Gå til innhold

hva er egentlig en grafikkmotor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er ikke nødvendigvis noe forskjell på bildekvaliteen....men forskjellen kan ligge der at pcen trenger mindre power for å kjøre et spill.....men selvsagt har det jo en del med bilde å animasjoner, etc. å gjøre...

Endret av sixx
Lenke til kommentar

Er ikke helt god med det med grafikkmotorer, men her er et svar jeg fikk på et annet forum når jeg spurte om det samme:

Nei, du har egentlig ikke forstått det helt riktig - tror jeg. Se heller på motoren som et form for "programmeringsspråk" - en slags compiler med et gitt utvalg instruksjoner og metoder spillutviklerne kan benytte for å flytte grafikk rundt på skjermen, styre 3D-animasjoner, effekter o.l. Hvis man bruker en "gammel" grafikkmotor ligger begrensningen stort sett i at "ny teknologi" som nyere versjoner av grafikkort, drivere og biblioteker støtter, ikke er støttet av selve motoren, dvs at det ikke finnes noe instruksjonssett for disse - mens FPS stort sett avhenger av hvor bra komponenter du har i maskinen. Men; hvis man f.eks skulle laget en småavansert animasjon som både Q3 og HL2-motoren som viser eksakt det samme på skjermen, så kan det godt hende at HL2-motoren kunne klart å gjøre samme jobben med mindre bruk av ressurser, fordi selve koden er optimalisert - dog; tror ikke dette er en tungtveiende faktor når vi snakker om FPS generelt.

Og jeg gjentar; jeg tror, fordi jeg gladelig innrømmer at dette ikke helt er mitt område

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...