Gå til innhold

Trenger et LITE men bra digitalkamra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes du burde ta en titt på Fuji FinePix F440/450. Disse er knallkameraer - kjappe, gode bilder og god skjerm. Eneste ulempen er kanskje prisen på xD-kortene. Men de er ihvertfall verd en titt, etter min mening de beste av de minste kamreaene. Ellers ville jeg tatt en titt på Canon Ixus 40, som har blitt så mye bedre enn tidligere generasjoner Ixus.

Lenke til kommentar

Her må jeg tillade mig at være uenig: Ixus 30/40 har IKKE bedre billedkvalitet end Ixus 430/500, selvom det rigtigt nok er bedre på flere andre områder, men det er vel billekvaliteten der tæller...?

Fuji Finepix 450 er blevet anmeldt i bladet DigitalFoto, og har fået kritik for at det lider af farvestik og korn i billederne, men ellers er ganske udmærket. (Dog kommer det ud som nr. 9 af 10 i en test af kompaktkameraer med 5 mpx...)

Sony P150 har fået god anmeldelse her på siden, men har du brug for de 7 mpx? Og prisen på Memorystick øger totalomkostningerne...

For bedste billedkvalitet er det nok stadig Ixus 430/500 der er bedst, selvom de lider af nogle svagheder (langsom autofokus, kort batteritid, etc.)

Ellers tag et kig på Panasonic FX 7 (evt. FX 2) som skulle have god billedkvalitet

Lenke til kommentar

Prisen på memorystick har nå gått kraftig ned. Eneste mediet som er billigere er compact flash.

Men som tester her på akam.no viser: sony med memorystick er vesentlig raskere i bruk enn kameraer som benytter CF.

Har testet både T3 og P150 litt i det siste, synes disse er knallkameraer, og ut fra de bildene jeg har tatt, så virker det helt klart at P150 har bedre optikk enn P100. P150 er nå så "billig" at det er et av de desidert beste kjøpene på markedet.

Var innom Sonybutikken på Lysaker igår å tittet litt, der selger de MSPro 512 for 1050kr..

Det man må huske på nå det gjelder kjøp av såpass små kameraer er hvor mye lys de tar inn. Dvs bruken av T3/T1 krever mer bruk av blitz enn ved bruk av feks P150.

Photoguy

Lenke til kommentar

Takk for tipsene ...jeg tror valget står mellom sony t3 og panasonic fx 2/fx7, som forøvrig var et lekkert kamra. Begge kamraene har jo kommet greit ut. og begge er vel også like lyskrevende , hvis jeg har skjøt dette riktig. litt forskjellig størelse å lcd`n men borsett fra det ..?? så er de vel ganske like.

Lenke til kommentar

nill, du kan finde specifikationerne på Panasonic FX2 og FX7 på www.dpreview.com - har ikke selv set om der anden forskel end antal megapixler og skærmstørrelse.

photoguy: Jeg undrer mig over at du skriver at kun compactflash er billigere end memorystick, da både SD og Xd er billigere end memorystick i Danmark...? Forholder det sig som du siger i Norge?

Og jeg er enig med dig i at Sony P150 virker til at være et rigtigt godt kamera, men jeg satte bare spørgsmålstegn ved om man virkelig ofte har brug for 7 mpx... 4 el. 5 rækker vel for de fleste amatørfotografer, og så kunne man spare lidt penge på sit nye kamera :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...