Gå til innhold

partisjonsanbefalinger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og hvor stor er hardisken din?

Det lønner seg å reservere mer plass på xp partisjonen da den bruker mer plass under installasjon en 98se. Hvis du også vil se 98 partisjonen bør du partisjonere til ntfs.

Jeg liker og ha det slik. Selv om det er en stund siden.

Hvis jeg har en 30gb:

1.10gb til Windwos XP

2.5gb til Windwos 98SE

3.15gb til diverse andre data eller server.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-29 12:22, Zafar Iqbal skrev:

Hvis du også vil se 98 partisjonen bør du partisjonere til ntfs.

Hæ?

Tar nok litt feil her... Windows 98 kan ikke lese/skrive fra/til NTFS-partisjoner!

c: Windows 98 - 4-5 GiB Fat32 (avhengig av om du lagrer programmer/spill/dokumenter på samme partisjon)

d: Windows XP - 8-10 GiB NTFS (avhengig av om du lagrer programmer/spill/dokumenter på samme partisjon)

e: Backup - 1-3 GiB Fat32 (kan kuttes ut hvis du ønsker)

f: Annet - resterende plass - Fat32.

Lenke til kommentar

Quote:

borre skrev (2002-05-29 12:42):

Quote:

Den 2002-05-29 12:22, Zafar Iqbal skrev:

Hvis du også vil se 98 partisjonen bør du partisjonere til ntfs.

Hæ?

Tar nok litt feil her... Windows 98 kan ikke lese/skrive fra/til NTFS-partisjoner!

c: Windows 98 - 4-5 GiB Fat32 (avhengig av om du lagrer programmer/spill/dokumenter på samme partisjon)

d: Windows XP - 8-10 GiB NTFS (avhengig av om du lagrer programmer/spill/dokumenter på samme partisjon)

e: Backup - 1-3 GiB Fat32 (kan kuttes ut hvis du ønsker)

f: Annet - resterende plass - Fat32.

Enig med borre her.

Lenke til kommentar

Disken er enten på 80gb eller 120gb har ikke bestemt meg, men la oss si 120gb da:

skal xp i ntfs og 98 i fat32?

hva mener dere med uavhengig av om spill etc skal på samme partisjon? Jeg hadde tenkt meg en med multimedia, en med spill og en med program og os? Eller hvordan gjør dere dette? Med såpass store disker?

Takker for alle anbefalinger og erfaringer

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 02:15, Roella skrev:

skal xp i ntfs og 98 i fat32?

Win98 kan ihvertfall ikke legges i FAT32 siden den ikke støtter det. Om du vil legge XP der er valgfritt, du får isåfall ikke tilgang til filene på denne partisjonen fra Win98.

Quote:

hva mener dere med uavhengig av om spill etc skal på samme partisjon? Jeg hadde tenkt meg en med multimedia, en med spill og en med program og os? Eller hvordan gjør dere dette? Med såpass store disker?

Det blir smakssak - noen liker én gigantisk partisjon, andre liker å dele opp slik som du skriver. Kommer an på hva man føler er mest ryddig. Men det er ihvertfall lurt å ha minst 2 partisjoner, og skille OS fra dokumenter/andre datafiler. Da kan du kjapt reformatere os-partisjonen og legge inn Windows på nytt uten at dine (viktige) datafiler berøres.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 02:23, Langbein skrev:

Win98 kan ihvertfall ikke legges i FAT32 siden den ikke støtter det. Om du vil legge XP der er valgfritt, du får isåfall ikke tilgang til filene på denne partisjonen fra Win98.

Antar du er trøtt - i likhet med meg.

Windows 98 støtter selvfølgelig Fat32, men ikke NTFS.

98 legger du på en Fat32-partisjon.

XP legger du på en NTFS-partisjon (du har egentlig ikke behov for å ha tilgang til den ifra 98, eller?)

Quote:

Det blir smakssak - noen liker én gigantisk partisjon, andre liker å dele opp slik som du skriver. Kommer an på hva man føler er mest ryddig. Men det er ihvertfall lurt å ha minst 2 partisjoner, og skille OS fra dokumenter/andre datafiler. Da kan du kjapt reformatere os-partisjonen og legge inn Windows på nytt uten at dine (viktige) datafiler berøres.

Ettersom du helst vil ha tilgang til de andre partisjonene ifra W98 må de være i Fat32. Hold deg dermed under 32 GiB for hver enkelt partisjon - over det er simpelt tyveri av harddisk-plass.

Prøv ellers å ha så få partisjoner som mulig - en dag behøver du mye plass og der har du ikke fordi det er bare små rester igjen på de små partisjonene som du ikke får brukt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-29 01:19, Roella skrev:

Har noen tips eller anbefalinger når jeg snart skal partisjonere min nye disk? Hvor mange partisjoner, gb pr. partisjon. ( Skal kjøre to os.. )

Takker for alle tips

c: - windows 98 - ca 3GB avhengig av hvor mye denne kommer til å brukes...

d: - windows XP - ca 4-5 GB (det er denne du kommer til å bruke)

e: - resten av plassen på disken. splitte opp i flere partisjoner er bare tull. lag heller en stor, og lag et par mapper i den partisjonen i steden.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 21:09, Roella skrev:

Takk, jesus. Kan jeg legge begge os i samme partisjon ( en på 10gb ) ?

Det går an, men da må du bruke FAT32, og du mister dermed fordelene med NTFS.

Mange liker å ha hvert OS på sin egen partisjon, men det kan godt ligge på samme, i forskjellige kataloger, f.eks C:WIN98, C:WINXP

Lenke til kommentar

Hei!

Hvordan partisjonerer man en HD?

Jeg vet du kan skrive FDISK i DOS, men hvordan bestemme størrelse på hver enkelt??

En ting til:

Kan jeg Partisjonere en HD som er ibruk uten at filene som er på den blir borte???

MVH

Jørgen

[ Denne Melding var redigert av: jgrondal på 2002-05-30 21:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 21:25, jgrondal skrev:

Hei!

Hvordan partisjonerer man en HD?

Jeg vet du kan skrive FDISK i DOS, men hvordan bestemme størrelse på hver enkelt??

En ting til:

Kan jeg Partisjonere en HD som er ibruk uten at filene som er på den blir borte???

Enten:

- Bruk tredjeparts-program som PartitionMagic eller Ranish (gratis).

- Enklere form for partisjonering kan gjøres under selve installeringen av f.eks. Win2000, XP, Linux...

Partisjonering uten tap av data kan gjøres med PartitionMagic, eller Fips. Fips er litt mer hardcore :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...