Gå til innhold

Rar lyd på skjermkortet

_tHokA_

Anbefalte innlegg

Skal et skjermkort noen lyder under "load"?

På mitt 256bits, Sapphire 9800Pro @9800XT (128MB) kort så kommer det en bite liten lyd. tenk deg en harddisk som tenker lyden. Den er nesten ike hørbar. Om sidedøra er på hører man den ikke nesten. Er døra av hører man den nesten bedre. Er det noe som er normalt?

(det er snakk om minimal støy....)

Og en annen ting da jeg først tenker på det. Har satt på en sånn Arctic Cooling VGA Silencer ATI 1 VGA Kjøler og da lurer jeg på hvor "hardt" man skal skru den på plass. Det er fester til skrutrekker der for å stramme, men jeg tør ikke å gjøre det. Har kun skrud den på så langt/godt jeg kan med hendene. Noen som vet hvor hardt den skal sitte?

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat samme lyden på mitt R9600XT kort med Arctic Cooling kjøler på...

Hører den såvidt med døra på, og den kommer bare når grafikken jobber hardere enn 2d i windows. F.eks når jeg ser på kamp i FM2005, og all 3d.

Ja, akuratt samma "problem" har jeg. Det er da lyden kommer frem..

Lenke til kommentar

Vifter lager generelt mye lyd når de roterer opp til høyere hastigheter under tungt arbeid. Mye av skylda er at viftene er små (skaper mer høyfrekvent støy, dyrere å lage bra, bruker generelt medium kvalitets vifter), for å kunne flytte mye luft trenger de å rotere sinnsykt. Noe som igjen sliter på levetiden. Også vil man få luft støy (når lyften blir ledet i kanaler) ved å flytte luft i en kanal som ikke er helt dimensjonert for det.

Så det mest ideele ville vært å ha en større vifte, på lavere hastighet, som kunne flytte like mye luft. Ville da fått mindre støy generelt, spesielt den høyfrekvente støyen. Også produksjons kvaliteten på vifta kommer inn i bildet her.

Når du skrur på kjøleren er det godt nok å stramme med håndkraft. Bare prøv å forsiktig dytte på kjøleren for å se at den ikke beveger seg.

Lenke til kommentar
Men lyden er ikke viftestøy, høres ut som noe som knirker der inne, merkelig lyd.

Det kan fortsatt være vifta selv om det ikke er luftstøy fra vifta...kan komme fra noen av de interne delene som kulelager (hvis det er det da) eller rett og slett motoren. Hvis det "knirker" høres det litt merkelig ut. Har du lagt øre nedpå og funnet ut at det er GPU kjøleren? Kan også være plastikken som endrer egenskaper når den får varm luft på seg (vet det er å ta det litt langt).

For at kjølepastaen skal koke....må du opp i høye temperaturer.

Edit: når jeg tenker litt nærmere på det kan det forsåvidt skje hvis man har litt opprom mellom kjøleren og GPU (altså lite område med luft, da kan det kanskje skje at man får en kokelignende effekt).

Endret av lerun
Lenke til kommentar

På skjermkortet finnes det en eneste bevegelig del, viften. Dersom det ikke er viften som lager støyen må det være elektristet (ikke det at jeg på noen måte tror det er tilfelle). Ergo, gjør som han over her sier, legg øret mot skjermkortet å prøv å hør om det er en mekanisk lyd. Dersom det kommer skrangle- lyder eller noe slik, kan det f.eks komme av at viften tar i noe på kjøleren. Prøv å snurr viften forsiktig rundt...

EDIT: Det kan selvfølgelig være en kondensator eller transistor som er gørrsliten.

Endret av okidoki
Lenke til kommentar
Det er vel elektronisk støy, ganske vanlig egentlig. Spenningsregulatorer/kondensatorer etc kan lage en slags "pipe" "skurre" lyd under belastning.

Stort sett er det ingenting galt, har prøvd meg på garanti engang, funka ikke :)

Kom til å tenke på at MSI for en tid tilbake siden brukte dårlige kondensatorer på produktene sine---.... nuff said.-

Lenke til kommentar

Hadde samme "problemet" på et POV GF4 TI 4200 XP kort for en stund tilbake, det "skurret" under 3d-bruk. Sendte det i retur (Til Databutikken, gjett hvor lang tid det tok) og fikk et annet kort som erstatning. Rapporten sa "Defekt, bräkar ved 3d-bruk"

Lenke til kommentar
Det er vel elektronisk støy, ganske vanlig egentlig. Spenningsregulatorer/kondensatorer etc kan lage en slags "pipe" "skurre" lyd under belastning.

Stort sett er det ingenting galt, har prøvd meg på garanti engang, funka ikke  :)

Kom til å tenke på at MSI for en tid tilbake siden brukte dårlige kondensatorer på produktene sine---.... nuff said.-

Det var faktisk en MSI GF FX5900U kort som "bråket" hos meg :roll:

Samtidig så var det også problemer med flere hovedkort fra abit, jeg fikk selvsagt et Abit AI7 med dette problemet.

Nå kan det sies at flere amerikanere med samme hk som jeg hadde dryppet superlim på spenningsregulatorene (de dingsene med masse kobbertråder på).

Da forsvant lyden, men garantien forsvant jo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...