formannen Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Jeg har en gammel IBM maskin, som nå har begynt å lage rare lyder.... Noe som kan ligne på en vifte. Lyden er svært irriterende, og den kan høres ut som en vifte eller lignende. Etter lyden kom er maskinen blitt enda treigere enn det den er til vanlig... Noe hjelp å få? Lenke til kommentar
aschj Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Vifta i maskina di er full av støv. Ergo går den treigere. Ergo får CPUen mindre kjøling. Ergo går prosessoren saktere (Jo kaldere, jo fortere). Det er helt logisk, skjønner du. Rengjør viftene dine, så bli det bedre. Lenke til kommentar
formannen Skrevet 12. november 2001 Forfatter Del Skrevet 12. november 2001 Er det virkelig så enkelt...? Det virker ganske logisk... Skal starte med bøtte og klut... (i alle fall klut) Lenke til kommentar
D_KILLAH Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Quote: On 2001-11-12 17:11, aschj skrev:Vifta i maskina di er full av støv. Ergo går den treigere. Ergo får CPUen mindre kjøling. Ergo går prosessoren saktere (Jo kaldere, jo fortere). Det er helt logisk, skjønner du. Rengjør viftene dine, så bli det bedre. Bedre kjøling på en prossessor som går på samme klokke frekvens som før øker KANSKJE ytelsen med 1/999999999999999999999999 ‰ Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Det er enkelt å sjekke viftene, bare å stikke en finger/skrutrekker/spade inn i hver vifte og høre når det blir stille. Srøvrensking lønner seg uansett, geforcen min datt ned endel grader etter at jeg blåste vekk støvdottene fra kjøleribba:) -- If you can't fix it, kick it Lenke til kommentar
formannen Skrevet 16. november 2001 Forfatter Del Skrevet 16. november 2001 Nå i dag har jeg rensket viften for alt støv (som jeg fikk ut med 350 q-tips). Lyder er her for å bli. Den har sine perioder der den er stille av seg. Men i dag er det uutholdelig.... HVA SKAL JEG GJØRE ? (ikke si kjøp ny PC, for det har jeg kke råd til). Lenke til kommentar
formannen Skrevet 16. november 2001 Forfatter Del Skrevet 16. november 2001 Jeg må sette på høy musikk for å over døve lyden.... Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Pakk inn kabinettet i 20cm tykk isopor`? Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Quote: On 2001-11-12 16:37, formannen skrev:Jeg har en gammel IBM maskin, som nå har begynt å lage rare lyder.... Noe som kan ligne på en vifte. Lyden er svært irriterende, og den kan høres ut som en vifte eller lignende. Etter lyden kom er maskinen blitt enda treigere enn det den er til vanlig... Noe hjelp å få? Problemet med gamle vifter er at de blir "oppbrukt". Både kulelagervifter og enklere varianter slites. Mange vifter lager lyd inntil de er tilstrekkelig oppvarmet. Tipset er at det er vifta i strømforsyninga som må skiftes - noe som er en grei operasjon i de fleste tilfeller. Evt. er det CPU-viften som er på tur å ryke. prøv deg fram, enkle vifter bør du kunne få gratis fra kompiser som bygger og har en pent brukt til overs.. Torfinn Lenke til kommentar
formannen Skrevet 16. november 2001 Forfatter Del Skrevet 16. november 2001 Takker for svar. Isolering er en ide... Men til nå funker høy techno eller punk flott. Tror ikke noen av mine venner har noe vifte til overs. Jeg er vel den eneste i min vennekrets som kan se forskjell på et hovedkort og en RAM brikke. Det pga. at jeg bor på en gudsforlatt øy milevis fra sivilisasjon. Riktig nokkan jeg spørre noen på skolen om de har. Men jeg tror det er prossessor viften som er gått i stykker, og ikke den viften som er ved siden av strøminntaket. Jeg vet at jeg burde kastet hele dritmaskinen på sjøen eller noe sånt. Men jeg har ikke råd til ny maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå