martlo Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Heisann Ja, idag presterte jeg det kunststykke å velte en flaske øl utover laptopen. Utrolig irriterende! Nesten helt ny! Den var påskrudd da jeg gjorde det, men jeg skrudde den av med en gang. Jeg gikk febrilsk igang med å tørke og vaske den, brukte også hårføner, så jeg tror jeg skal ha fått den rimelig tørr. Nå står den på et varmt sted og godgjør seg, men jeg har ikke akkurat store forhåpninger.... Her stiller jeg vel svakt med tanke på garanti....? Kjipt for en student å bruke mange tusen kroner på reparasjon, også akkurat nå i disse eksamenstider.... Noen som har opplevd noe lignende? Hva bør jeg egentlig gjøre nå? PS: Jeg har ikke for vane å drikke øl midt i uka, var bare en flaske som sto igjen fra helgen Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 De gangene jeg har sølt ting utover PC-komponenter har det vært tastaturet. Og alle gangene har jeg måttet kjøpe et nytt. Med det sagt, så brukte jeg aldri hårføneren. Angående garanti så stiller du meget svakt, det er rett og slett din egen feil. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Heisann Ja, idag presterte jeg det kunststykke å velte en flaske øl utover laptopen. Utrolig irriterende! Nesten helt ny! Den var påskrudd da jeg gjorde det, men jeg skrudde den av med en gang. Jeg gikk febrilsk igang med å tørke og vaske den, brukte også hårføner, så jeg tror jeg skal ha fått den rimelig tørr. Nå står den på et varmt sted og godgjør seg, men jeg har ikke akkurat store forhåpninger.... Her stiller jeg vel svakt med tanke på garanti....? Kjipt for en student å bruke mange tusen kroner på reparasjon, også akkurat nå i disse eksamenstider.... Noen som har opplevd noe lignende? Hva bør jeg egentlig gjøre nå? Jeg ville tatt ut alle komponentene jeg kunne og forsøkt å vaske de så godt jeg kunne. Spørs litt hvor langt inn det hat trengt væske. Bedre å vaske med vann for å fjerne mest mulig øl, vil jeg tro. Uten at jeg skal oppfordre til svindel: Har du en god reiseforsikring? Mye lurt man kan finne på der. PS: Jeg har ikke for vane å drikke øl midt i uka, var bare en flaske som sto igjen fra helgen Right... Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Har ikke for vane å rydde etter vorspiel heller da?? :!: Neida.. skal ikke fleipe jeg.. Hvis du har veldig flaks så går vel alt bra, med litt mindre flaks trenger du bare skifte tastaturet, og har du skikkelig uflaks har hele maskinen paia.. Hadde forresten uflaks med min laptop i dag jeg også... bikkja mi tygde av halve tastaturet mens jeg var ute, og jeg kødder ikke! Elsker den hunden Tygde over strømforsyneren for noen uker sida også så den kortslutta, kostet 700 spenn ny.. Må ringe til Dell i morra og bestille nytt tastatur.. Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hadde det vært vann, kunne det nok ha vært håp med hårføner-teknikken. Men, som du sikkert vet, tørker ikke øl ut til ingenting, som de fleste som har hatt vors- og nachspiel vet. Når øl tørker på plane overflater, blir det klissete og ekkelt, det legger igjen et belegg som må vaskes heller grundig for å fjernes... Så jeg ville ikke hatt store forhåpninger til at tastaturet fungerer når du tester maskinen igjen. Lenke til kommentar
Kenneth_S Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Har gjort dette selv for noen år siden, og laptopen fungerer like godt den dag i dag. Uten sticky-keys eller lignende. En skremmende og snodig opplevelse. Hvorfor klikker alle tastaturene mine når de får en skvett kaffi/cola/øl over seg, mens en laptop som fylles med 1/2 liter Hansa fatøl virker like bra etter tørking? Det verste som skjedde med min gamle toshiba var at den lukta ille i noen uker. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Ja. Har du PC forsikring i NITO er du dekket mot hendelige uhell.. Er du student koster den forsikringa 300 kr for så lenge som du er student... (Så meld deg inn i 1. året) Lenke til kommentar
johnj Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Her stiller jeg vel svakt med tanke på garanti....? Kommer an på hvilken garantiavtale du har? Tenker spesielt på "idiotforsikringen" til Dell som dekker absolutt alt du kan tenke deg... Lenke til kommentar
Renshai Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Vi hadde en gang en Asus notebook som fikk seg en dusj øl under en firmafest. Fikk reparasjonslogg tilbake fra leverandør: "Reparasjonskostnader skal dekkes av kunde, da øl i tastaturet ikke dekkes av garanti" Fin å ha på veggen Men har du en Dell med den ulykkesforsikringa så tror jeg faktisk det meste er dekket, men tviler dessverre på at du får en ny øl DET hadde vært service, det... Lenke til kommentar
scrutinizer Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kom tilbake med en statusrapport når du har staertet maskinen igjen. Kunne vært artig å høre om maskinen klarte seg eller ikke Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Sjansen er en god for at det går greit. Har opplevd det samme selv, og det gikk fint. Bare vent, litt - eller lenge; det tar tid før det tørker. Det kan jo hende at maskinen er full også. Husk, datamaskiner er jo også dyr... "PS: Jeg har ikke for vane å drikke øl midt i uka, var bare en flaske som sto igjen fra helgen" Oops, onsdag allerede... He he. Endret 24. november 2004 av bureaucrator Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Denne laptoppen jeg nå skriver på ble utsatt for et lite juice angrep. Tok ut batteriet og strømmen etter kort tid og lot det tørke. Når den ble startet opp igjen var tastaturet sticky og noen taster fungerte svært dårlig.DVD'en åpnet seg ikke. Etter noen runder på Oxcide cleaner og q tips fungerer tastaturet nå faktisk nesten perfekt og DVD en åpner seg også på komando nå. (Måtte plukke av alle tastene og noen av hettene) Dersom PCen starter tror jeg det er store muligheter for å fikse opp. Tror f.eks ASUS har egene takrenner fra tastaturet og ut slik at komponentene blir beskyttet ved uhell. Lenke til kommentar
Mefix Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg ga også øl til laptopen min, den fungerer flott like vel, men jeg hadde litt problemer med sticky keys. Fiksa det ved å dra fingeren ganske hart og brutalt fram og tilbake over tastaturet for å bryte opp ølrestene fra flere vinkler. Lenke til kommentar
OJodd Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Min PC ble beæret med en halv liter iste. Den likte det ikke spesielt godt og reagerte med full stans =( Heldigvis er jeg medlem av NITO studentene og fikk igjen 7500 kroner etter egenandel på 850 kroner. PC'en var 2 år gammel. Dermed ble det ny PC for omtrent 5000 kroner. Kjipt, men mye bedre enn å måtte betale 10-12000 for en ny. PS - i mitt redningsforsøk ødela jeg enter-tasten når jeg skulle ta den av for å tørke opp.. Vær forsiktig! (Dette var en Dell maskin) Lenke til kommentar
tgsou Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Klarer bare ikke å la være her..... husket på denne lille godbiten når jeg så hva som var sølt på laptopen http://www.aselabs.com/safemode.php?id=11 Lenke til kommentar
martlo Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Ja, da har jeg testet laptopen. Nå er dere vel spente tenker jeg Jeg skrudde den på, og alt så ut til å fungere helt fint. Den kom seg helt inn til velkomstvinduet i XP og det ble nå spennende å se om tastaturet virket. Og til min store forundring, det gjorde det. ALT ser ut til å fungere helt perfekt. Men..jeg sitter med en litt vond klump i magen. Liker ikke tanken på at jeg har dynket laptopen i øl. Irriterende med de knappene som 'klikker', og jeg er redd for at noe plutselig skal slutte å fungere. Men jeg får bare håpe på det beste, og fra nå av holdes drikkevarene langt unna laptopen! Takk for responsen her Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Vann er normalt ikke noe problem, men øl derimot.... Elektronikk-komponenter tåler vann. Så gjør som følgende og du får liv i den igjen (om du ikke har drept den da ved det du allerede har prøvd): 1. Skru fra hverandre pc'en ned til absolutt hver minste detalj (nb! pass på statisk elektrisitet). 2. Bruk rent vann (helt destillert) og en relativt myk børste/pensel. 3. Vask all elektronikk med bare vann (ikke såpe!!). Pass på at du ikke får vann inn i hd'en o.l. Husk også på å vaske inn under ic-kretser osv der det er mulig (bruk penselen). 4. Lufttørk. Bruk gjerne trykkluft på boks eller hårføner til å blåse vann vekk. Men, obs obs! Bruk kald luft! 5. Skru sammen, og kryss fingrene. Har gjort denne prosedyren selv flere ganger og det virker alltid. Forutsetningen er som sagt at du er forsiktig, unngår statisk elektrisitet og er nøye med jobben (det er en tidkrevende prosess). Du mister garantien da, men den har du vel allerede mistet. Edit: brukte litt for lang tid på å skrive innlegget mitt her. Så bra du har fått liv i den igjen da. Grattis. Endret 24. november 2004 av hakrist Lenke til kommentar
martlo Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Liten oppdatering: To av tastene paa tastaturet fungerer ikke! Bokstavene er aa og Ö (altsaa de to siste bokstavene i alfabetet). Æ fungerer fint. Ser kanskje ut til at jeg maa sende den inn allikevel da... Endret 24. november 2004 av martlo Lenke til kommentar
mad_man@work Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Har gjort denne prosedyren selv flere ganger og det virker alltid. Burde du ikke ha tatt lærdom etter 2. gang? :!: Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dagens gode tips er: Kjøp IBM Thinkpad, dem har en matte liggende under tastaturet. Har pratet med flere som har sølt ting og tang i thinkpaden, dem har bare skjølt den under springen for å få bort smuss ol. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå