Gå til innhold

Elkjøp sjokkerer igjen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var forresten noen i tråden her som påstår at selgere for Elkjøp ikke selger på provisjon, og det er iallefall bare tull...

 

Var på Elkjøp her forleden. Det var tre ting jeg skulle ha (blant annet xbox), men de hadde kun EN (en fotobag) som jeg da gikk og plukket i hylla selv. Selgeren jeg snakket med skulle absolutt registrere den og navnet mitt. Jeg spurte hvorfor, og han sier:

 

"For å unngå kø i kassa"

Jeg sier at det er jo strek-kode under på bag'en og at det tar 1 sek å scanne bag'en, mye raskere enn å oppgi navnet mitt.

 

Hvorpå han sier at: "De sier at vi skal gjøre det, ikke noe jeg kan gjøre med".

 

Vel fremme i kassa så spør jeg hva det var med det at han absolutt ville ha navnet mitt, og da sier dama i kassa at det er fordi han da får provisjon.

 

Syns det er temmelig frekt å kreve provisjon for noe jeg har plukket selv når det eneste jeg brukte ham til var å bekrefte at tingene jeg ville ha ikke var på lager... Har lært at man aldri oppgir (riktig) navn for selgere iallefall :D

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
. Har lært at man aldri oppgir (riktig) navn for selgere iallefall :D

Kan jo bli litt plagsomt om du får feil på en ting å har oppgitt feil navn da, så drar du til butikken og på kviteringen står det Ole Hansen mens ditt navn egentlig er Per Olsen, så skal du forklare hvorfor...

 

Jo du skjønner atte jeg ville ikke at selgeren deres skulle ha mitt riktige navn...

Lenke til kommentar
Det var forresten noen i tråden her som påstår at selgere for Elkjøp ikke selger på provisjon, og det er iallefall bare tull...

 

Var på Elkjøp her forleden. Det var tre ting jeg skulle ha (blant annet xbox), men de hadde kun EN (en fotobag) som jeg da gikk og plukket i hylla selv. Selgeren jeg snakket med skulle absolutt registrere den og navnet mitt. Jeg spurte hvorfor, og han sier:

 

"For å unngå kø i kassa"

Jeg sier at det er jo strek-kode under på bag'en og at det tar 1 sek å scanne bag'en, mye raskere enn å oppgi navnet mitt.

 

Hvorpå han sier at: "De sier at vi skal gjøre det, ikke noe jeg kan gjøre med".

 

Vel fremme i kassa så spør jeg hva det var med det at han absolutt ville ha navnet mitt, og da sier dama i kassa at det er fordi han da får provisjon.

 

Syns det er temmelig frekt å kreve provisjon for noe jeg har plukket selv når det eneste jeg brukte ham til var å bekrefte at tingene jeg ville ha ikke var på lager... Har lært at man aldri oppgir (riktig) navn for selgere iallefall :D

 

Det er jo delvis sant det selgeren sier da. Spillkonsoller, mobiltelefoner og slikt må registreres med navn og adresse, pga garantien. Han sparte jo kassedama for 15 sekunder der da ;). Men du har nok rett, jeg tror ikke det var akkurat det han hadde i tankene! :)

 

Dessuten så tror jeg ikke at en selger som jobber på et varehus er særlig interessert i å kontakte deg ved senere anledninger for å tilby deg varer til sinnsyke priser, så jeg ser ikke helt poenget i å lyve om navnet sitt.

 

----

 

Ops, tror jeg misforsto litt... de var utsolgt for Xbox, så du kjøpte kun en fotobag? Isåfall var det litt frekt ja... :blush:

Endret av Gaupa
Lenke til kommentar
Eller hørt denne : "Vi trenger fler folk i butikken! folk har stått å ventet i timesvis"

 

Vi er 2 stykker på jobb i rushtida i elkjøp tromsø data tele avd. og minst 50 stykk står å venter på samme sjaiten som er annonsert, som regel mobil med abb (noe som tar tid).

 

Og da greier Tor Magne Høgmo sjefen på elkjøp stormarked i tromsø å si: " Da får dokker trøkke opp tempoet vi kan ikkje ha noen latsabba på jobb hær! ". Og etter en god del år av det samme sjiten så blir man lei og man lærer seg å vende det døve øret til, både til sjefer og kunder som hyler. Sjefene skaper rett å slette en elendi arbeidsplass.

 

Og samme linja har jeg hørt fra selger over hele landet. De burde ha trent sine leder i litt personalpolitikk. Men er jo ikke de ansatte elkjøp investerer i, det er jo varene som ikke står annonsert!

 

Så da lurer jeg på hvor har du jobbet? hvilken butikk var det så roolige forhold at du faktisk trivdes ?

Klart svar! :thumbup:

 

Jeg vil sette Tromsø butikken i egen værstingklasse, den er så underbemannet at det er helt sykt.. Men selv om jeg har stått en drøy halvtime i kø der så klarer jeg å ikke la mitt sinne gå ut over de stakkars selgerne.. selv om jeg har sett andre som ikke har klart å besinne seg.

 

Tenker hver gang jeg er der nede at dette må være en forferdelig arbeidsplass, og merker fort på selgerne at de er stresset og missfornøyd.

 

F*** Tor Magne Høgmo, måtte du brenne i H til evig tid ;)

Lenke til kommentar

Det er gammelt nytt som ikke akkurat sjokkerer, men det irriterer grenseløst når man blir utsatt for det selv. Igjen og igjen...har sett meg nødt til å kjøpe både en oppvaskmaskin og en videospiller som var dobbelt så dyre som tilbudsvarene fordi jeg ikke har tid til å tulle med å vente i dagevis på varer som kanskje aldri kommer. Alle de andre gangene jeg har tatt turen til elkjøp pga bogus tilbud har jeg prøvd å gå tomhendt hjem, men har alltid plukket opp noen dvd filmer eller DV kasetter for ikke føle at jeg har kaste bort den tiden jeg har brukt på butikkturen...er nok av den typen som aldri går tomhendt ut av en butikk..for meg føles tid mer verdifullt en (små) penger ..men elkjøp.no er jo glimrende til å bestille de billigste spillene og filmene. Man sparer både tid og penger!

Lenke til kommentar

Skulle for 4 år siden kjøpe et Sony Trinitron 29" tv (om jeg ikke husker feil) til kampanjepris. 4000,-. Kjørte til butikken og sa jeg ville ha det tv'et. Selvsagt stod det rett ved siden av et annet tv som selgeren prøvde å få meg til å kjøpe, skulle visstnok ha "fetere lyd"...som om lyden fra et tv noen gang kan bli "fet". Fikk med meg det tv'et jeg kom for.

Lenke til kommentar
Det var forresten noen i tråden her som påstår at selgere for Elkjøp ikke selger på provisjon, og det er iallefall bare tull...

Greit, ett innlegg til. Dette var det jeg skrev:

 

"Vi får IKKE mer i lønn om vi selger et spesiellt produkt i forhold til en annet".

Riktig! Man får kun provisjon hvis man tegner abo. el.l.

Lenke til kommentar
Det var forresten noen i tråden her som påstår at selgere for Elkjøp ikke selger på provisjon, og det er iallefall bare tull...

Greit, ett innlegg til. Dette var det jeg skrev:

 

"Vi får IKKE mer i lønn om vi selger et spesiellt produkt i forhold til en annet".

Løgn og oppspinn fra din side! Dere har salgsbonus, som står i forhold til deres avdelings inntjening!

Lenke til kommentar

Okei ... har jobba i en Elkjøp butikk og slik fungerer salg/bonus-tingene:

1. Ingen Elkjøpansatt får provisjon på salg. Punktum.

 

2. Butikkene får provisjon fra f.eks Telenor og Netcom når de selger et abonnement og det er derfor telefoner koster 1kr.

 

3. Selgere får bonus om butikken går bra. Dvs at når butikken/avdelingen har oppnåd budsjett, begynner man å samle opp en såkalt "bonuspott" som er en viss andel av de pengene butikken har tjent mer enn hva som er budsjettert med. Denne potten blir så delt mellom de ansatt etter visse regler (som butikkene selv kan definere, men mest vanlig er det at man regner ut hver av de ansattes andel av det totale salget for avdelingen og så får hver ansatt "sin del" av bonuspotten).

 

4. Som alle andre butikker, leker ikke Elkjøp butikk. De har lyst til å tjene penger og derfor ønsker man selvsagt å selge de tingene man tjener mest på. Rimi lokker deg med billig Cola og Pepsi Max, Komplett.no har "Ukens tilbud"... Elkjøp har kampanjevarer som er griseprisa. Elkjøp er nok en av verstingene, men der har vi andre som Biltema, Jysk osv også. De har heller aldri ting på lager ... spesielt ikke ekstremt billige ting.

 

5. Salg blir bare registrert på selger'n hvis selger "slår det inn" selv. Men det er også et par andre grunner til at selgere slår inn ting. Brunevarer må registreres pga. lisensmøka (ja, det gjelder faktisk ikke bare TV'er). Mobiltelefoner registreres og prises i henhold til det abonnement som kunden evt. velger. Og ikke minst; de nedi kassa har ikke alltid peiling på hva ting koster eller hva de er (ikke alt har strekkoder). Plukkvarer som spill, kabler, duppedingser og annet ræl som ligger i trau langs med gangbanen derimot, funker alltid på strekkoden og da kan man bare be selger'n rykke og reise hvis han/hun prøver seg og du ikke vil oppgi navn.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke gå inn på hva vi får og ikke får når det gjelder bonus, da dette er intern info. Men jeg sier igjen, jeg får ikke mer i lønn om jeg selger produkt B i forhold til Produkt A. Produktene har ingenting med lønn å gjøre.

Så du mener at du får samme lønnen om du bare selger produkter uten BF en mnd, og om du selger bare produkter med høy BF en måned?

 

Spent på ditt svar nå, fordi jeg vet nøyaktig hvordan bonussytemet i Elkjøp fungerer!

Lenke til kommentar

Som du har sett tidligere i tråden, så var det snakk om direkte provisjoner, og at vi fikk spesielle bonuser utifra hvilket produkt vi solgte.

 

Dette har jeg benektet.

 

Når det gjelder bonus (jeg regner ikke bonus som "lønn") så er dette som sagt intern info som jeg ikke forteller om.

 

Om du har misforstått meg, så beklager jeg det.

Lenke til kommentar

For å oppnå bonus så må først hele butikke nå budsjett, så må din avdeling nå budsjett.

 

Og for å oppnå budsjett så må selge produkter som gir høy BF (BruttoFortjeneste). Dette er noe avd.lederene pusher på.

 

Man skal nå 90% av satt budsjett, alt over 90 % fordeles så utifra hver avd. salgsfortjenste og så til selgerne. Som igjen får bonus utifra hvor godt de har solgt. 1 bonusperiode går over 2 mnd'er.

 

Her er kickern: som deltidsansatt (ekstrahjelp = elkjøp-ord) så får du bare halvparten av bonusen som en heldtidsansatt får. Dvs selger du mer en en fast ansatt så får du allikavel bare 50 % av den egentlige bonusen.

 

Da jeg har jobba lenge innad i elkjøp så ser man at ekstrahjelper blir fulltidsansatte med ekstrahjelp timelønn, dette er 18-20 åringer som jobber over 155 timer i mnd, men er fortsatt ekstrahjelp :) elkjøp på sitt beste. Så de jobber hele dager, får elendig betalt og 50% av den eventuelle opptjente bonusen.

 

Det som er synd er at de fleste unge som skal ut i arbeidslivet ikke vet hvilken rettigheter de har.

 

Og til alle til dere ekstrahjelpe der ute, uansett butikk/jobb i serviceyrket, så kan dere huske denne: Kundene ser ikke forskjell på en heltidsansatt og en ekstrahjelp, Lik lønn for likt arbeid. Loven sier også at man ikke skal skille mellom ansatte. Uansett om man jobber deltid eller heltid så er man like mye ansatt i bedriften.

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar
Som du har sett tidligere i tråden, så var det snakk om direkte provisjoner, og at vi fikk spesielle bonuser utifra hvilket produkt vi solgte.

 

Dette har jeg benektet.

 

Når det gjelder bonus (jeg regner ikke bonus som "lønn") så er dette som sagt intern info som jeg ikke forteller om.

 

Om du har misforstått meg, så beklager jeg det.

Man kan ikke nekte på at selgerne i Elkjøp tjener like bra uansett hvilket produkt de selger.

Lenke til kommentar

var på en del elektobutikker her forleden for å sjekke priser på LCD/plasma TVer.

Selgeren på Elkjøp anbefalte meg å vente en uke før jeg handlet, da de skulle komme med et supertilbud .

De gjorde jeg, og sparte 4000 kroner.

 

Virkeligheten er ikke svart/hvit.

 

eller.......

 

Ang. registrering: Det var et tilfelle der jeg hadde handlet på Elkjop og rota bort kvitteringen(var en elendig cd-rwx2).`Da denne tok kvelden var jeg usikker på om det var innenfor garantien. Elkjop hadde navn og tidspunkt på Data, fikk igjen pengene og handlet en x24cd-rw for samme pris. Angret ikke på at jeg hadde lagt igjen navn da :p

Endret av ronndi
Lenke til kommentar

Alle selgere på Elkjøp får ikke provisjon. Det vet jeg med 100% sikkerhet da jeg selv jobber på en Elkjøp butikk.

 

Ikke alle selgere har dårlig produktkjenskap. Det er alikevell sikkert noen i HW eliten/Nerder/spesielt interiserte/guruer etc som kan mer en både meg og noen av mine kolleger.

 

Jeg har 100 vis av eksempler på at min og andres produkt kunnskap har vært til hjelp for kunden. De fleste av kunden jeg møter er ganske kunskapsløse (ikke dumme på noen måte!) i forbindelse med elektronikk og data. Dette har nok med interesse å gjøre.

 

Man har også de kundene som kommer innom (kanskje etter nettopp å ha vært hos en nisje/fag handeler) bare for å sette selgeren på prøve. Det er jo greit, så lenge selgeren ikke forsøker seg på noen "spanske" eller "kvasi svar"... ikke noe nederlag at en kunde vet mer om hvilken bit rate D/A konverteren i en DVD spiller har.

 

Mye av det vi hjelper kundene med er også "smak og behag". Daglig får jeg spørsmål om "hvilken synes du er best/finest/enklest?". Da har jeg fått kundens tilatelse til å være subjektiv. Noe som bør være greit... skulle kunden (innen 30 dager) være uenig, så er de velkommen tilbake for å bytte/heve kjøpet (gjelder jo da ikke hygiene produkter, software, abonnementer og et par andre ting).

Det er tap/negativt for butikke å få tilbake varer. Det er ekstra bryderi både for kunde og butikk (b-varer, redusert pris, redusert rykte etc)

 

For å se på den andre siden av saken, så er det Elkjøp driver med, på lik linje med de aller fleste butikker, nettopp det å drive lønnsom butikk. Det kan fremstå som kynisk. Spesielt om man aktivt bruker folks "ukunskap"/ingnoranse/likegyldighet, til å selge ting de egentlig ikke behøver.

 

Et eksempel: Tante Olga skal ha en DVD spiller, så barnebarna kan se på "nemo" og "Byggmester Bobb" når de er på besøk.

Hun har sett en DVD spiller i hylla til 399,- og spør om den er noe bra.

Selgerens svar vil normalt ikke være løgn, og vil ungå å snakke negativt om Noe produkt. Selgerens jobb er også å tjene penger til butikken, så svaret vil normalt bli: "- vi har en del modeller her som er bedre både på muligheter, lyd og bilde (og er forøvrig SIKKER på at blader som Lyd og Bilde, DVD og Hjemmekino og evt. forum lesere er enig). Videre sier han;"-vi har bla.a denne Pioneer modellen som har bedre D/A konverter, støtter DIVX, er raskere på JPG, og har mye bedre "trøkk" i bildet.... den er det beste du får under 2000 kr"

Olga sier da enten "oii den er sikkert fin men litt dyr." eller ".. ja om du mener det er den jeg behøver så.. tar jeg vel den".

Til det første svaret gjelder det å selge; "Philips DVP630 er nesten like bra, men 700 kr billigere, den blir du nok fornøyd med". Dette svaret kan sikkert brukes i begge svar alternativene, men typisk ville svaret på det andre vært: "om du tar den så blir du iallefall ikke missfornøyd med produktet, og det kan jo hende du får andre behov med tiden. Det er en god følelse å ha kjøpt kvalitet vet du!"

Så må jo kunden Olga ha kabler.... utvilsom og udiskuterbart er det at Monster Video 2 scart (til 399,-) er bedre "noname packs scart", både i biled kvalitet og holbarhet.... dette presanteres for kunden som i normale fall velger det beste (de har råd til.)

 

Olga behøvde kanskje ikke noe annet en "jalla DVD2000" med "nille scart" for å vise barna "Byggmester Bobb" på sin 19 år gamle "LUMA" TV... hva vet jeg.

 

Konklusjon: Da sympatiske Olga kommer inn har selgeren tapt uansett.(i øynene på publikum og kanskje moralsk sett)... tapt har også Olga i så måte noen penger.

 

Så spørsmålet eller konklusjonen er kanskje: både kunden og selger må være opplyst i et kommersielt og kynisk samfunn.

 

Artikelen til desertøren ;) som skriver i Forbruker raporten begynner med var "Som Elkjøp-selger lyver du for å selge produkter med best mulig provisjon"

 

Om dette ikke er juridisk injurierende, så tar jeg alikevell sterk avstand fra Theo Willenfeldt og Frobrukerrådet som skjærer oss alle (kunden også!) under en kam. At han ikke var større en at han "fulgte ordre" og begikk, i hans egne øyne "umoralske handlinger", er like logisk dumt som at "soldater som dreper uskyldige sivile, og skylder på de overordnede". (en tanke sterk den liknelsen kanskje da...)

 

 

Den av dere som ikke noen gang har løyet kan komme frem å kritisere andre (selgere?!) som gjør det.... jeg referdigjør det ikke på NOEN måte, men mener å indikere moralen i hele samfunnet!

 

Og så litt skryt: Jeg har ved flere anledninger fått rosende ord, blomster, konfekt etc av fornøyde kunder. Mange kunder sier de kommer innom på grunn av anbefalinger både på meg som selger og vår butikk. Noen kommer til å med innom fordi de har opplevd negativt på andre butikker (også elkjøp ved tilfeller).

 

En kjensgjerning: De som er fornøyd eller i allefall har fått som forventet er som regel stille og roper ikke om det i forum eller i TV2.. de få som er missfornøyd (retmessig eller ikke) gjør jo gjerne det.

 

Jeg kjenner meg selv som kunde også ganske godt... Jeg er kravstor og har ofte høye forventninger til produkter, og selgerne... Faktisk mye mer kravstor nå som jeg har jobbet på andre siden av disken. Ikke mange kan tilfredstille meg...

 

Konklusjon 2: Mange er vanskelig å tilfredstille uansett hva det gjelder, om det er kunde eller konsern ledelsen som begge vil ha mest for pengene. Det er naivt å tro at det ikke er en kamp.

 

 

Av med nisselua og orienter dere. Bruk forum, tester, seglere og pris (som faktisk i mange tilfeller = kvalitet) til hjelp når dere handler. Still krav.... men ikke tro at en butikk ikke vil tjene penger på dere.... til å med Olgas garn butikk vil det!!!

 

 

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...