Roella Skrevet 31. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2002 Hvis jeg legger begge os under samme partisjon, C:/ og c:/xp. må jeg alikevel bruke fat32? Hva er så bra med ntfs, og hvorfor er det kun xp dette er bra å bruke med? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Quote: Den 2002-05-31 03:11, Roella skrev:Hvis jeg legger begge os under samme partisjon, C:/ og c:/xp. må jeg alikevel bruke fat32? Hva er så bra med ntfs, og hvorfor er det kun xp dette er bra å bruke med? Det er anbefalt å legge inn forskjellige OS på hver sin partisjon. Grunnen til at du ikke kan legge inn Win98/Me på NTFS er rett og slett at operativsystemet ikke støtter NTFS - enkelt og greit. De støtter bare de aldrende filsystemene FAT16 (kalles ofte bare FAT) og FAT32. Win2000 og XP støtter begge disse filsystemene i tillegg til NTFS. Fordelen med NTFS er det skrevet mange tråder om her i forumet, kort sagt: - tilgangskontroll på filer og kataloger - mer stabilt (delvis journaling filsystem) - bedre plassutnyttelse - støtter filer over 2gb (greit til bl.a. videoredigering) - mulighet for krypterte kataloger Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Det er veldig lite smart å kjøre to OS på samme partisjon. Program files og my documents mappen f.eks vil jo bli brukt i begge OS, og det kan føre til at ting blir litt "føcket opp". Jeg ville ikke brukt NTFS hvis du skal ha win98. Selv merker jeg egentlig ingen forskjell på NTFS og FAT32. (kanskje fordi jeg ikke bruker komprimering og "permission" funksjonene?). Ingenting er så irriterende som å ikke kunne komme inn på NTFS partisjoner fra win98! (dette har jeg lang erfaring med) Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Quote: Den 2002-05-30 02:29, Kjetil Lura skrev:har delt opp hdene i store partisjonc:win xp fat32 93.6gb wdd:spill fat32 43 gb ibme:mp3 fat32 43 gb ibm f:mp3 fat32 43 gb ibmKjetil hvordan i h... kan du ha en partisjon på 93.6GB og FAT32? blir ikke det sinnsykt stor cluster size? =dårlig utnyttelse av plassen.. Lenke til kommentar
Jaketten Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 vil bare si et par ting, bare drit i å installere win98 (hva skal du med det? skaper jo bare problemer xp kjører jo nesten alt likevel). Sett av 5-10 giga til xp og resten til andre ting (spill etc) bruk så ntfs på begge diskene. Lenke til kommentar
Roella Skrevet 3. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2002 Min hensikt med 98 var at det var kompatibelt med flere spill ( da gjerne eldre spill, som jeg også fortsatt ønsker spille ) Også er det vel enkelte programmer som ikke går i xp? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Ritz jo du får mye bortkastet plass om du fyller opp disken,tror de var 860 mb bortkastet om eg fyller den opp,disken er wd100gb. Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå