Gå til innhold

XP: Norsk eller Engelsk

Anbefalte innlegg

Spørsmålet gjelder for dere som kan begge språk!

Etter over et år med w2k (engelsk) gikk jeg over til XP på norsk. Det er utrolig irriterende med all blandingen av språk (dialogbokser på et språk, program på et annet...)

Skal jeg bytte til XP på Engelsk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker norsk fordi jeg kan snarveiene mye bedre. Språket bryr jeg meg ikke så spesiellt mye om, for det windows sier leser jeg ikke for jeg har bare sett det før :wink:

men jeg kjører heller ikke XP da, men foretrekker norsk pga. snarveier.

Lenke til kommentar

Har tidligere kun brukt norske utgaver ov windows(3.11, 95, 98, ME). Nå bruker jeg englsk utgave av XP. Har ikke noen problemer med det. Kommer nok til å fortsette å bruke engelsk. Man kommer liksom inn i den engelsk terminologien, slik at programmer som kun leveres på engelsk blir lettere å forstå. Så jeg ville gått for engelsk. (Hørte en som sa at han hadde en subjektiv følelse av at engelsk versjon var mer stabil enn den norske. Han hadde brukt begge. Har ikke noen peiling om det i det hele tatt kan ha noen for seg. Noen andre?)

Lenke til kommentar

Vet ikke om norske programmer er mer buggy, høres litt rart ut for koden bør jo være den samme.

Men det som er sikkert er at:

- Norske versjoner ofte kommer seinere ut enn engelsk. Gjelder ikke bare selve programmene, men ofte også etterfølgende service packs.

- Flere skrivefeil/gale oversettelser i norsk versjon. Dette er et generelt problemt ved oversettelser og gjelder ikke bare software. Se StarWars Episode II :lol:

- Forsøk på fornorsking av etablerte engelske dataord som "alle" kan. De norske ordene er det derimot ingen som skjønner. Hvem går inn i en databutikk og spør etter platelager? Det skal nevnes at Microsoft ikke er så aller verst på dette området. IBM derimot - jeg sier ikke mer, prøv OS/2 på norsk!

- Ser av og til stygt ut fordi programmer opprinnelig er designet for engelsk, deretter har en eller annnen gjøk oversatt uten å teste programmet skikkelig. Har sett mange eksempler på dialogbokser, menyer osv. som ikke har plass til hele teksten, fordi de norske ordene er lengre, og dialogboksene ikke er "dynamiske". Stygt!

Sikkert flere grunner til å bruke engelsk, men disse holder for meg :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...