Gaupa Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Men slik er det jo overalt! Uansett om det er Elkjøp, Expert, Spaceworld eller Lefdal. Om dere tror noe annet er dere naive. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Jo dummere folk er jo bedre for økonomien. Det verste som kunne skje med den vestlige sivilisasjon var at alle ble snusfornuftige og superbevisste forbrukere over natten. Da hadde alt gått til helvete. Jeg er ikke enig i dette. Hvis alle hadde vært fornuftige, og ikke latt seg lure, så hadde verden fort tilpasset seg etter det. Da hadde vi kun hatt gode produkter på markedet, og vi hadde sluppet hele problematikken med å kjøpe dårlige varer. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg er ikke enig i dette. Hvis alle hadde vært fornuftige, og ikke latt seg lure, så hadde verden fort tilpasset seg etter det. Da hadde vi kun hatt gode produkter på markedet, og vi hadde sluppet hele problematikken med å kjøpe dårlige varer. Problemet er at om vi var fornuftige osv, så hadde de solgt mye mindre. De er avhengige av at vi nærmest ukritisk følger utviklingen og vil ha større og større tv, bedre og bedre data osv selv om vi egentlig ikke trenger det. Nå var det ikke kvaliteten i seg selv jeg mente, men graden av forbruk. Hadde vi vært fornuftige så hadde vi innsett at vi trenger ikke et stort monstrum av en pc til flerfoldige tusen... Vi trenger ikke gigantiske tv-er med surroundlyd, biler med ørten hestekrefter, firehjulstrekk og kan kjøre opp en bratt fjellvegg.. Det var poenget mitt. Markedet er avhengig av at vi er ufornuftige, dumme forbrukere.. for da kan de fortsette med det de holder på med i det uendelige. Og jobben til en selger er å overbevise oss om at vi trenger den store tv-en, vi trenger den nyeste modellen vaskemaskin osv.. Det er jobben hans folkens, så hvorfor er dere sjokkerte? Lenke til kommentar
Zatôitchi Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Det er reint tøv det du sier her Nimzo. Det henger rett og slett ikke på greip. Jeg ville heller snudd på hele scenarioet og lagt konkurransebyrden på firmaene seg i mellom, med god service, god veiledning og gode priser, og ikke på forbrukernes evne eller fravær av evne til å vurdere hva som er bra og hva som er dårlig. Dersom jeg går inn i en butikk og får en god service, og jeg i ettertid ser at selgerens råd var gode, vil jeg selfølgelig fortsette å handle der. Derfor mener jeg det blir en helt gal utvikling dersom markedet stadig skal bli sluere og forbrukerne skal leve uopplyste og ukritiske. En slik serviceinnstilt trend mener jeg å kunne se på flere seriøse og gode internettburtikker, hvor de stadig prøver å overgå hverandre i flott service og gode råd, fremfor utviklingen i vanlige butikker hvor det det går stikk motsatt. La dem konkurrere om kunden i det gode, og ikke basert på kundens dårlige kunskap sier nå jeg. Det vil butikken tjene på og det vil forbrukeren tjene på. Endret 25. november 2004 av Zatôitchi Lenke til kommentar
neph Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg er ikke enig i dette. Hvis alle hadde vært fornuftige, og ikke latt seg lure, så hadde verden fort tilpasset seg etter det. Da hadde vi kun hatt gode produkter på markedet, og vi hadde sluppet hele problematikken med å kjøpe dårlige varer. Problemet er at om vi var fornuftige osv, så hadde de solgt mye mindre. De er avhengige av at vi nærmest ukritisk følger utviklingen og vil ha større og større tv, bedre og bedre data osv selv om vi egentlig ikke trenger det. Nå var det ikke kvaliteten i seg selv jeg mente, men graden av forbruk. Hadde vi vært fornuftige så hadde vi innsett at vi trenger ikke et stort monstrum av en pc til flerfoldige tusen... Vi trenger ikke gigantiske tv-er med surroundlyd, biler med ørten hestekrefter, firehjulstrekk og kan kjøre opp en bratt fjellvegg.. Det var poenget mitt. Markedet er avhengig av at vi er ufornuftige, dumme forbrukere.. for da kan de fortsette med det de holder på med i det uendelige. Og jobben til en selger er å overbevise oss om at vi trenger den store tv-en, vi trenger den nyeste modellen vaskemaskin osv.. Det er jobben hans folkens, så hvorfor er dere sjokkerte? Helt riktig, dessutten er det ikke noe synd på folk som føler seg lurt av at de ender opp med en mye dyrere tv, hallo lær å si nei, og lær å ikke være så blåøyde. Selgere er selgere, de vil alltid prøve å selge det de tjener mest på, er det noe nytt . Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Elkøp suger ja. De fleste vet jo det. ett eksempel: Bror min skulle ha mp3 spiller til sin ericsson ( før det het sonyericsson ). Ekjøp på stoa i arendal hadde 4-5 forskjellige køer så var aldri noen selgere ledig. håpløst.... Ventet i 30-40 min ca. før noen gadd å hjelpe. Når vi først fikk snakket med en selger så vi dette svaret: meg/bror: har dere mp3 spillere til mobiltelefon(ericsson) her? selger: hva er en mp3 spiller? meg/bror: du har hørt om mp3 spillere? du vet hva det er? selger: nei, desverre da kan jeg ikke hjelpe dere. da gikk vi...!!!!! service og kunnskap my ass.. elkjøp er noe tull. På den tiden ble creative sine spillere og ipod også lansert. Greit at ting går en hus forbi men er måte på!! Elkjøp får jo ett image av alle klagene på dem. Det positive kommer ikke fram, men det negative flyter i strie strømmer. f.eks. - datadoktor opplegg til minst 500 kr timen bare for å sjekke for virus o.s.v. elkjøp har blitt kritisert for ordingen fordi det er for dyrt og kunder ble lurt. - kunnskapsnivået er dårlig - man skal selge det som er dyrest, man følger ikke det kunden vil ha. - laaaaaaaaaaaange køer, flere køsystemer er håpløst spesielt når det er få selgere i butikk. Da tar ting for lang tid og man går heller til konkurenten. - de vil hele tiden "forberede" seg med ett håpløst system der du skal taste inn tall før du går fra butikken. Antar er ett fåtall som tar seg tiden til det. Hadde de vært smarte hadde de laget ett forum på sidene der de kunne få kritikk og bli bedre. Som f.eks. psdata.no. Endret 25. november 2004 av UUnreal Lenke til kommentar
Gunlab Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Skal ikke skrive noe langt innlegg i tråden, men skal gjenta det jeg sa da samme linken ble postet her i forumet for ca 8 måneder siden. Jeg kjenner meg ikke igjen i det eks-selgeren sier i intervjuet, jeg mener vi ikke blir pushet på til å selge sånn og slik og her og der. Vi får IKKE mer i lønn om vi selger et spesiellt produkt i forhold til en annet. Og vi har IKKE lov til å lyve om produkter sine spesifikasjoner. Slik er det i allefall på min arbeidsplass. Selvfølgelig finnes det sleipe folk overalt, i alle bransjer og i alle varianter. De jobber som selgere for telenor, som avisselgere på gata, som rørleggere, som reiseoperatører, som bredbåndsselgere osv. Når jeg er på jobb, har jeg som mål å selge et produkt kunden blir meget godt fornøyd med. Da kommer han tilbake, og elkjøp får flere salg. Og slik oppfører de andre på min jobb seg også. Min mening ferdig, mitt bidrag i tråden ferdig. Så når det er lite kunder og salgstallene er lave og sjefen din ser på dem og sier " har du ikke vært på jobb ?" så forklarer du at det er lite kunder. Så svarer sjefen med at det er du som er en elendi selger som ikke klarer å holde salgstallene oppe. Og dette er ikke kødd engang. De behandler sine deltidsansatte som esler, og er faen så rask ute på å peke fingrer på deg, når noe er galt. Eller hørt denne : "Vi trenger fler folk i butikken! folk har stått å ventet i timesvis" Vi er 2 stykker på jobb i rushtida i elkjøp tromsø data tele avd. og minst 50 stykk står å venter på samme sjaiten som er annonsert, som regel mobil med abb (noe som tar tid). Og da greier Tor Magne Høgmo sjefen på elkjøp stormarked i tromsø å si: " Da får dokker trøkke opp tempoet vi kan ikkje ha noen latsabba på jobb hær! ". Og etter en god del år av det samme sjiten så blir man lei og man lærer seg å vende det døve øret til, både til sjefer og kunder som hyler. Sjefene skaper rett å slette en elendi arbeidsplass. Og samme linja har jeg hørt fra selger over hele landet. De burde ha trent sine leder i litt personalpolitikk. Men er jo ikke de ansatte elkjøp investerer i, det er jo varene som ikke står annonsert! Så da lurer jeg på hvor har du jobbet? hvilken butikk var det så roolige forhold at du faktisk trivdes ? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Heh, det er jo bra gutsa å henge ut sjefen sin på norges største forum, men i de strøjobbene jeg har hatt, har ikke-privat posting på hw.no blitt oppfulgt internt i bedriften og vedkommende blitt gitt represalier. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Det er reint tøv det du sier her Nimzo. Det henger rett og slett ikke på greip. Jeg ville heller snudd på hele scenarioet og lagt konkurransebyrden på firmaene seg i mellom, med god service, god veiledning og gode priser, og ikke på forbrukernes evne eller fravær av evne til å vurdere hva som er bra og hva som er dårlig. God veiledning = mindre profitt... ethvert firma med respekt for seg selv vil tjene mest mulig. For å tjene mest mulig er det om å gjøre å selge det som gir mest profitt. I et marked er det de med mest profitt som lykkes. Det er slik markedet fungerer.. man luker ut de svake. God veiledning osv får du kun av objektive aktører som hw.no osv. Man kan aldri stole på at den som vil selge deg noe, anbefaler det som er best for ditt bruk. Han vil alltid prøve å overbevise deg om at du trenger noe som er bedre, dyrere enn det du virkelig trenger. Spør du på forumet her hvilken maskin man anbefaler for kun internett bruk, så vil du ikke bli forsøkt overbevist om å kjøpe en AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939 med et Sapphire Radeon 7000 64MB DDR PCI ATI7000 skjermkort. Men det kan du risikere fra en selger. Selv internettbutikker prøver så godt de kan å selge deg det nyeste og råeste. Det du egentlig trenger er avleggs, og produseres ikke lenger. Men nå går debatten over i noe helt annet. Poenget var selgere på elkjøp. De gjør bare jobben sin, og hverken de eller Elkjøp har egentlig noe valg, de må drive butikken slik. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 merkelig at noen handler der i hele tatt, send alle til expert spør du meg Som Expert er bedre. De har dyrere produkter enn Elkjøp, dårligere kjøpsvilkår (ikke 30 dagers pris og retur garanti) og ELENDIG kundeservice med en gang du får problemer med varen du har kjøpt. Nekter deg også låneprodukt hvis verkstedet tar mer enn en uke. Lenke til kommentar
neph Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (ikke 30 dagers pris og retur garanti) Så vet du ihvertfall at varen er ny og ikke brukt/slitt i 30 dager av en sleip person. Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (ikke 30 dagers pris og retur garanti) Så vet du ihvertfall at varen er ny og ikke brukt/slitt i 30 dager av en sleip person. Heh, de varene selges som oftest som b-varer da. Feil skjer selvsagt også der. Var ikke Expert nettopp i avisen for at en person hadde fått en brukt mobiltelefon med nakenbilder på? Lenke til kommentar
neph Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (ikke 30 dagers pris og retur garanti) Så vet du ihvertfall at varen er ny og ikke brukt/slitt i 30 dager av en sleip person. Heh, de varene selges som oftest som b-varer da. Feil skjer selvsagt også der. Var ikke Expert nettopp i avisen for at en person hadde fått en brukt mobiltelefon med nakenbilder på? Det var elkjøp som sto for mobilen med de bildene (hårreisende), og nei de blir ikke solgt som b-varer, ihvertfall ikke alt. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Hadde vært gøy å få en offisiell uttalelse fra en representant fra Elkjøp, for å se om de kan forsvare seg mot disse anklagene. Men det hadde vel bare blitt masse pjatt om at kunden står i sentrum for dem, og at de skal ta et internt oppgjør for å prøve å forbedre ting. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Grøss! Elkjøp! Jeg har en Samsung E700 som jeg var så uheldig å miste i dørken på en båt da jeg var og dykka for en stund siden. Heldigvis hadde jeg Elkjøpforsikringen, og leverte den inn dagen etter (18.10.04). Jeg fikk beskjed om at det ville ta opptil 14 dager, og ble sendt avgårde uten noen lånetelefon. Etter litt over 3 uker ble jeg utålmodig og reiste inn og spurte hvordan det gikk med telefonen, og han som jobbet der syntes det hadde tatt lang tid så han skulle sjekke det opp og ringe meg dagen etter når han hadde pratet med de som hadde ansvaret. Jeg hørte ikke mer fra ham. Nå i dag, en måned og en uke senere (!) får jeg SMS om at reparasjon er godkjent og at telefonen vil bli reparert! Jeg blir gal! 2 måneder med en gammel 3210! Kan de virkelig bruke så lang tid de vil med den teite forsikringen? Elkjøp er det verste! Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (ikke 30 dagers pris og retur garanti) Så vet du ihvertfall at varen er ny og ikke brukt/slitt i 30 dager av en sleip person. Heh, de varene selges som oftest som b-varer da. Feil skjer selvsagt også der. Var ikke Expert nettopp i avisen for at en person hadde fått en brukt mobiltelefon med nakenbilder på? Det var elkjøp som sto for mobilen med de bildene (hårreisende), og nei de blir ikke solgt som b-varer, ihvertfall ikke alt. Elkjøp har vært i media for samme sak, men for rundt 1 mnd siden skjedde det samme med Expert. Spør du meg er det irriterende at folk gidder å gå til media hver gang de er så uheldig at de har fått en brukt telefon når de egentlig kjøpte en ny. I de aller fleste tilfeller er det menneskelige feil som er årsaken. Når det gjelder b-varene så selges de aller fleste brukte mobiltelefoner som b-vare. Det finnes jo selvsagt noen få som selger disse som nye, men å si "Nei, de blir ikke solgt som b-varer, ihvertfall ikke alt" blir helt feil å si. Lenke til kommentar
oorzako Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Haha, det ante meg at selgerene på alle disse store el-kjedene prøver å lure deg. Jaja, di kan bare prøve seg, hvis jeg skal ha en vare så står jeg sinnsykt hardt på for å få den, har tidsnok snakket selgeren utav dårlige argumenter. Men det er sinnsykt så anerledes selgeren blir når han forstår du har greie på produktet/produkt-gruppa som du har tenkt å kjøpe. For.eks, var med en kamerat og kjøpte en K700i, den stod til, vell la oss si 2500 på internett, så stod den til 3000 i butikken, men vi fikk den til 2500 fordet, for selgeren innrømte at det var gamle priser. I sist uke når jeg og en kamerat var på Elkjøp Giganten Forus, så traff jeg på en annen kjenning, han skulle ha en xbox til seg og en til broren. Så traff han på en av selgerene og jeg og kameraten min spurte han om chippping, og hvilke maskiner di hadde inne. Og han jatte like godt med oss, di hadde bare v1,6 inne, tok ikke inn di andre lenger, og ja di var vanskeligere å chipe/flashe. Alltid like morsomt å diskutere "ulovlige" ting med selgeren. Men ikke la dere lure folkens, stå på, få den varen dere vil ha. Og hvis dere merker at selgeren lyver så sier du bare: "Lyver du?" Men husk, "Don`t hate the player, hate the game!" *En liten bokstav her og der gjør stor forskjell* Endret 25. november 2004 av oorzako Lenke til kommentar
neph Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (ikke 30 dagers pris og retur garanti) Så vet du ihvertfall at varen er ny og ikke brukt/slitt i 30 dager av en sleip person. Heh, de varene selges som oftest som b-varer da. Feil skjer selvsagt også der. Var ikke Expert nettopp i avisen for at en person hadde fått en brukt mobiltelefon med nakenbilder på? Det var elkjøp som sto for mobilen med de bildene (hårreisende), og nei de blir ikke solgt som b-varer, ihvertfall ikke alt. Elkjøp har vært i media for samme sak, men for rundt 1 mnd siden skjedde det samme med Expert. Spør du meg er det irriterende at folk gidder å gå til media hver gang de er så uheldig at de har fått en brukt telefon når de egentlig kjøpte en ny. I de aller fleste tilfeller er det menneskelige feil som er årsaken. Når det gjelder b-varene så selges de aller fleste brukte mobiltelefoner som b-vare. Det finnes jo selvsagt noen få som selger disse som nye, men å si "Nei, de blir ikke solgt som b-varer, ihvertfall ikke alt" blir helt feil å si. Og dette vet du alt om eller, har selv erfart å få brukte varer fra elkjøp, solgt til full pris, og ikke bare en gang. Du kan jo vise en kilde til denne mobilen fra expert da, for det er nemlig ca 1 måned siden man kunne lese om denne mobilen med bilder på, i dagbladet og den var fra elkjøp. Lenke til kommentar
Gaupa Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Elkjøp har vært i media for samme sak, men for rundt 1 mnd siden skjedde det samme med Expert. Spør du meg er det irriterende at folk gidder å gå til media hver gang de er så uheldig at de har fått en brukt telefon når de egentlig kjøpte en ny. I de aller fleste tilfeller er det menneskelige feil som er årsaken. Når det gjelder b-varene så selges de aller fleste brukte mobiltelefoner som b-vare. Det finnes jo selvsagt noen få som selger disse som nye, men å si "Nei, de blir ikke solgt som b-varer, ihvertfall ikke alt" blir helt feil å si. Og dette vet du alt om eller, har selv erfart å få brukte varer fra elkjøp, solgt til full pris, og ikke bare en gang. Du kan jo vise en kilde til denne mobilen fra expert da, for det er nemlig ca 1 måned siden man kunne lese om denne mobilen med bilder på, i dagbladet og den var fra elkjøp. Har faktisk jobbet i Elkjøp, så ja, jeg vet en god del om det. Skal prøve å finne en link til artikkelen. Her var den gitt http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=250235 Endret 25. november 2004 av Gaupa Lenke til kommentar
neph Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Hårreisende av Expert også da, trodde de holdt seg for gode til sånt lavmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå