Digitize Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hei folkens ! Jeg reiser til Thailand neste uke (Onsdag 1. Desember). Er i den forbindelse dritt lei mitt 5 år gamle analoge Sony kamera og vil ha noe nytt som er kompakt og digitalt. Må få bestilt dette asap et sted, hvis jeg skal ha det før jeg reiser! Har ikke maks med kroner, så jeg satser på et billig men greit kamera. Utover litt turist / fylla filming, er jeg ikke noe blod-entusiast. Jeg har svært lite peiling på DV kamera og må nesten rådspørre meg litt her. Har et par kriterier ; *Kamera må være mini-DV (vil ha noe som ikke fyller allverdens) *Kamera må ha Firewire/USB ut (trenger å dumpe film på HD'en for redigering, ser ikke for meg at jeg trenger DV-inn da jeg brenner det redigerte resultatet ut på DVD plater). Hadde vært greit med et kamera som støtter/har rimelig undervannsdeksler for filming under vann (hobby filming, max 2 - 3 meter under vann). Har separat digitalkamera, så jeg trenger ikke noe som bruker minnebrikke og tar gode bilder. Jeg har rotet meg inn på Elkøp sin side og ser at de har tilbud på noen kameraer (sjekk de billigste mini-dvd'ene på url ; http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...roductpage_text ) Hva tror dere om disse kameraene ? ; JVC GRD23 ( http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text ) Denne har jo innebygget lys ser jeg, kan være greit å ha ? SAMSUNG VPD101 ( http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text ) CANON MV690 ( http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text ) Kan jeg/bør jeg kjøpe en av disse, uten at jeg går på en gigantisk smell ? Eller finnes det noen andre knalltilbuder på noen nettbutikk akkurat nå, jeg bør slå til på ? Prisnivå jeg har satt meg på er 3500 - 4500 (5000 til nød .... men helst under 4000 hvis mulig) Jeg setter stor pris på alle svar !!!!! Lenke til kommentar
Grobian Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Alle kameraene du har listet opp, ser ut til å være ok til ditt bruk... Men... Problemet til disse kameraene er at de sannsyneligvis ikke vil egne seg noe særlig til undervannsfilming pga sine små bildebrikker.. Kommer nok til å trenge mye lys.. Noe som også er et problem med innendørs filming... Jaja Men utenom det så ser kameraene ut til å være billige og greie... Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Takker for svar ! Jeg gikk for dette kameraet fra Sony ; http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text Kameraet er bittelite og virker helt greit til mitt relativt enkle bruk. Det står til lading nå, gleder meg til å teste det ut etterpå Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Skal du overføre video til datamaskin, kan du kun bruke firewire. USB 1 er for tregt, og USB 2 for ustabilt, så de støttes ikke til videooverføring. Selv om du lagrer filmene på DVD, vil jeg anbefale dv-inn på kameraet. DVD er mer komprimert (og dermed dårligere kvalitet) enn en mini-dv tape, så det kan lønne seg å ha en master på mini-dv, og en kopi på DVD. Ellers må du være klar over at kamera til den prisen, meget sjelden er spesielt gode innendørs og i dårlig lys (kornete, grøtete bilder). Det kommer av at bildebrikken og optikken er liten. Her kan du faktisk risikere at ditt gamle analoge kamera vil yte bedre. Du får også noe mekanisk støy fra drivverket på lyden på kamera til denne prisen. Utendørs på dagtid blir nok bildene helt greie. Ellers kan man jo investere i en liten lampe, men kjøp da ett kamera med strømførende/intelligent blitssko så trekker lyset strøm fra kamerabatteriet, så du slipper å ha to sett ladere, to sett batterier og lignende. EDIT : Gikk glipp av at du allerede har kjøpt kamera. Men dette kan jo stå som tips til andre som vil kjøpe kamera Endret 26. november 2004 av Afseth Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Er også på jakt etter videokamera nå, og har to spørsmål her: 1) Digitize: hva var grunnen til at du valgte Sony-kameraet fremfor JVC? 2) Afseth: takker både for flott svar og for at du lot det stå ... Problemet mitt er at jeg skal legge alt over på dvd`er, og er derfor opptatt av dette som du sier om USB, kan du utdype dette? USB for lang tid, som vil si sånn ca på en times kassett? USB 2 ubrukerlig, mener du virkelig dette? De fleste kamera i denne prisklassen har ikke firewire (har ikke funnet noen under 4000), betyr det at jeg bør slå fra meg hele tanken om kjøp? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 2) Afseth: takker både for flott svar og for at du lot det stå ...Problemet mitt er at jeg skal legge alt over på dvd`er, og er derfor opptatt av dette som du sier om USB, kan du utdype dette? USB for lang tid, som vil si sånn ca på en times kassett? USB 2 ubrukerlig, mener du virkelig dette? De fleste kamera i denne prisklassen har ikke firewire (har ikke funnet noen under 4000), betyr det at jeg bør slå fra meg hele tanken om kjøp? Hei! USB 1.1 er for tregt til å overføre video da filmen må overføres i real time (kassetten må gå i riktig hastighet). Det er derfor fysisk umulig å overføre via USB 1.1. USB 2.0 er også for ustabilt for real time videooverføring. Så selv om USB 2.0 teoretisk sett har raskere overføringshastighet enn firewire, så er det i praksis tregere pga ustabil hastighet. Derfor finner du ikke USB for annet enn stillbilder på mini-dv kamera. Noen kamera kan lagre video som mpeg4 (komprimert video) på minnekortet, og også dette kan overføres via USB. Men kvaliteten her er mildt sagt elendig. Absolutt alle mini-dv kamera (også de aller billigste) har firewire ut, også kjent som DV ut eller IEEE1394 ut. Sony kaller det vel for i-link hvis jeg ikke tar helt feil. For å få firewire/DV inn, må man betale ett ekstra gebyr til staten (kassettfondet eller noe sånt), og denne funksjonen er derfor ikke åpen på alle kamera, slik at kameraet kan selges billigere. De fleste kamera kan imidlertid åpnes i ettertid mot at man kjøper en DV Widget eller noe. Men disse er ikke så lett å finne og koster opp mot en tusenlapp. Derfor lønner det seg å kjøpe ett med DV inn til å begynne med. Det koster maks en tusenlapp ekstra for en slik modell kontra lik modell uten DV inn. Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Absolutt alle mini-dv kamera (også de aller billigste) har firewire ut, også kjent som DV ut eller IEEE1394 ut. Sony kaller det vel for i-link hvis jeg ikke tar helt feil. Takker og bukker, den der har jeg lurt på.. Godt å ha noen eksperter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå