Gå til innhold

Blitz på andre lukkergardin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fulgte det ikke med en manual når du kjøpte blitzen? Jeg har ikke sigmablitz selv, men jeg vet det skal gå an. hvis ikke får jo du tilgang til custom func. på 300d ved hjelp av hacket firmware, men da ryker vel garantien.

Før garantien ryker må det i så fall være om feilen er pga. firmwaren. Til dags dato har jeg ikke sett at det har skjedd med noen. Feilen noen får ved skifte av firmware ser ut til å skyldes at kameraet har gått tom for strøm mens opplastingen pågikk. I slike tilfeller må kameraet sendes inn for å resette det og legge inn ny firmware. Pris på dette har jeg ikke sett (om det koster noe da i garantitiden? ;) Man trenger jo ikke si hvilken firmware man drev og lastet inn i kameraet...

Så til Custom functions.

Selv om man setter kameraet til å kjøre på 2. gardin vil en ekstern blitz overkjøre den kommandoen og bruke det som er satt på blitzen.

Så denne funksjonen er bare aktuell om man bruker den innebygde blitzen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke 10d selv (300d og 20d), men vet at dette kan gjøres i kameramenyen på 10d, Du må gå inn i menyen på "Brukerfunksjon". Hos meg er det nr 15 (20d): "Lukkergardin sync". Der kan du stille om du vil ha "1 gardin sync" eller "2 gardin sync". Når du har kamera som støtter dette, er det greiest å stille det inn der, men Sigma 500 Super har dette OGSÅ! Jeg har denne, og jeg brukte det da jeg hadde 300d (som ikke har det valget i kameraet).

Tor

Lenke til kommentar
Blitsutløsning på 2. lukkergardin må gjøres i menyen på kamera, det kan umulig gjøres på blitsen...

Ikke alle kamera har denne muligheten, og da vil blitsen bli utløst på 1. lukkergardin som er standard. (default)

Ikke riktig.

På de fleste eksterne blitzer som har muligheter for manuell styring setter man dette på blitzen. Det er kun når blitzen ikke har muligheter for manuell styring (eks. 420EX) at man må sette dette fra kameraet.

Har man 300D må man altså enten ha en blitz med manuell styring, eller man må innstallere hacken på kameraet om man skal kunne benytte 2.gardin. Ikke helt riktig forresten ;) da kameraet i Av-mode (blenderprioritet) vil velge 2.gardin ved bruk av den innebygde blitzen.

Lenke til kommentar
Hvordan gjør jeg dette med min 10D og Sigmaen?

Sett blitzen i ETTL-mode.

Trykk så på - eller + 1 gang, slik at det kommer opp et slags dobbelt trekant-ikon på blitzen.

Nå vil den kjøre på 2.gardin :)

Trykker du på - eller + en gang til kommer ikonet for FP opp. Dette er hurtigzync på blitzen ved lukkertider kjappere enn blitzsynctiden til kameraet. 10D har 1/250s, så om man vil bruke blitz på lukkertider raskere enn dette må man bruke fastsync (FP). Vær obs på at om man bruke blenderprioritet og kameraet måler en lukkertid tregere enn 1/250s vil FP automatisk slå seg av. Det enkleste er derfor å bruke M eller Tv(lukkerprioritet) til slikt.

Lenke til kommentar
Litt off-topic kanskje, men hva er egentlig dette med rullegardin??

AW

Dette har ikke så mye med rullegardiner å gjøre :p

Med 1.gardin menes det at blitzen fyrer av akkurat når lukkeren åpner seg (forblinket ved ETTL kommer før lukkeren åpner). Dette er typisk for vanlig blitzbruk.

Med 2.gardin fyrer blitzen av rett før lukkeren lukker og vil dermed få med mer av tilstedeværende lys. Tar man bilder av f.eks. biler i fart og bruker blitz vil billysene bli veldig rare om man bruker 1.gardin. Bruker man 2.gardin vil billysene se riktig ut i bildet.

Etpar eksempler http://eosseries.ifrance.com/eosseries/en/...ork_effets.html

Lek litt med 2.gardin på blitzen, da dette ofte gir et finere/varmere lys i bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...