Gå til innhold

Problemer med GRUB


Stroyer

Anbefalte innlegg

Har et problem som er litt kritisk, ettersom maskinen det oppstod på må brukes til skolearbeid ganske snart.

 

Jeg dualbooter WindowsXP/FC3, og lagde nettopp en ny FAT32-partisjon med Partition Magic (Windows). Når jeg restarter får jeg bare opp denne meldingen i GRUB, og kommer ikke videre:

 

GNU GRUB

 

Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywere else TAB will finnish path.... ettellerannet.

 

grub>

 

Trykker jeg TAB, får jeg opp en del Linux-kommandoer. Jeg har prøvd bl.a. "boot" og "kernel", men får bare opp "Error 27: unrecognized command".

 

Noen som vet hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk, men jeg kan nok trenge mer hjelp. Regner med jeg føst må inn i Linux for å fikse config-fila.

 

1. Hvordan skriver man tegn som "()", "/" og "="? Skriver jeg dem blir det f.eks. "*" eller "&".

2. Hva kan kernelnavnet mitt være? Tror jeg har lastet ned den siste.

3. "kernel kernelnavn root=Rootdisk" - altså skal bare ordet "kernelnavn" byttes om, eller "Rootdisk" også?

Endret av Stroyer
Lenke til kommentar
Tusen takk, men jeg kan nok trenge mer hjelp. Regner med jeg føst må inn i Linux for å fikse config-fila.

 

1. Hvordan skriver man tegn som "()", "/" og "="? Skriver jeg dem blir det f.eks. "*" eller "&".

For å fikse konfigfila må du inn i Linux ja, men du kan fint komme inn i Windows ved å skrive inn det jeg skrev ovenfor når grub> kommer opp (grub er ekstremt kraftig, kan f.eks. hente ute passordfiler fra et OS uten å boote det opp).

 

Ang. tegn: det er amerikansk tastatur. Slik at stjerne finnes (bl.a.) over det "numeriske tastaturet" på høyre side som vanlig, & finnes ved shift+7 (eller shift+8, husker litt dårlig), foroverslash / finnes ved shift - , osv. Det er bare å prøve seg fram så finner man det man vil ha ;)

Lenke til kommentar
Så jeg må med andre ord skrive inn

"kernel /kernel root=/dev/hdb"

for å få vite hvilken kernel jeg har?

Nei, du må vite navnet på filen. husk at du må skrive et tall etter hdb. Den enkleste løsningen for deg har vært å skaffe seg en "rescue" disk eller en Live distro. Boot fra den og fiks feilene med grub.

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke gjorde om på noen partisjoner?

 

Har du fc3 cd1 eller rescuedisk? Kan du i såfall:

- boote "rescuemode" fra denne

(rescuedisk: trykk enter)

(cd1: skriv "linux rescue" og trykk enter)

- Sørge for å få montert alle stasjoner etc

- kopiere ut til en diskett:

/etc/grub.conf

outputtet fra fdisk -l (skriv "fdisk -l > fil-du-vil-putte det i".)

Dette trenger vi dersom vi skal kunne hjelpe deg effektivt...

Lenke til kommentar

Takk, FC-installasjons-CDen så ut til å virke fint. Nå er jeg i en slags konsoll (ikke mulighet til å starte X, så jeg kan ikke ta dette over IRC enda). Noen som kan forklare meg hva jeg skulle gjøre nå? Skulle jeg lage en config fil et sted? Noen anelse om hvor den skal være, og hva som skal være i den?

Regner med alt dette i så fall må skrives for hånd.

 

EDIT:

Fant nettopp /etc/grub.conf, og den eksisterer (Yohooo!")

Vil dere ha hele fila, så kopierer jeg den til en diskett nå (er ingen kløpper i konsoll enda, så stay tuned). Diskett er vanligvis /mnt/floppy, ikke sant?

 

NY EDIT:

Åpnet /etc/grub.conf i nano, og skrev den til /mnt/floppy. Da alt så ut til å gå smertefritt (ingen feilmelding), cd-et jeg /mnt/floppy, men så kom det opp at heller ikke dette var en gyldig adresse. Jeg tok ut disketten og satte den inn i denne maskinen her (familiemaskinen) men jeg fant den ikke der heller.

 

Det er ikke noe nyttig informasjon jeg kan lese av til dere, så jeg slipper streve med kopiering til diskett?

Endret av Stroyer
Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet en mulig feil. Da jeg lagde partisjonene, forflyttet "partisjonnummeret" seg et hakk. hd0,6 - som kernelen visstnok skal ligge på - er nå en FAT-partisjon. hd0,7 er nå en Linux-partisjon.

 

Kan jeg ha rett? Hva må jeg gjøre for å endre dette. Litt info om hovedvalget i grub.conf:

 

root (hd0,6)
kernel /vimlinuz-2.6.9-1.681_FC3 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
initrd /initrd-2.6.9-1.681_FC3.img

Lenke til kommentar

For å boote linux så skriver du inn de linjene du pastet der, bare at du velger rett device.

Når du så har fått bootet linux fikser du det i grub.conf.

Tilslutt kjører du grub i console og skriver følgende:

root (hd0,7)
setup (hd0)

Da vil den vite om endringa ved neste boot.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Vell, noe er fremdeles galt. Oppstartslasteren (grub) kommer fremdeles ikke grafisk opp. Noe mer jeg må gjøre med denne fila?:

 

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,6)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=5
splashimage=(hd0,7)/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.9-1.681_FC3)
root (hd0,7)
kernel /vmlinuz-2.6.9-1.681_FC3 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
initrd /initrd-2.6.9-1.681_FC3.img
title Fedora Core (2.6.9-1.667)
root (hd0,7)
kernel /vmlinuz-2.6.9-1.667 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
initrd /initrd-2.6.9-1.667.img
title Other
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...