JaRu Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg holder på å designe noen nettsider, og tenkte at jeg ville gjøre det hele enklest mulig med tanke på vedlikehold av informasjon på sidene. Derfor har jeg valgt å bruke php til dette. Litt bakgrunn om hvordan jeg har tenkt å bygge opp sidene: - jeg har en header og footer fil som meg setter inn ved hjelp av include på start og slutt av fil. (header.php3 og footer.php3) - bruker også include for å legge inn menyer på sidene. (f.eks meny/hoved_meny_ve.php3) - bruke en enkel php fil for å vise alle sider. (default.php3) Si jeg har en side som heter historikk. Måten jeg ønsker å få vist denne siden er å bruke default.php3 til å vise aktuell side basert på at jeg har overført en verdi (i dette tilfellet filnavn=historikk.php3) Kode i menyen er da : <a href="default.php3?filnavn=historikk.php3">Om oss</a> I default.php3 ønsker jeg da å bruke verdien som jeg har sendt over via hyperlenken, men jeg får ikke tak i denne verdien. Har prøvd med: $fil = $_GET['filnavn']; men jeg får ingen verdier ut av dette. Dette ble kanskje litt uoversiktlig, men håper allikevel at noen har et tips til hvordan jeg kan løse dette. På forhånd takk! mvh Jan Rune Lenke til kommentar
El Nino Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Ikke bruk denne måten på å bygge websider, lite sikkerhetsvennlig. Gjør heller følgende: Lag en fil som heter historikk.php og legg til følgende: <? include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/header.php") ?> Her kommer historikk innholdet. <? include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/footer.php") ?> Meny filen legger du som en include i header.php. Dette er en enkel og sikker måte å bygge websider på. Når du trenger en ny fil, så bare kopierer du historikk.php til en ny fil og endrer innholdet, samt oppdatere menyen hvis det trengs. Jeg ville også ha strukturert "globale" filer til å ligge under en egen katalog, slik det blir lettere å holde oversikten over filer på serveren, f.eks: /global/header.php /global/footer.php /global/menu.php /global/stylesheet.css /global/images/bilde1.gif /global/images/bilde2.gif /histrorikk.php /omoss.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå