Gå til innhold

MSI K8N Neo2 54G Platinum - Problemer

BlueLou

Anbefalte innlegg

Har følgende deler

Anatec Sontante med 380W PSU

AMD Socket 939 FX 53

2 x 1024 MB TWINMOS DDR PC3200

WD Raptor 74 Gb SATA

WD 250 GB SATA

Plextor DVD PX-712SA SATA

Powercolor ATI X800XT PE

Problemet er som følger:

Jeg startet PC for første gang går inn i BIOS og enabler RAID støtte for SATA

Jeg booter så fra en Win XP med SP2

Trykker F6 og så S for å legge til de 2 driverene som følger med hovedkortet

I det installasjonen skal til å begynne så booter PC

Jeg har prøvd å droppe F6 delen, men da får jeg bare en bluescreen som sier STOP: 0x00000A5 (0x00000011,000 osv)

Har prøvd ulike BIOS instillinger, og da er ressultatet som over eller at PC henger på Verifying DMI pool data.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har tenkt å kjøre RAID (og det ser det ikke ut som du skal) så kan du like så godt disable det i bios. Du trenger heller ikke installere drivere for s-ata støtte, dette er vel nativt på kortet. Prøv å cleare cmos, evt. oppdatere bios (hvis du har muligheten)og så cleare cmos, du kan og prøve med kunn en minne brikke, og flytte litt rundt på denne, hvis du skal kjøre dual sørg for at du setter de ned i første grønne og første lilla, sett fra cpu socket og opp. Er det to 1024MB brikker du har? disse er ikke testet ifølge MSI sin hjemme side. http://www.msi.com.tw/program/products/mai...MEM&M_PRO_ID=10

Lenke til kommentar

Tror ikke det er minne ditt.

Hvor har du koblet de 2 hardiskene dine?

S-ATA port 3 og 4 er koblet til nForce broen, og disse ha native S-ATA støtte, dvs at du ikke skal trenge drivere. Port 1 og 2 er koplet til promise konrolleren.

Er ikke helt sikker på hvordan du gjør det med en S-ATA DVD og raid, men her er en link til MSI forum der det står noe om S-ATA problemer. Du finner nok mye hjelp der.

Lykke til,

Edit: trykkleif :blush:

Endret av Thunder
Lenke til kommentar
Begge HD er koblet til SATA port 3 og 4. Om jeg prøver å installere PC uten å legge til drivere går den i Bluescreen.

Jeg har 2 1024 ddr PC3200 brikker fra TWINMOS. Har prøvd å tatt ut den ene brikken, men samme problem.

twinmos er ikke heilt go med amd 64. hadde samme prolemer med den pytte till Corsair funkker veldi pra. Twinmos er for dolig med AMD 64 :ermm:

Lenke til kommentar

Noen brikkesett for Athlon64 er veldig kresen på minne generelt, da er TwinMos en av dem som funker dårlig, men det var mest på nForce3 150. På det nåværende nForce3 250 skal minnekompatibilitet være MYE bedre enn før. Jeg har 2 kjenninger som har hovedkort basert på nForce3 250GB som kjører stabilt med TwinMos minne på 400MHz.

Og hvis TwinMos er så dårlig sammen med Athlon64 hvorfor selger komplett oppgraderingspakker med TwinMos minne og Athlon64 sammen? De ville jo fått masse returer om det ikke passer sammen.

Hva problemet ditt BlueLou er, vet jeg desverre ikke men det KAN såklart være minne. Må ikke utelukkes. Men det kan også komme av andre ting. Du har vel resetta CMOS slik at innstillinger i BIOS er som default? Å enable RAID har vel ikke noe for seg hvis du ikke skal kjøre noen disker i RAID og jeg kan ikke se at du har to identiske disker så da skal du vel ikke kjøre noe RAID. dropp hvertfall å endre den innstillingen.

Det kan vel også være feil på en av harddiskene. Prøv med bare den ene. Kanskje du får innstallert XP på en av dem. Da kan du jo slå av og sette inn den andre etterpå så kan du gå på administrative verktøy og diskbehandling etterpå så kan du feilsøke disken.

edit: Det kan også være ustabil spenning som er problemet, sjekk i BIOS i PC health status (eller liknenede) hva 12v, 5v 3,3v osv er. Eller det kan være at minnet får for lite spenning. Sjekk på twinmos sine sider hvor mye volt ditt minne skal tåle så setter du det i BIOS på den spenning som TwinMos sier er maks.

Har du sjekket at temperaturene er bra?

legger til: Minnebrikkene dine skal forresten tåle 2,6v +-0.1v altså kan de fint kjøres på 2.7v men alt over så ryker vel egentlig garantien. Da kan du jo prøve å sette de så nært som mulit 2.7v hvis de ikke går på det allerede. Har du forresten noe som heter Ram auto precache ettellerannet i BIOS? Det har jeg på dette nForce2 kortet. Hvis du har den innstillingen så prøv å endre på den.

Endret av Lone*Desert-Fish
Lenke til kommentar

Det er ikke brikkesettet sin feil at noen ram brikker ikke støttes, fordi minne-kontrollerern sitter jo som kjent i AMD64 cpuen.

Men uansett kan du sjekke minnekombabilitets listen til MSI.

Går ut ifra at du har koblet DVD rom en din til S-ATA 1 eller 2. Vet ikke om d fungerer helt. Har du en IDE CD\DVD rom du kan teste.

Prøv også en og en HD som Lone*Desert-Fish fåreslår.

Lenke til kommentar

Thunder er inne på noe i innlegget foran. Det jeg sa om nForce3 150vs250 er kanskje ikke så relevant, kanskje det gjelder mest for socket 754.. Som du jo ikke har.

Ellers er det vel Raptoren du vil ha XP på?

Prøv da å sett raptoren og DVD rom på S-ATA 3 og 4, så kopler du heller om sånn du vil ha det etter innstallasjon. (For S-ATA 1 og 2 fungerer jo ikke helt uten drivere og de driverene som følger med er kanskje ikke så glad i DVDrom'en.. ikke vet jeg.. men når Windows er innstallert skal alle S-ATA funke bra i Windows hvertfall)

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar grundig feil nå, men er det ikke kun Intel IHC5/6 sydbrikke som støtter S-ATA optiske drev som DVD-brennere?

Dette står på MSI sine spesifikasjoner for SATA DVD-brennere:

"...• Supports only Intel® 875P / 865PE / 865G / 865GV / 865P / 848P chipset motherboards

• Do not support SATA controller cards..."

Men det kan jo være det kun gjelder for MSI da, og den booter jo.

Dette er i grunnen mer et spørsmål, da jeg skal ha meg DVD-brenner til det samme HK, men fikk høre at det kun var Intel-HK som støttet SATA-brennere og at jeg kun kan kjøpe meg IDE-brenner.

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk lurt på det samme. Kjipt om det er DVD brenneren min som skaper problmemer.

Men som du er inne på. Jeg får jo faktisk akksesert spilleren. Det kan jo være at Windows XP sliter med å supportere SATA DVD så tidlig i installasjonsrutinen.

Skal prøve å ha raptoren på SATS slot 3 og DVD på SATA slot 4. Da skal jeg ha native support.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk lurt på det samme. Kjipt om det er DVD brenneren min som skaper problmemer.

Men som du er inne på. Jeg får jo faktisk akksesert spilleren. Det kan jo være at Windows XP sliter med å supportere SATA DVD så tidlig i installasjonsrutinen.

Skal prøve å ha raptoren på SATS slot 3 og DVD på SATA slot 4. Da skal jeg ha native support.

Om du har et annet CD-drev liggende kan du jo kople det på en vanlig IDE-port og innstallere XP der. Om det funker så har vi jo garantert at det er din S-ATA DVD rom som er problemet. Kan jo prøve den på nytt når XP evt er innstallert, og om den da ikke fungerer så har du jo angrefrist :)

Lenke til kommentar

Vel problemet løste seg om jeg byttet om på SATA kontaktene, samtidig som jeg byttet om på minnebrikkene.

Uansett systemet et oppe nå, men jeg sliter med at det låser seg av og til. Finnes det noen gode software for å teste at hardware virker som den skal?

Memtest, cpu test osv??

Endret av BlueLou
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...