wilbur626 Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hello! Jeg har bestemt meg for å bygge en HTPC, og sitter med 10.000 spørsmål om emnet, derfor ønsker jeg tips og råd fra dere hardcore HTPC folk Det jeg ønsker meg, er en HTPC som oppfyller følgende krav : Hovedkort/CPU/RAM : Råd mottas med takk da jeg brøt løpet i 1998. (Går alt for fort for en -83 modell hjerne på denne fronten ) Bilde : Best mulig kvalitet, overhodet ingen krav til 3d ytelse da pcen kun skal brukes til avspilling av film. Selv foretrekker jeg ATIs kort. S-Video og DVI utgang(er) kreves. Lyd : 5.1 Digital lyd er eneste krav, selvfølgelig av best mulig kvalitet for minst mulig $$$ Optisk overføring. Nettverk/Internett : 54 M/bits trådløst nettverk er ønskelig. Streaming av video over trådløst nettverk. Internett funksjonalitet annet en browsing/mail irrelevant (Kun for ny programvare og oppdatering av evt. firmware). Fjernkontroll/Brukergrensesnitt : HTPCen må være fult operativ ved bruk av kun fjernkontroll (Tastatur og mus utgår, pga estetiske krav fra en drage som har bestemt seg for å ta bolig i min leilighet.) Brukergrensesnitt hvor alle funksjoner styres enkelt og oversiktlig er et krav, med dette mener jeg programvare ala SageTV (http://www.sage.tv/). Dette for å øke brukervennlighet for før nevnte drage. Et display i kabinettet som viser aktuell info hadde også vært ønskelig. Opptak : Opptak må være mulig (separat TV-inn kort eller et ATI All In Wonder?) Kvalitet på opptak må kunne varieres. Opptak i MPEG-4 (DivX) format er et must. Mulighet for backup av DVD innhold til HDD hadde også vært ypperlig (Pirat ? Hvor ?) Mulighet for opptak rett til DVD er vel ikke mulig ? TV : En Kabel TV tuner hadde vært fint, da UPC leverer digital kabel tv rett i veggen min (Uten at jeg abbonerer. Pirat ? Hvor ?) Tuner for "vanlig" TV er også et krav. Programvare for TV-guider ol. (EPG?) hadde også vært helt suverent. Kabinett : Har bestemt meg for å bruke HT-400 kabinettet fra Vendur.no For å få realisert denne drømmen, trenger jeg konkrete tips til valg av hardware og software. På forhånd takk. Lenke til kommentar
wilbur626 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Jeg har funnet fram til at følgende løsning gir mest for penga : Hovedkort : Asus K8V-X Hovedkort for S754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid CPU : AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache,BOXED RAM : Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 HDD : Maxtor DiamondMax 10 200GB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM Lydkort : Gainward Hollywood@Home 7.1 Lydkort PCI, Retail Skjermkort : XFX GeForce FX5500 128MB DDR AGP, Tv-Out, Retail TV-Tuner/Videocapture : Hercules Video Action, Mpeg + DivX PCI Video Edition Board, Analog & DV Kommentarer ? Lenke til kommentar
crusade Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) om du skal kjøre fddshow til dvd-avspilling er P4 3Ghz med 2x256 eller 2x512mb ram minimum.. P4 pga. dual channel, derav 2xram brikker istedet for 1 enkel stor brikke. Edit: av grafikkort går geforce FX serien for å ha reinere bildesignal behandling enn radeon kortene. (Ref. Mike Parker, wisdom techonology) Edit: Harddisk , seagate spinpoint, minst støy av merkene på markedet nå. NEC 2510A dvd-brenner passer til HT-400 kabinettene, er er stille ved dvd/cd spilling. Endret 24. november 2004 av crusade Lenke til kommentar
wilbur626 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 om du skal kjøre fddshow til dvd-avspilling er P4 3Ghz med 2x256 eller 2x512mb ram minimum.. Alle snakker om fddshow, men ingen forteller hva det er.. Hadde vært greit om noen faktisk fortalte hva det var Lenke til kommentar
NakedChef Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 ffdshow is DirectShow and VFW codec for decoding/encoding many video and audio formats, including DivX and XviD movies using libavcodec, xvid and other opensourced libraries with a rich set of postprocessing filters. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 om du skal kjøre fddshow til dvd-avspilling er P4 3Ghz med 2x256 eller 2x512mb ram minimum.. P4 pga. dual channel, derav 2xram brikker istedet for 1 enkel stor brikke. Edit: av grafikkort går geforce FX serien for å ha reinere bildesignal behandling enn radeon kortene. (Ref. Mike Parker, wisdom techonology) Edit: Harddisk , seagate spinpoint, minst støy av merkene på markedet nå. NEC 2510A dvd-brenner passer til HT-400 kabinettene, er er stille ved dvd/cd spilling. høres ut som overkill... Lenke til kommentar
crusade Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Om du skal bruke HTPCen til HDTV som DLP bakprojeksjon eller Plasma med 1280x720 oppløsning eller meir må du ha såpass med maskin. Dette fordi ffdshow filter blir obligatorisk! Og CPU må være 3Ghz+ for at du skal få gjort noke vetig med filteret. Det krever prosessorkraft å fikse på film i realtime. Filteret oppsampler dvden til riktig oppløsning, du kan legge på filter for å bedre kontrast, fjerne støy, osv.osv. Forskjellen er ENORM. du trur det faktisk ikkje før du får sjå det. Sjekk linken her, tips, guide og ikkje minst bilder av før-etter ffdshow. Guide: http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_1 Faq: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....30&pagenumber=1 Endret 10. desember 2004 av crusade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå