Lurifaksen Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Etter å ha holdt ut i flere år med min AMD XP1800+ med Radeon 8500, føler jeg at lysten på å spille spill som Farcry, Doom3, HL2 begynner å bli såpass stor at ny hardware må kjøpes inn (om ca 1 måned). Jeg er ikke fullt så oppdatert på hardware-fronten som jeg var før, og trenger derfor litt ekspert-råd. I utganspunktet skal kun følgende kjøpes inn: Hovedkort - Krav: Gblan, S-ata, lyd. Fremtidsrettet med tanke på CPU-oppgradering. Ikke MSI. CPU - Best ytelse i spill for pengene. RAM - 1024MB. Skjermkort - Sammen med resten av hardwaren må det være mulig å spille alle dagens spill i 1280x1024 med minimum "Medium" detaljnivå. Skjermkortet skal være Nvidia (av dual-monitor årsaker). Ellers skal den IKKE være dyr. Litt mer info: CPU valget (intel/amd) skal baseres på hvilken som gir mest for pengene i spill-bruk. I dag er det jo kun spill som krever rask CPU... Jeg vil for en gang skyld ha et hovedkort som varer. Begge mine tidligere PC-innkjøp har endt med at CPU-produsentet sluttet å produsere CPU av typen som passer hovedkortet mitt, og jeg har dermed ikke hatt mulig til å oppgradere CPU'en nevneverdig. Jeg vil unngå å gjøre samme tabben igjen, og vil derfor ha et hovedkort som har støtte for CPU som faktisk vil bli produsert og utviklet i fremtiden. Er litt usikker på PCI-express. Er det vits i å satse på det? Det vil vel ikke ha overtatt skikkelig før jeg kjøper ny PC igjen? (per i dag er det vel ingen spesiell ytelsesøkning?) Systemet skal IKKE overklokkes (dvs, jeg vil gjerne benytte meg av muligheten dersom den er der, men gidder liksom ikke å spandere flere hundre kroner for å tyne 200mhz mer av prosessoren). Viktig! Dette er en budsjett-PC, dvs, jeg skal ikke ha det nyeste av det nye. Jeg skal ha den komponenten som gir mest for pengene. Kom med forslag! (helst litt gjennomtenkte... ) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 INGEN som hadde lyst å komme med forslag? Hvis ikke kjøper jeg et Socket A hovedkort, en P4 CPU, EDORAM og ISA-skjermkort. Får dere ikke litt dårlig samvittighet da!? Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 I et ekstremt mangel på nøyaktig budsjett forsøker jeg meg. AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED - Socket 939 512KB cache "Winchester" Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250 - ATX/S-ATA/Dual-LAN/8ch-LYD/1394B/ OCZ 1024MB Premier Dual Channel w/o H.S. - PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz POV GeFORCE 6600GT 128MB AGP Retail - 128MB DDR/ TV-out/DVI m/Doom3 6135kr på netshop.no Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Hvis du skal ha et "fremtidsrettet" system, så må du nesten gå for hk med pci express. Ser ingen framtid for s775 fra intel, så s939 ser ut til å være eneste logiske valg. Du må da vente på nforce4. Ang. skjermkort så er 6600gt det tregeste jeg ville finne på å kjøpe. Hadde anbefalt å ta steget opp til 6800gt. Lenke til kommentar
MiNdNuMb Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Jeg ville helt klart gå for amd, socket 939. to uker til, så er nforce4 hovedkort her med såkalt SLI funksjon, der du kan putte to skjermkort av samme type (av 6600 eller 6800 serien gpu fra nvidia) på samme hovedkort. Det hjelper på levetiden til systemet, du kan kjøpe et passe raskt kort nå ( jeg vil anbefale et av de billigste du kan oppdrive i 6800 serien, disse kan ofte softmoddes + overklokkes til 6800gt eller 6800ultra nivå) og siden spe på med et ekstra kort om det trengs. Om et år er trolig prisen halvparten av det den er nå. problemet er at det ikke er noen av de billige (6800LE) tilgjengelig i pci-e versjon ennå. Vannkjøling er jo en selvfølge, og pass på og kjøpe en kasse med et skikkeig bra powersupply, eller kjøp power separat, minimum 400 W, helst mer. Og de billigste betyr gjerne trøbbel, så ligg unna dem. Da gjenstår bare harddisk, dvdbrenner, minne og mus +tast. Der må andre komme med sine erfaringer. Jeg har alltid vært tilhenger av å spare litt penger på å kjøpe en billig cpu, og så overklokke den litt, det kan føre til at du bør bruke 500 spenn ekstra på kvalitets ram, men det sparer deg for mye i cpu penger. eks: athlon 3800 koster 5320.- den opererer på 2400 mhz Athlon 3200 koster 1640.- og kan i de fleste tilfeller kjøres på 2400mhz, i allefall med god kjøling og ram. pengene du sparer på differansen bruker du på et godt vannkjølingssett, som du kan ta med ved neste systemkjøp, og bra ram gjør at du kan kjøre systemet hardere også ved fremtidige cpu oppgraderinger. Endret 26. november 2004 av MiNdNuMb Lenke til kommentar
Oldboy Jenny Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Skriver først og fremst fordi jeg er litt nysgjerrig på hva Nvidia tilbyr på dual monitor-fronten som ikke ATI gjør. Fint om du kunne utbrodert litt. Er noen måneder siden sist jeg satt sammen en pc, så har ikke holdt meg skikkelig oppdatert, men skulle jeg kjøpt budget gaming pc i dag ville jeg nok gått for: - Hovedkort føler jeg meg ikke helt kvalifisert til å anbefale, valgte MSI forrige gang - AMD64 3000 eller 3200 - Corsair har hatt ganske greie priser på sine 'value' ram-brikker, ellers pleier Geil å ha brikker for en hver smak. Kan virke som enkelte har problemer med 64-bits systemer og Twin Mos-brikker, så kanskje greit å styre klar av disse. - 9800 Radeon, muligens gått opp til neste-generasjons kort om prisene ikke skremmer vannet av deg (jeg liker ATI, og vet for lite om det seneste fra nvidia) Nå var gjerne ikke dette fullt så detaljert som du sikkert skulle ønske, men kanskje dette får ballen til å rulle... Vil også anbefale å tråle forumets tråder, har selv fått mye hjelp der og det er sikkert mange med lignende behov som deg selv der ute. Lykke til. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg kan kanskje komme med noen tips da jeg selv har oppgradert maskina for en stund siden... Om jeg skulle kjøpt PC nå, ville jeg gått for samme system som jeg selv har (Se profil), bortsett fra at jeg ville gått for socket 939, og kanskje ikke 6800LE, siden de er blitt dyrere siden jeg kjøpte som ukens tilbud på komplett... Liker du ikke MSI, ta et annet HK, men jeg er storfornøyd med de to MSI HK'ene jeg har hatt (Jeg har jo ikke så veldig peiling da ) Så kanskje dette oppsettet er noe å gå etter? Hovedkort: Har ikke så veldig peil på HK, men ett eller annet bra s939 HK Prossesor: AMD 64 3000+ Minne: PC3200 2x512 MB Corsair Value Pack Grafikkort: NVidia 6800LE eller NVidia 6600GT Om du vil kan du jo kanskje vente på NForce 4 baserte HK, da får du jo PCI-e og litt annet snadder som jeg ikke vet så mye om, men da må du sikkert utsette PC-kjøpet litt Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Ser du er en budsjettoverklokker, samme som meg hehe s939 + 3000+ er en bra kombo. Hvis det er en bra cpu så overklokker den til 2600 mhz med boxed vifta. Hva er det med folk og "må ha bra ram for å overklokke"? Det gir selvfølgelig bedre ytelse, men når man er på budsjett så er det idiotisk å gi 1000kr for bedre ram som gir 2-5% bedre ytelse. Det er mye bedre å bruke den tusenlappen på å gå fra 6600gt til 6800gt som gir 75% høyere ytelse i høyere oppløsninger. Skjermkortet er den viktigste komponenten i en spille-pc. Du kan godt gjøre kompromisser andre steder i pc'n for å få råd til 6800gt klasse skjermkort (16 pipelines/1000mhz 256bit gddr3) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 (endret) Se her ja! Nå begynner det å bli bra! Jeg tenkte egentlig på forhånd å gå for s939 og 3000+ prosessoren, så når dere i tillegg anbefaler det, så er det jo ikke tvil Da er prosessor og delvis hovedkort i boks. Jeg har for øvrig ikke tenkt å kjøre boxed kjøler på CPU. PC'en skal være stillegående (noe jeg kommer tilbake til...). Når det gjelder overklokking: Jeg presiserer igjen at jeg overklokker ikke fordi jeg må ha bedre ytelse - men fordi jeg ikke taper noe på det ("det går an"). Hvis jeg kan skru opp prosessoren en del hakk, uten ulemper (litt mer varme er ikke ulempe før ting blir ustabilt). Så, en microbudsjett-overklokker er vel en rettere betegnelse. Å klokke RAM er fjernt for meg, så jeg tar heller billig ram enn noe som takler overklokking bra... Skjermkort: En psykisk prisgrense for skjermkort går på 2500. Så noen 6800GT blir det nok ikke på meg. Hvilket kort gir best ytelse i prisklassen 2000-2500? En liten overklokking på skjermkortet er ikke å forakte. Jeg flashet biosen på mitt Radeon 8500LELE (ja, light edition, light edition!), slik at det ble retail. Har aldri opplevd problemer! ) Jeg må nevne at dette egentlig ikke er en spill-PC. Jeg spiller veldig lite, men ønsker å kunne spille gjennom HL2 og doom3 med skikkelig kvalitet i oppløsningen 1280x1024. Det er egentlig hovedkravet Hovedkort: Noen som kan utdype NForce4-greiene? Er det noe å satse på? Skjønner jeg har fulgt for lite med på hardware fronten. Jeg har nemlig ikke hørt om det før... Men å kunne koble flere skjermkort sammen høres meget interessant ut med tanke på flere skjermer tilkoblet også. Har to LCD, og vil gjerne ha mulighet for et TV/prosjektor i samme slengen. Men disse kortene blir vel svindyre i starten? Oldboy Jenny: Ang. ATI og dual-monitor så er det rett og slett fordi ATI er slapp på det området. Synes driverene/funksjonene virker veldig "jalla" også. Vet at siste driverene nå har støtte for "Span-mode" - men gidder liksom ikke å være med å betateste en ny funksjon, som Nvidia alltid har hatt... Har for øvrig aldri hatt Nvidia før, så vil teste det. Endret 27. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Leadtek 6800LE er et billig skjermkort(1792,- på databutikken) som nesten kan moddes og klokkes opp til GT om du har flaks. Det er en tråd om det i skjermkortforumet. Corsair Value(1024) er virkelig value... koster 1348,- på databutikken det og... Zalman 7000 -alcu skal visst være en god CPU-kjøler MSI K8N NEO2 et godt hovedkort (med dual-GB-LAN) Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Ok, til <2500 så får du et geforce 6800. Det er bedre enn 6600 gt i f.eks 1280x1024 pga 700 mhz 256bit ram vs 1000mhz 128 bit ram. Det er også muligheten for å åpne opp de siste 4 pipelinene. Det har også 12x300mhz pipelines vs 8x500mhz på 6600gt, dvs litt tregere, men skal ikke den store overklokken til før det blir bedre og med 16 pipelines etter en softmod blir det veldig bra. 6800le er kun et bedre valg hvis du får åpnet opp minst 4 pipelines og overklokket. Sannsynlig, men ikke sikkert. https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302122&cks=SER Synes jeg ser ut som et bra valg. 2395,- er ingen ublu pris. nforce4 har pci express som igjen krever at du har et pci express kort. Bra hvis du har tenkt å gå for 6600gt, men som sagt, jeg anbefaler heller geforce 6800. Utenom det så er det nok liten forskjell i ytelse på det og nforce3 baserte hovedkort. Zalman 7000 -alcu vil jeg også anbefale. En billig, stille kjøler. Den egner seg bra til overklokking av prosessoren du har valgt. Hvis du får en bra prosessor så kan du sikkert overklokke til 2600mhz med viften satt til minimum. Sannsynligvis kommer du opp i 2300-2500 mhz. Ang skjermkort igjen, jeg synse anandtech har en svært bra oversikt over teoretisk ytelse: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2195&p=5 Siden 1280x1024 var et minstekrav til oppløsning så er minnebåndbredde viktig, se på den kolonnnen Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Ang. skjermkort, så er 1280x1024 makskrav. Ikke minstekrav. Det vil si, det er kun den oppløsningen som skal bli brukt (på to skjermer). Verken høyere eller lavere - med mindre jeg må ha lavere i enkelte spill. Jeg trenger altså ikke ta hensyn til at skjermkortet skal klare høyere oppløsninger bra. Nforce4 har PCI-ekspress ja - men kan ikke jeg bare kjøpe PCIE-kort? Eller er de alt for dyre? Ang. kjøler så tror jeg rett og slett jeg kjører på med vannkjøling. Jeg er dritlei vifter, og kan tenke meg at jeg ender opp med vifter på både cpu, chipset og ikke minst skjerkort. Noen billige komplette vannkjølings-sett? Hensikten med vannkjølingen er å ha et stillegående system - ikke senke temperaturen. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Reserator 1b fra Zalman er flott. Det har en stor blå radiator som ikke trenger vifte, og dermed kommer poenget med vannkjøling fram. Dette settet kjøler ikke nok til å overklokke noe særlig, men kjører en PC tilnærmet lydløst. (akvariepumpe) Det koster ca 1900kr, men er stort sett utsolgt for tiden, iallfall der jeg har sjekket. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 (endret) radiated: har du link? Kjøler den gpu og chipsett også? Merk at dette helst bør være et ferdig sett, som er enkelt å montere. Har aldri vært borti vannkjøling før... Endret 27. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
1955 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Selv om jeg er motander av dyre skjermkort må det erkjennes at 6800LE til snaue 1800,- fraktfritt fra databutikken , aspirerer til mest for pengene. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Nå har jeg gjort litt om i planene, ettersom jeg anser Nforce4 kort til å være holdbare en stund (dvs, muligjøre oppgradering av CPU/skjermkort, uten å måtte kjøpe ny RAM og hovedkort i samme slengen. Her er planen min (stilig funksjon hos komplett.no ) Les kommentarene til varene! Jeg ønsker altså et Nforce4 kort, og muligheten for å kjøpe nytt skjermkort, når prisene redusert til det latterlige. Fungere det forresten å kjøre to forskjellige skjermkort sammen? Endret 29. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Jeg ønsker altså et Nforce4 kort, og muligheten for å kjøpe nytt skjermkort, når prisene redusert til det latterlige. Fungere det forresten å kjøre to forskjellige skjermkort sammen? Ja ... men hvis man vil kjøre SLI må skjermkortet ha muligheten til å kobles sammen med det nyere. Dette er vist i overkant (i blitsglimmet) på dette kortet.... Og her vises arrangementet på et hovedkort.... Edit: En liten detalj til: Bussen som skjermkortet står i må ha mulighet til å låse frekvensen. DVS man må kunne justere frekvensen på skjermkortet og låse den slik at den ikke er (kan bli) påvirket av andre justeringer på kortet. Da står man fritt til å justere HyperTransport-frekvensen (som nærmest blir som minnebus å regne). Dette er seff. nødvendig for overklokking. Endret 29. november 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
StigK Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Jeg antar trådstarter ikke har interesse å kjøre SLI system. SLI er to skjermkort som jobber på en skjerm(kort sagt). For å kunne kjøre SLI kreves det 6600gt, 6800gt eller 6800ultra. Hvis dette ikke er aktuelt kan alle andre pcie kort også brukes, også til flerskjermvisning. Dette tror jeg toms harware testet, med x800xt og x700xt på tre skjermer. Når det gjelder valg av skjermkort, har du ikke mange alternativer når nvidia er utgangspunktet. Som jeg ser det er det kun 6600gt og 6800nu. Hvis du ikke vil betale 4000kr for gt . Da er det bare å velge et merke som gir mest for pengene. Valget mellom 6600 og 6800 er litt hips om haps. Et tips er at 6600gt kortene har en tendens til å ha gdd3 minne, mens 6800 kortene har vanlig ddr. 6800 kortene har vel 12 pipelines, med mulighet for 16, mens 6600 er låst med 8. Jeg synes egentlig ingen av kortene gir veldig veldig value for pengene, nå finnes det vel ikke lenger kort som 9800le(L-form minne) var for et år siden. 6800 kortene kan bli bra, men det krever litt fiksing med bios og rivatruner... EDIT:Tok utgangspunkt i at han hadde bestemt seg for nforce4 og pci-e. Det er flere muligheter i agp-verdenen... stig Endret 29. november 2004 av StigK Lenke til kommentar
jib Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Skjermkort- Sammen med resten av hardwaren må det være mulig å spille alle dagens spill i 1280x1024 med minimum "Medium" detaljnivå. Skjermkortet skal være Nvidia (av dual-monitor årsaker). Ellers skal den IKKE være dyr. Slik jeg ser det har du to valg 6800le, klarer kravene dine enkelt 6600gt, klarer kravene dine enkelt Begge kortene er under 2000,- SLI? Nah, jeg har ikke helt troen på at det vil lønne seg å kjøpe et ekstra kort om say 2 år. Hva er perspektivet ditt? Folk her på forumet er ofte overivrige med å foreslå dyr hardware uten å se på hva brukeren faktisk spør etter. Da er det lett å bli revet med. Endret 29. november 2004 av jib Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Hehe, nå svinger jeg fort frem og tilbake her... Jeg så nettopp netshop.no'stilbud . Der får jeg både hovedkort og CPU til bare 1 690,00 Kanskje jeg heller skal satse på det? Hvis noen klarer å finne billigste og beste minne (1024mb) hos netshop, samt beste Nvidia skjermkort til ca 2000 - så tror jeg at jeg går for billig-PC, som heller kan byttes ut om ikke så alt for lenge (for øyeblikket ser økonomien fremover de neste månedene meget bra ut ). Forresten, hvordan er den maxtor disken, støymessig? I forhold til seagate? jib: Tror egentlig du har riktig her. Jeg trenger ikke flere FPS enn nødvendig liksom. Har jeg gjennomsnittlig 50-60 tenker jeg at jeg er fornøyd. Endret 29. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå