knutigro Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hei, Lurer en sak ettersom jeg for en stund siden skiftet fra mac til bærbar Windows-pc, og da hadde en tøff jobb finne en billig pc med firewireport. Så min undring: er det konkurranse mellom USB og Firewire? Er det kanskje dumt å kjøpe diverse firewirebokser om det bare blir vanskeligere å vanskeligere å få pcer med denne porten? knut Lenke til kommentar
Fr3drik Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Firewire er på vei ut, usb tar over. Ingen vits i å lete etter "PC med firewireport", da man gjerne kjøper en ekstradel man kan koble på selv for å få firewire. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Ingen vits i å lete etter "PC med firewireport", da man gjerne kjøper en ekstradel man kan koble på selv for å få firewire. Det skjønte jeg ikke. Er det snakk om en slags adapter? Lenke til kommentar
Penol Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Det skjønte jeg ikke. Er det snakk om en slags adapter? Ta en titt her : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116564&cks=SER edit : bare med firewire da selvfølgelig Endret 24. november 2004 av Penol Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Firewire er på vei ut, usb tar over. Hvor i all verden har du en slik påstand fra? Apple bruker Firewire i stor grad, er nå ute med Firewire 800 Mange eksterne harddisker bruker Firewire Firewire er vel det mest utbredte grensesnittet for overføring av film fra digitale videokameraer. USB (2.0) er svakere strømmessig, så flere enheter som f.eks MP3-spillere (iPod) må ha ekstra strømtilkobling for å lade når de er tilkoblet USB, noe som ikke trengs med Firewire, der lader man direkte fra IEEE 1394-porten. Når det gjelder hovedkort, er det (dessverre) stort sett bare Deluxe-utgaver som har støtte for Firewire. Men mange maskinprodusenter (HP, Dell, FSC osv) har Firewire på sine PCer. Teoretiske hastigheter: Firewire 400: 400mbit/s Firewire 800: 800mbit/s USB 2.0 : 480mbit/s Dessuten har det vist seg flere steder at Firewire (400) er raskere enn USB2.0 i praksis, ved bruk av eksterne harddisker og lignende. Tenk deg litt om før du skriver noe sånt. Jeg har ihvertfall ikke hørt noe om at Firewire er "på vei ut". Edit: Firewirekontrollere kan kjøpes lett til både BÆRBARE og STASJONÆRE PCer Du trenger ikke å vegre deg for å kjøpe produkter med Firewire-grensesnitt. PS! Firewire og IEEE 1394 er det samme. Endret 24. november 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 kjøte en HP laptop m/2400+ Barton og greier m/FW for 9995,- for godt over et år siden.... .... FW er bedre enn USB2.0 på mange måter, men er langt fra alle HK som har det nå.... bare de dyreste (og flere av de billigste faktisk -billigste da det er OEM). I hvertfall i AMD64 verden..... her kikket mye Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Firewire er på vei ut, usb tar over.Ingen vits i å lete etter "PC med firewireport", da man gjerne kjøper en ekstradel man kan koble på selv for å få firewire. hahahaha, var det en spøk eller? Firewire tar over på mange nye områder, og usb taper prosentvis. Såfall etter de få raportene jeg har lest om det. Men med det sakt så vil FW og USB være til stede i lang tid. Men siden fil støresler hele tiden vokser så er det slik at FW er raskere. Samt at det tar mindre CPU resurser enn USB. Å kjøpe et hk uten fw, og hvis du ikke har planer om å kjøpe et pci, eller har et fra før. Vil ofte føre til iritasjon. Grunnet til at fw blir ofte brukt innen kamera, mp3 spillere, proffe scannere og eksterne hd. Og det kan gå mer strøm gjennom en fw kabel enn en USB kabel, en vanlig fw kabel 6-pins- 6-pins er ganske grei siden begge sidene er helt like så du kan sette opp et netverk mellom maskinene. FW vil nok aldri bli like stort som USB. Men FW har flere fordeler over USB. Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Helt enig med deg Playmofetish Firewire til pc er absolutt kommet for å bli. Det skal bli artig å se hvor fort FireWire 800 (IEEE1394b) blir standard på hovedkorta. Da vil man kunne få nesten dobbel ytelse i forhold til USB 2.0 Selv har jeg ekstern, harddisk med tilkobling for både USB og FireWire men må si at jeg ennå ikke har koblet den til med USB bruker utelukkende FireWire p.g.a at du kan sette firewire enheter i serie og at det FireWire bruker mindre systemressurser... Det eneste negative er at FireWire tilkoblinger har en tendens til å koste noe mer en USB2.0 Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Tviler på at Firewire går ut med det første! Bare sjekk alle videokameraer,, de leveres alle med Firewire utgang når det gjelder overføring av video. Og IEEE1394B/Firewire800 er kommet til PC hk allerede, jeg har det på mitt HK. Med sine 800mbps danker det ut USB2.0 når det gjelder overføringshastighet (noe som IEEE1394 i realiteten også gjør). Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Etter min mening så er firewire mye bedre enn usb2 overføringsmessig. Eneste minuset er litt større plugger i noen sammenhenger, men det er en bagatell. Når jeg overfører fra eksterndisk via firewire får jeg ALLTID mye bedre hastighet enn ved USB2.0. Samtidig virker det som at det er en eller annen flaskehals i overføringen på usb2, da jeg har sett tendenser til at overføringen fryser i et halvsekund noen ganger på flere maskiner og flere enheter. Støtter XtraPlays uttalelse 100% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå