Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forbrenning og stempelhastighet


Zagato

Anbefalte innlegg

Det er en del ting i en motor som må holdes innen visse grenser dels uavhengig av moteostørrelse. Og da tenker eg først og fremst på midlere stempelhastighet og hastigheten på lufta inn i sylinderen, den siste der er eg totalt blank på.

 

Så la oss ta stempelhastigheten først og eg har sett litt på det tidligere at hastigheten på en Sultzer med 1,5 meters slag og en moped fraviker ikkje så enormt, ca 10 20 m/s.

Så er spørsmålet om det er mulig med større stempelhastighet eller om den blir mindre med overlading, og om bensinen har invirkning på kor fort forbrenninga foregår og dermed stempelhastigheten. Har kompresjonsforhold og overlapping noke å sei kor rask forbrenninga og dermed hva stempelhastigheten vil være?

 

Hvilke parametere avgjør hva som blir en effektiv lufthastighet inn i sylinderen, og som dermed gir mest effekt/kraft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ser at den siste der var litt uklar. Det er hva som avgjør ved vilken lufthastighet, ikkje mengde, det blir best forbrenning, og om den lufthastigheten er forskjellig med og uten overladning. Det er det eg er interesert i å vite.

Gjerne og hvilke effekt selvresonanse har på innsugssida, viss det er noen nevneverdig effekt i det heile.

Lenke til kommentar

Mulig at jeg misforstår deg nå, men hvis det er hastigheten stempelet beveger seg du snakker om...?

 

I en ellers lik motor med eller uten lading, vil jo hastigheten stempelet beveger seg uansett bare følge turtallet på veivakselen, altså har det i prinsippet ikke noe med forbrenningen/ladetrykket i seg selv å gjøre.

(Det er turtall/slaglengde som avgjør hvor fort stempelet beveger seg, så i de 2 motorene du sammenligner er vel ikke stempelhastigheten lik ved identisk turtall...)

 

Forbrennigshastighet, er derimot noe annet, den forandrer seg ved lading, og forskjellige oktantyper bensin forbrenner også med forskjellig hastighet.

 

Det med lufthastigheten skal jeg ikke si for sikkert, men jeg vil tro at det viktigste er fylligsgrad, heller enn hastigheten på bensinblandingen.

Det er jo som Opus sier størrelse og antall (og tildels utformingen) på ventiler/innsug som avgjør hastighet, og det er vel rimelig og anta at om du setter turbo på en motor vil hastigheten på luften også øke, etter som mer luft kommer inn på samme tid.

Som sagt, mulig at jeg nå svarer på noe annet enn det du lurer på :innocent:

Lenke til kommentar

For å vinkle det på en annen måte:

En forbrenningsmotor fungerer pga. en (i teorien)evigvarende kjedereaksjon, der suksessen til hver enkel reaksjon er avhengig av forrige reaksjons suksess.

Motorens syklus er en symfoni der alle spiller første-fiolin(mao. er like viktig).

Mao. Kan man si at ideel lufthastiget ved innsug er noe motoren bestemmer selv.

Indirekte er det stempelhastigheten som bestemmer hastigheten på innsugshastigheten...Stempelhastigeten styres bla. av luftmengden sylinderen disponere.(kjedereaksjonen)- Jo større gasspådrag, jo større stempelhastighet(øker rpm), jo mer luft trengs.

...Egentlig ikke riktig å si 'trengs' heller, sånn sett...Gasspjeldet tillater gitte luftmengde, derfor økt turtall.

 

Så konklusjonen må bli noe ala: Hvert omdreiningstall har sin egen ideelle lufthastighet/-mengde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...