Gå til innhold

200GB S-ATA til 1000kr

radivx

Anbefalte innlegg

Skal ha en 200GB S-ATA disk til max 1000kr... Spørsmålet er bare merket.

Har litt lyst på Seagate, men har hatt utrolig mye trøbbel med P-ATA 160GB disker fra dem, så jeg vet ikke helt... Har ellers bare prøvd WD, 200GB p-ATA og 80GB p-ATA disse er jeg veldig fornøyd med.

Hvordan er det med Maxtor og Samsung og de andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Ser at problemer kommer nok med alle diskene...

Skal jeg ha ett eget lite lotteri eller noe?

Maxtor er herved utelukket... Tåler ikke mer bråk enn det maskinen har fra før. Skal bruke disken til system. Så da strå det mellom WD og Seagate...

Noen som har en god vurdering av deres disker?

Lenke til kommentar

Uansett merke; sørg for skikkelig kjøling. For min egen del står diskene en tid i hobbypc`n før de blir forvist til serveren og 24/7 drift. Har hatt disker fra Seagate, Samsung Quantum og en WD80GB. Eneste havariet jeg hadde var sistnevnte, som hadde 4-5000 timer drift bak seg da den tok kvelden.

Når det gjelder Maxtor har jeg levert 5-6 maskiner med slike disker (gjennom mitt lille hobbyfirma). Ingen av disse har havarert, og de ble satt i drift fra ca. et halvt til halvannet år siden. Merker meg imidlertid at det er litt uro rundt eksterne disker fra Maxtor for tiden.

Et viktig poeng: Er du ikke trygg på merket kjøper du noe annet. Det kan være basert på fakta, magefølelse eller fordommer, men det er ikke fint å ha havarifare i bakhodet hele tiden. Det er ikke en spart hundrelapp verdt.

:)

Lenke til kommentar

heftige vifter på harddiskene er å overdrive. jeg har en 8x8cm vifte på mine 3 disker. de ligger i skrivende stund på 29, 30 og 30 grader, fordi jeg satte inn en diger ovn her for et par timer siden.

kjenner egentlig ikke at det siger noe luft forbi diskene, men det holder.

kommer selfølgelig ann på hvilket merke man har, jeg har seagate.

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Andesam: Har du noen gang prøvd å ta på en disk som har vært på full load en stund? Der er ikke akkurat kalde...

Kjører mine bak 80mm vifte på 5 volt. Holder tempen nede det.

Imidlertid er gummioppheng noe svineri (som f.eks. en del Lian Li-kabinetter kommer med). Da får ikke disken avgi varme gjennom kontakt til kabinett i sidene, og man må øke viftehastigheten for å få like god kjøling. Med kun 5 volt på vifte gikk tempen på disker opp vel 8 grader når jeg satte de inn i Lian Li-kabbis...

Lenke til kommentar

Tror man skal være forsiktig med å trekke forhastede slutninger på grunnlag av enkeltdisker som ryker! De fleste nye disker skal teoretisk (!) holde i årevis! Men som Muffinman påpeker: også magefølelsen spiller en rolle!

Jeg holder en knapp på Samsung og Seagate pga. støynivået.

timtowtdi

Lenke til kommentar
Andesam: Har du noen gang prøvd å ta på en disk som har vært på full load en stund? Der er ikke akkurat kalde...

Vil si jeg har brukt mine temmelig normalt, og jeg har sittet på (et svett) lan og lastet ut og inn i timesvis, men aldri sett tempen mer enn et par grader over 30

Lenke til kommentar
Du kan se på det som slik:

Seagate: lav ytelse , max kjøling.
Samsung: litt mer ytelse, veldig god kjøling.
Maxtor: middels ytelse, middels kjøling.
WDC: ekstrem ytelse, bråker mer

Har selv
2 WDC 200gb
1 Maxtor 300gb (ekstern)
1 Seagate 200gb
2 Samsung 160gb....

så dette har jeg litt peiling på...
Lenke til kommentar

Har lite å si om én bruker her på forumet har hatt problemer med én eller to disker, det er tilfeldigheter som avgjør. Lydnivået brukerne her opplever må vel også anses som ganske subjektivt..

Hvis du er ute etter specs som støynivå, temperatur og ytelse, bruk http://www.storagereview.com

Velg "Performance database" øverst, og sorter f.eks på "idle noise", og du får opp faktisk målte lydnivå på alle testede disker. Seagate-diskene er stort sett samlet blant de mest lydløse diskene, det er også Western Digital Raptor (!)

Trenger du info om diskenes pålitelighet, finner du dette også på Storagereview, men for de aller nyeste diskene finnes ikke slik info, de baserer tallene sine på at MANGE brukere rapporterer inn status for sine disker. Sjekk ut performance database, sorter på hva du måtte ønske og klikk på den disken du ønsker å lese mer om. Klikk "Reliability" i menyen til venstre for å få opp info om dette. Alt over 75% må betraktes som bra, alt under 25% er dårlig, mens de som ligger mellom 25-75 er kan betraktes som middels.

Her har du en indikasjon for et utvalg disker:

The Hitachi 7K400 's predecessor ( Hitachi 7K250 ) is more reliable than 37% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation.

Kommentar: Middels pålitelighet

According to filtered and analyzed data collected from participating StorageReview.com readers, the Seagate Barracuda 7200.7 is more reliable than 78% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation. The Seagate Barracuda 7200.7 's predecessor ( Seagate Barracuda ATA V ) is more reliable than 97% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation.

Kommentar: Høy pålitelighet

According to filtered and analyzed data collected from participating StorageReview.com readers, the Western Digital Caviar WD2500JD is more reliable than 3% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation. The Western Digital Caviar WD2500JD 's predecessor ( Western Digital Caviar WD2500JB ) is more reliable than 22% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation.

Kommentar: WD2500JD ser ut til å ha veldig dårlig pålitelighet, bare 3% av alle testede disker hos Storagereview er dårligere enn denne.

- Jørn

Lenke til kommentar
Du kan se på det som slik:

Seagate: lav ytelse , max kjøling.

Samsung: litt mer ytelse, veldig god kjøling.

Maxtor: middels ytelse, middels kjøling.

WDC: ekstrem ytelse, bråker mer

[...]

så dette har jeg litt peiling på...

Da utfordrer jeg deg til å dokumentere det. Det er nemlig ikke i samsvar med de fleste tester rundt omkring. Generelt tester man WD og Maxtor-disker til god ytelse og relativt høyt støyniva, og ytelsesmessig er det nesten ikke forskjell ned til Seagate. Deretter er det et lite hopp ned til Samsung på ytelse, men ikke mye. Støymessig er Seagate og Samsung generelt testet til å være av de mer støysvake.

Imidlertid ser det ut som om ytelsesforskjellen mellom Samsung og WD ikke er veldig stor lenger på mainstream-modellene.

According to filtered and analyzed data collected from participating StorageReview.com readers, the Western Digital Caviar WD2500JD is more reliable than 3% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation. The Western Digital Caviar WD2500JD 's predecessor ( Western Digital Caviar WD2500JB ) is more reliable than 22% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation.

Mulig jeg husker litt feil, men har intrykk av at det var veldig mange 200GB WD som streiket i fjor høst. Kanskje det var snakk om en tidlig serie med barnesykdommer.

Lenke til kommentar

Jeg har flere WD disker, og har alltid hatt WD. På gøy kjøpte jeg en maxtor 200Gb sist, og har ikke hatt noen problemer med den.

Det er vel en liten regel at WD disker fra 120Gb og under har en tendens til å kræsje fra tid til annen. Det er ihverftall min erfaring. (bortsett fra raptor) Men det er ikke noe jeg kan dokumentere, kun en "hunch"

V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...