Gå til innhold

Problemer med Nettverk, Defekt Hovedkort?

Jan Åge

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem angående internett/LAN forbindelsen min. Dere tenker kanskje at: "Dette er jo helt feil forum å spørre om slik". Men jeg tror etter mye feilsøking at hovedkortet er synderen. Hear my case...

Jeg kjøpte nytt 64-bit system for 1 uke siden. Overlykkelig satt jeg inn de nye delene i maskinen (som jeg har gjort mange ganger før).

Det var disse delene:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

EPoX EP-9NDA3+ Hovedkort for S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

Jeg innstallerte så Windows XP Pro (ikke SP2) og alt så bra ut. Men Internett (bredbånd fra NGT) var utrolig tregt. Har aldri hatt problemer med nett på den gamle maskinen. Prøvde jeg å pinge f.eks www.vg.no så ble resultatet noe sånt som dette (uten noen annen load)

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=638ms TTL=246

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=749ms TTL=246

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=1032ms TTL=246

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=1103ms TTL=246

Samme ping fikk (får) jeg fra routeren (Cisco 677i) min, 10.0.0.1.

Liksom når jeg pinger så svinger ms-pingen opp og ned.. noen ganger under hundre, de fleste ganger fra 200-1500 til forespørsel avbrutt.

- Linjen skal være OK ifølge Nextgentel.

- Jeg har prøvd annen kabel, både krysset og ukrysset.

- Har skiftet router (samme modell dog)

- Har prøvd å koble til en annen maskin til nettverk/internett og der er alt helt OK.

- Har prøvd Onboard LAN og Eksternt SMC 10/100 Nettkort

- Starter jeg ping rett etter restart går den fint de 4-8 gangene før pingen stiger i taket. Eller helt til jeg starter noe annen trafikk, og stopper den igjen, pinger, så er den i taket.

- Konfigurasjonene på maskinen og routeren skal være OK

- Samt at drivere på nettkortet er de samme som jeg hadde på den gamle maskinen (samme eksternt nettkort).

Hvis jeg tenker rett nå så er det kun 2 muligheter igjen. Enten er hovedkortet defekt/skadet, eller så er det kompabilitetsproblemer mellom Epox kortet mitt og Cisco routeren.

Noen som har noen erfaringer eller tips til hva dette kan være?

Er desperat... :cry:

PS: Tviler på SP2 har mye å si, men jeg skal prøve å innstallere det etterpå. Just for kicks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...