekvaliteten mye bedre. Dette nektet han på.

 

Han mente det var det samme om bilde ble gjort om i DVD spilleren eller i TVen, men for de som faktisk har testet dette så er det enorm detalje forskjell. Noe kompisen min også la merke til når vi testet dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...