Gå til innhold

Elkjøp sjokkerer igjen!


Anbefalte innlegg

Den ideele grunnen til at vi har elkjøp etc. med selgere er jo rett og slett at ikke alle her har den kunnskapen som trengs for å kjøpe elektrisk utstyr. Det er da forjævlig at dem kun er ute etter å loppe en stakkar.

 

Hadde alle vært så drevne på data etc. som de fleste her på forumet hadde det vært kroken på døra for slike butikker, for det er jo klart at superstore datakjeder som komplett m.m. med mye mindre utgifter på ansatte, lokaler etc kan kjøre mye bedre priser enn elkjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg som kunde har kun et mål når jeg oppsøker butikken, og det er å få det annonserte produktet til den prisen som ble opplyst. Alt annet er uvesentlig.

det må jo da være utrolig kjipt å ha kjøpt en annonsert vare bare fordi den var annonsert, og så kommer du hjem, og oppdager at de har en annen litt dyrere modell som faktisk er bedre til ditt bruk.

Heh.. du er klar over at selger ikke akkurat er på ditt parti? ..for å si det enkelt, han jobber for elkjøp og er ikke ansatt av deg! :hmm:

 

Det er naivt å gå rundt å tro at selger skal veilede deg med kun de beste intensjoner som hensikt, han har en jobb å gjøre og det er å prakke på deg mest mulig produkter med høyest mulig avanse. Hva du har behov for er ikke noe han bryr seg om, han skaper behovet. Det å selge er mye av det samme som å manipulere, spørsmålet er vel heller om man vil la seg manipulere? isåfall fortjener du det som venter..

 

Jeg velger å skaffe meg kunnskap om produkter selv, det vil si at jeg søker svar hos uavhengige kilder som tester o.l. Noe som jeg så absolutt vil anbefale andre også å gjøre. Når jeg kommer til butikken vet jeg som regel mer om produktet enn det selger gjør ..for han kan man ikke stole på uansett

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Jeg velger å skaffe meg kunnskap om produkter selv, det vil si at jeg søker svar hos uavhengige kilder som tester o.l. Noe som jeg så absolutt vil anbefale andre også å gjøre. Når jeg kommer til butikken vet jeg som regel mer om produktet enn det selger gjør ..for han kan man ikke stole på uansett

Da er vi to! :thumbup:

 

Det er synd man ikke kan oppsøke slike selgere for å få nøytral veiledning, ihvertfall for kunder som ikke har greie på det de kjøper seg.

 

Jeg velger uansett å sjekke alt jeg finner av tester og erfaringer rundt et viktig produkt før jeg kjøper det. SÅ sjekker jeg hvilket sted som har akkurat den varen til lavest pris.

Lenke til kommentar
Det er synd man ikke kan oppsøke slike selgere for å få nøytral veiledning, ihvertfall for kunder som ikke har greie på det de kjøper seg.

Jeg lurer på om dette er et resultat av provisjon og bonusbasert salg? ;)

 

En selger vil aldri være helt objektiv, men kanskje i gamledager da man fikk 59,56kr timen uansett hva man solgte til en kunde..

Lenke til kommentar

Men hvilke butikker er det da som har salgsprovisjon da? Elkjøp, Expert og Lefdal er vel kanskje klare der, men hva med Spaceworld. Dette er jo mindre butikklokaler, med som oftest bare kassafolk, ikke ansatte som går rundt kun for å "veilede". Det er vel visse bonusordninger ute og går også, men som regel på lang sikt, ikke fra et bestemt kjøp?

 

Kunne vært greit å ihvertfall utelukke hjelp hos de butikker som har salgsprovisjon.

Lenke til kommentar

Hva med at en\flere av oss går inn med skjult kamera i diverse butikker og spør et TV, PC osv og så har vi dem på fersk gjerning. :D

Deretter blir et ferdig edidert videoklipp med diverse facts (f.eks passende PC for kabal og nett) lastet opp her på forumet.

og muligens sende den til tv2, og la de lage en skikkelig reportasje om saken... :hmm:

 

En idè? Noen som tar saken?

(Er bare 15 selv, så blir kanskje litt dumt at jeg kommer vaslende inn)

Lenke til kommentar
Hva med at en\flere av oss går inn med skjult kamera i diverse butikker og spør et TV, PC osv og så har vi dem på fersk gjerning. :D

Deretter blir et ferdig edidert videoklipp med diverse facts (f.eks passende PC for kabal og nett) lastet opp her på forumet.

og muligens sende den til tv2, og la de lage en skikkelig reportasje om saken... :hmm:

 

En idè? Noen som tar saken?

(Er bare 15 selv, så blir kanskje litt dumt at jeg kommer vaslende inn)

Hvis jeg bare hadde kamera, mann :D hvis jeg bare hadde kamera..

Lenke til kommentar

Jeg merker en trend i denne tråden når det gjelder å skylde på selgere. Klart at dette går an til en viss grad, men som sagt ørten ganger tidligere. En kan ikke dra alle over en kam. Det man kanskje heller burde merke seg er at det er bedriftene (f.eks Elkjøp) som oppfordrer til slike slagsteknikker. Som ArticOC nevnte, vil få selgere være fullt objektive så lenge de får bedre betalt for å selge enkelte varer. Man liker jo å tenke på seg selv; dette er jo helt naturlig.

 

Akkurat dette tror jeg er noe av grunnen til at såkalte "skitne" salgsteknikker blir brukt. Dette er en "trend" som veldig mye er brukt andre steder også. Eksempelvis kan jeg nevne mange elektronikkbutikker i Oxford Street i London, England. Her ble jeg fortalt ett og annet om mp3spillere o.l. Heldigvis for meg visste jeg ett og annet selv, slik at jeg faktisk kunne fortelle selgere at "hei du, tror du virkelig jeg vil kjøpe ting av deg når du står der og regelrett juger meg rett opp i trynet?". Desverre er det ikke alle som har slik kunnskap, og dermed går rett på limpinnen.

 

Spørmålet må kanskje være: "Hvem er skyldig i slike trender?" Jeg velger å kalle det trend, selv om noen av dere sikkert vil protestere. Sorry, men det er faktum at dette er en trend. Jeg påstår da ikke at alle kaster seg på denne trenden. Skal man skylde på selgere eller bedrifter? Min mening er at bedriftene er skyldige, med tanke på at enkelte salgsteknikker oppfordres, direkte (opplæring osv.) eller indirekte(provisjon). Riktignok tar jo enkelte selgere sin del av skylden ved å utføre handlinger (salgsteknikker) som kanskje ikke er moralsk forsvarlig.

 

Videre kan man da spørre seg: "Vet ikke kunden hva han hun kjøper?". Det er jo fritt opp til kunden om han/hun ønsker å kjøpe varen? Er det riktig å foreslå eller manipulere kunden til å forstå/tro at den og den varen er den riktige?

 

Så fremt det ikke er noen lov som sier noe om salgsteknikker og alle faktorer som måtte ha noe å si for dette, vil nok dette alltid være spørsmål som ligger på vannet og flyter. Og hvordan skal man definere forskjellige begreper og handlinger?

 

Så lenge kan man bare håpe "møkkete" selgere handler moralsk riktig, at uvitende mennesker ikke blir lurt. Og vi som vet bedre, får gjøre det vi vet er det riktige valget.

 

Håper ikke jeg blir flamet for dette innlegget. Bare lufter mine tanker :p

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Det er synd man ikke kan oppsøke slike selgere for å få nøytral veiledning, ihvertfall for kunder som ikke har greie på det de kjøper seg.

Jeg lurer på om dette er et resultat av provisjon og bonusbasert salg? ;)

 

En selger vil aldri være helt objektiv, men kanskje i gamledager da man fikk 59,56kr timen uansett hva man solgte til en kunde..

De fleste deltidsansatte jobber på timelønn, om ikke alle.

 

Provisjonsalg kommer i tillegg, hvis den kjeden/butikken har provisjons salg. Der jeg jobber idag er det kun timelønn.

 

 

Og når det gjelder posten ovenfor: så er det ikke selgerne sin feil, det er ledelsen sin feil. Elkjøp bl.a kjører ut foran hver kampanje et ark med annonseprodukter og støtteprodukter (støtteprodukter er det som de tjener spenn på), med for argumenter for hvorfor kunden skal gå over på støtteproduktet og ikke det annonserte produktet. Her er det et stort apparat bak elkjøp-selgerne, som hjelper til med "svindelen".

 

Også avd. lederne burde ta en stor skyld i dette, spør man avd. ledern om noe så gir han ut info utifra hva han synes høres rett ut (virker det som) eller hva han har hørt og så er det du som selger som gir denne infoen videre til kunden. Og som regel er denne infoen feilaktig. Det som er gøy er jo at selgern vet like mye som kunden i det fleste tilfellene.

 

Grunnen er jo ganske grei hvorfor dette skjer, det er altfor stor rullering på ansatte i elkjøp, dette fordi de kaster ut de som begynner å "våkne" med nye villige 18-20 åringer som er lette å påvirke. Og slik har det vært og slik kommer det sikkert til å være til hele elkjøp blir organisert. Verdien av en selger som har jobba i 5 år i samme butikk( som kjenner kundene som er innom og fordi han har gjort en god jobb, så vill kundene prate med denne selgern) er verdt 10 ganger mer enn en selger som er nettopp kommet inn pga den høye rulleringa av ansatte.

 

Dette ser ikke elkjøp, istedenfor å tjene gode penger kunne de tjent tredobbelt så mye med flere ansatte og lengere erfaring blant de ansatte.

 

Så løgn og bedrag kommer som oftest fra ferske selgere som får infoen sin fra ledelse. Men du har jo selvfølgelig en eller anna erfaren slu fisk.

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar
Hva med at en\flere av oss går inn med skjult kamera i diverse butikker og spør et TV, PC osv og så har vi dem på fersk gjerning. :D

Deretter blir et ferdig edidert videoklipp med diverse facts (f.eks passende PC for kabal og nett) lastet opp her på forumet.

og muligens sende den til tv2, og la de lage en skikkelig reportasje om saken...  :hmm:

 

En idè? Noen som tar saken?

(Er bare 15 selv, så blir kanskje litt dumt at jeg kommer vaslende inn)

Hvis jeg bare hadde kamera, mann :D hvis jeg bare hadde kamera..

Skremmende lesing det der, selv om det er gammelt. Er jo mange her som bekrefter dette også. Jeg visste ikke at elkjøp selgere hadde lønnen sin basert på provisjon. Dette forklarer jo behandlingen jeg har fått der flere ganger. Heldighvis har det seg slik at jeg har peiling.

 

Men angående idèen din. Faktisk ikke dumt det der. Men da må man ha spion-kamera og utstyr..jeg er helt sikker på at tv2 hjelper deg hadde MED GLEDE tatt inn en slik "dokumentar".

 

Hater når selgere utnytter kunder :realmad:

Lenke til kommentar
Og når det gjelder posten ovenfor: så er det ikke selgerne sin feil, det er ledelsen sin feil.

Jeg håper ikke du misforstod meg og tror jeg velger å skylde på selgere alene. Mener å nevne at selgere også har et moralsk ansvar, men det er i utgangspunktet bedriften, i form av ledelse, som er hovedansvarlig.

 

Dette ser ikke elkjøp, istedenfor å tjene gode penger kunne de tjent tredobbelt så mye med flere ansatte og lengere erfaring blant de ansatte.

Dette blir jo ren spekulasjon. Skjønt jeg kan gå med at du har et poeng. Det er jo alltid hyggelig å snakke med selger du evt. har kjennskap til og som du kanskje etterhvert velger å stole på. Kanskje det er noe flere bedrifter burde velge å satse på?

Lenke til kommentar

hehe, ganske morsom lesning her da.

har ikke så altfor dårlig erfaring med elkjøp jeg da, men det er vel kanskje fordi jeg som regel -som mange her, skaffer meg informasjon om det jeg skal ha...og bestemmer meg for at det faktisk er det jeg vil ha ;)

 

men morsom historie;

jeg var på en klesbutikk her i byen jeg bor, og skulle ha meg litt klær...

jeg traska inn i butikken, og det var bare en kar på jobb, jeg tittet litt rundt på klær, og fant noen som jeg kunne tenke meg..prata med fyren i disken, han prata villig om stærrelser og kvalitet, viste meg prøverommet, og jeg prøvde i vei...

med litt prøving og feiling, fant jeg noen klær jeg skulle ha, som i tillegg var på salg.

hele tiden mens jeg drev å testa fram og tilbake, så sto fyren utfor prøverommet og anbefalte forskjellige bukser..."kom bare med dem", sa jeg til han...han kom med noen par, og jeg la merke til at dem steg jevnt i pris, for hver gang jeg virka mer på glid :p

til slutt sto jeg der i et antrekk til samlet pris rundt 5000 for bukse, tskjorte, genser og hettejakke\genser...morsomt, tenkte jeg, siden jeg hadde 0 planer om å bruke over 5-600 til sammen ^^

var ikke måte på hvor fyren skrøt over hvor stilig jeg var i de klærne, og at det "var vel brukte penger"

jeg dro litt på det, hørte hva mer han hadde å by på, før jeg jogga inn i prøverommet, og tok på meg mine egne klær, og betalte rundt 500kr for et par salgsvarer ^^

uttrykket på fyren var litt snodig når jeg -som hadde virka så på glid- handla for 10% av det han trodde han skulle håve inn.... :cool:

men var ganske morsomt etterpå da...når jeg betalte. så lurte han på hvor jeg hadde kjøpt buksene jeg hadde på når jeg kom, for de var überkule etter hans mening :!: blei litt paff når jeg hadde betalt 200kr for dem på et lagersalg..hehe

 

moralen er vel at ikke alle selgere er bad guys da, men dem prøver så godt dem kan å gjøre jobben sin best mulig, for after all, så er det jo de som vil ha lønn, så de får salt på maten.. ;)

men metodene er vel med variasjoner stort sett de samme uansett hvilken bransje man er i.

Hvis det kommer inn en grønn fyr i butikken som selger et eller annet, så vil man gjerne prøve for sin egen del å tjene litt på denne fyren, som man sannsynligvis aldri kommer til å se igjen..litt avhengig av moralen\hvor blakk selger er...

Kan det stemme at disse tendensene\salgstriksene\manipulasjonene\whatever gjerne oppstår på større plasser, der selger og kunde ikke er, og aldri kommer til å bli kjente, liksom?

Har ikke skjedd meg når jeg har vært å handla på mindre plasser, nesten uansett om jeg kjenner selger eller ikke.

 

dette ble en lang rar post...beklager evt skrivefeil og sånn...tr0tt >_<

Lenke til kommentar
Dette blir jo ren spekulasjon. Skjønt jeg kan gå med at du har et poeng. Det er jo alltid hyggelig å snakke med selger du evt. har kjennskap til og som du kanskje etterhvert velger å stole på. Kanskje det er noe flere bedrifter burde velge å satse på?

sant sant, men det er ikke nødvendigvis heeelt riktig...

har mange ganger vært innom en kar som har en liten bedrift som selger litt forskjellig elektronikk...kjenner fyren litt utenom også,han er en grei kar, og han vet hva slags kar jeg er..

men like forbanna prøver han å prakke på meg ett eller annet jeg vet at jeg ikke skal ha, som oftest dyrere, og satser på at jeg ikke vet hva vi snakker om :p

like morsomt hver gang jeg utmanøvrerer han, og ender opp med å få det jeg ville ha en god del billigere ^^

han har ikke vunnet en eneste gang :!:

 

men jeg er ikke en dust da, vi blir stort sett enig om en pris vi begge er fornøyde med..ikke tap, og ikke flåing..hehe

can't blame him for trying! :)

men jeg lurer på om det er sport for ham å prøve...burde ha lært angående meg snart..hehe... :innocent:

Lenke til kommentar

Tips for Elkjøphandleren fra en mangeårig kunde:

 

1. Bestem deg på forhånd for hva du skal ha.

2. Finn prisen på internett og lagerstatus for varen, skriv gjerne ut.

3. Se selgeren rett i øynene og fortell på en bestemt måte at du skal ha denne bestemte varen, gi ham gjerne utskrift av varen.

4. Hvis du finner en mangel ved varen og denne er for stor og uhåndterlig til å ta med seg tilbake, ring direkte til produsent. Dette vil garantert spare deg for masse unødvendig irritasjon og stress.

5. Hvis du må forholde deg til Elkjøp ved garanti/reklamasjon. Hold deg langt unna telefon og epost. Du vil med stor sannsynlighet få forskjellige beskjeder fra samtlige du snakker med og må forvente masse frustrasjon og stress. Derfor:

6. Ta med deg feilvare tilbake til butikken du handlet hos, du må for gudsskyld huske kvitteringen. Vær så høflig men bestemt når du snakker med kundeservice, prøv å gi et inntrykk av at du ikke er en lettlurt fjott. Stå på kravene dine, men husk å være høflig hele veien ellers kan du virkelig få problemer!

7. Hvis du skal handle for større summer, type flere hvitevarer o.l. Bruk laaang tid på å bestemme deg, selv om du allerede vet hva du skal ha. Selgeren blir etterhvert lei deg og er mer mottagelig for din pruting.

8. Prut! Spesiellt på dyre produkter er det som regel rom for å prute.

9. Det finnes nesten alltid en litt billigere modell som er like god. Dette gjelder spesiellt hvitevarer, disse er sjelden på lager og selgerne vil helst ikke at du skal vite om dem, med de kan bestille dem for deg.

10. Husk å være høflig hele veien, og be om å få snakke med sjefen hvis det virkelig skjærer seg. Dette virker nesten alltid.

11. Siste utvei før forbrukerråd o.l. er å ringe til Elkjøp sentralt og be om å få snakke med sjefen der. Hvis du oppfører deg korrekt og høflig vil du sannsynligvis komme frem til en som faktisk har evne og mulighet til å ta en kjapp avgjørelse i din favør. Sjefer for større konsern gidder sjelden å bruke tid på å krangle, og gir derfor kunden rett for å være ferdig med saken.

 

Etter å ha lært meg alt dette har jeg kun hatt positive erfaringer med elkjeder den siste tiden, jeg har atpåtil fått pruta ned prisen på deres billigste produkter. Litt trist at en skal være nødt til å tenke over alt dette ved handel på Elkjøp og andre elkjeder med dette er desverre min erfaring.

Lenke til kommentar

Skal ikke skrive noe langt innlegg i tråden, men skal gjenta det jeg sa da samme linken ble postet her i forumet for ca 8 måneder siden.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i det eks-selgeren sier i intervjuet, jeg mener vi ikke blir pushet på til å selge sånn og slik og her og der. Vi får IKKE mer i lønn om vi selger et spesiellt produkt i forhold til en annet. Og vi har IKKE lov til å lyve om produkter sine spesifikasjoner. Slik er det i allefall på min arbeidsplass.

 

Selvfølgelig finnes det sleipe folk overalt, i alle bransjer og i alle varianter. De jobber som selgere for telenor, som avisselgere på gata, som rørleggere, som reiseoperatører, som bredbåndsselgere osv.

 

Når jeg er på jobb, har jeg som mål å selge et produkt kunden blir meget godt fornøyd med. Da kommer han tilbake, og elkjøp får flere salg. Og slik oppfører de andre på min jobb seg også.

 

Min mening ferdig, mitt bidrag i tråden ferdig.

Lenke til kommentar
Tips for Elkjøphandleren fra en mangeårig kunde:

.... Litt trist at en skal være nødt til å tenke over alt dette ved handel på Elkjøp og andre elkjeder med dette er desverre min erfaring.

Det som er litt morsomt med den lista de er at mesteparten av dette var en selvfølge for folk før i tiden, når det ikke var store konsern og automatikk hit og dit :) Pruting var en selvfølge og det gikk alltid ann å prute, men etterhvert har alt blitt mer og mer A4, og folk vet ikke lenger hvordan de skal forholde seg til selgere.

 

Har aldri kjøpt spesielt dyre ting på el-kjøp, mest småting som jeg kan hente i hylla selv :) ingen selger, umulig å bli lurt.

 

Men når jeg f.eks. hadde problemer med en cd-brener jeg hadde kjøpt der begynte de å mene at det var fordi jeg hadde brent utrolig mange cder, jeg hadde slitt ut brenneren, skal sies at denne brenneren da var 2 måneder gammel og jeg ikke hadde brent hundre plater en gang. Jeg spurte selgeren hvor mange plater en brenner burde klare før den var utslitt, men han ville ikke svare på det...

 

Mobiltelefonen min var kjøpt på el-kjøp med en sånn tilegsgaranti (som skulle gjelde uansett hva som skjedde), eller som han som solgte meg den sa så kjekt, mister du den i øl glasset ditt en natt på byen så dekker garantien det.

 

Nå skjedde omentrent det, jeg mista den ned en stein trapp på vei ut fra et utested og han bak meg tråkket på den.

 

el-kjøp sente den til nokia, nokia gjorde ingenting med den sendte den i retur og el-kjøp sendte den enda en gang tilbake. Det hele tok nesten fem måneder, da fant de ut at den kunne ikke reparees og jeg fikk ny telefon :p

Lenke til kommentar
Skal ikke skrive noe langt innlegg i tråden, men skal gjenta det jeg sa da samme linken ble postet her i forumet for ca 8 måneder siden.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i det eks-selgeren sier i intervjuet, jeg mener vi ikke blir pushet på til å selge sånn og slik og her og der. Vi får IKKE mer i lønn om vi selger et spesiellt produkt i forhold til en annet. Og vi har IKKE lov til å lyve om produkter sine spesifikasjoner. Slik er det i allefall på min arbeidsplass.

 

Selvfølgelig finnes det sleipe folk overalt, i alle bransjer og i alle varianter. De jobber som selgere for telenor, som avisselgere på gata, som rørleggere, som reiseoperatører, som bredbåndsselgere osv.

 

Når jeg er på jobb, har jeg som mål å selge et produkt kunden blir meget godt fornøyd med. Da kommer han tilbake, og elkjøp får flere salg. Og slik oppfører de andre på min jobb seg også.

 

Min mening ferdig, mitt bidrag i tråden ferdig.

Ok, fin arbeidsplass du har da. Kan du si hvor dette er, slik at vi som kjøpere kan få vite om et sted der en faktisk kan stole på selgerne? Eller prøver du bare å lure oss? Hvis vi får vite hvor dette er, så kan vi jo se om det stemmer ved å se om det er forumbrukere som klager på selgeres oppførsel der også, eller ikke...

Lenke til kommentar
Selvfølgelig finnes det sleipe folk overalt, i alle bransjer og i alle varianter. De jobber som selgere for telenor, som avisselgere på gata, som rørleggere, som reiseoperatører, som bredbåndsselgere osv.

Og det er som regel de sleipe som jobber i disse yrkene år etter år, mens de ærlige, slike som deg, blir sakte men sikkert faset ut.. du er en dårlig selger hvis du ikke prøver å overbevise kunder om å kjøpe et dyrere og "bedre" produkt.

 

Igjen, så viser det bare hvor naive vi er blitt når vi blir sjokkert over at selgere prøver å selge oss et produkt vi egentlig ikke trenger osv. Dette betyr ikke at en selger alltid lyver når han sier at det og det er bedre, i de fleste tilfellene er det nok det også. Men det han som regel lyver om er hva som er bra nok til det du skal bruke det til. F.eks. en pc til å surfe på internett og sjekke mail med trenger du ikke noe bedre enn en gammel maskin som de har sluttet å produsere for lenge siden. Likevel selger de monstere av noen maskiner på Elkjøp osv. som de færreste har bruk for.

 

Og grunnen til det dårlige skjermkortet i en ellers meget bra pc er enkelt. En som ikke har peiling på data vil kjøpe maskinen, den kjører spill idag ok, mens om et par måneder holder den ikke mål pga det dårlige skjermkortet, og så stikker han tilbake til butikken og kjøper en helt ny pc. Slik er det med det meste du kjøper. Det er slik samfunnet går rundt. Forbrukere skal gjøre en ting, forbruke. Jo dummere folk er jo bedre for økonomien. Det verste som kunne skje med den vestlige sivilisasjon var at alle ble snusfornuftige og superbevisste forbrukere over natten. Da hadde alt gått til helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...