Gef Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Går det bra hvis jeg trekker ut strømkabelen til hd'ene i maskinen mens den står på? Jeg mener ikke master disken, men alle de andre slave diskene. Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hehe.. Jeg gjorde noe lignende. Hadde maskinen på og nerdet på irc. Tenkte jeg skulle koble harddisken til. Koblet til IDE kabelen så strøm kabelen. PANG sa det, å maskinen ble "kortsluttet". Den skrudde nu i allefall seg av. Merkelig nok så funket harddisken igjen Lenke til kommentar
asad Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 helst ikke nei! Har hørt om folk som har ødelagt diskene sine på den måten. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hehe.. Jeg gjorde noe lignende. Hadde maskinen på og nerdet på irc.Tenkte jeg skulle koble harddisken til. Koblet til IDE kabelen så strøm kabelen. PANG sa det, å maskinen ble "kortsluttet". Den skrudde nu i allefall seg av. Merkelig nok så funket harddisken igjen Kanskje fordi du satte kontakten feil vei ? opplevde det samme (uten smellet, bare restart) når jeg prøvde å koble til en hdd i mørket..ikke bra... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 (endret) hehe, flaks jeg spurte her da! Var på nippen av å trekke dem ut i går mens maskinen stod på! Har fått virus på maskinen som sletter alt av bildefiler og musikk (noen filmer også). Greide å få noe tilbake ved hjelp av recovery program, men da jeg restartet maskinen var alt vekk igjen. Har greid å få tilbake halvparten av det igjen, og har flyttet det meste fra master disken over til slave diskene. Vil helst ikke skru av maskinen da som jeg er redd jeg kan miste det jeg har klart å fått tilbake igjen. Skal formatere master disken nå. Men er litt redd for at hvis jeg skrur av maskinen nå, så vil det meste forsvinne igjen. Endret 23. november 2004 av Gef Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 (endret) Hehe.. Jeg gjorde noe lignende. Hadde maskinen på og nerdet på irc.Tenkte jeg skulle koble harddisken til. Koblet til IDE kabelen så strøm kabelen. PANG sa det, å maskinen ble "kortsluttet". Den skrudde nu i allefall seg av. Merkelig nok så funket harddisken igjen Kanskje fordi du satte kontakten feil vei ? opplevde det samme (uten smellet, bare restart) når jeg prøvde å koble til en hdd i mørket..ikke bra... Hvordan i all verden kan man sette en strøm kabel FEIL vei?! Kontakten er jo formet slik at den kan bare passe en vei (riktig vei om du ville vite det) Edit: Oki, det sa ikke akkurat pang da. Men det gnistret noe inni h*****e å lagde nokka rare lyder. Endret 23. november 2004 av KrougeR1987 Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Kan ikke se at det skal være så problematisk Signal kabelen er en ting men stømkabelen hmm... For en tid tilbake hadde jeg en DVDrom liggende i en skuff med en plate i, for å få ut den platen koblet jeg den til en ledig strømkabel (mens pc var på) Når jeg var ferdig nappet jeg den fra og puttet den i skuffen igjen. Fikk ingen indikasjoner på at noe var galt. Eneste problemet jeg kan se er at HD sin lesearm ikke får satt seg tilbake i holderen. men jeg tipper at det skjer automatisk ved hjelp av en magnet En ting å ha i bakhodet også er jo eksterne disker og hva som evt vil skje om det er dårlig kontakt på en strømkabel, generelt i en pc. Jeg har mine tvil på om at eventuelle føger vil være av hardwaremessig art. Men jeg stiller alikevell ikke mine disker til rådighet for testing Endret 24. november 2004 av Blacksheep Lenke til kommentar
magfa Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 dro u tog inn sata kontakten på en hd i "fart" det gikk dårlig siste gangen. fikk dll32 feil på windows så jeg ble nødt til å reinstalere hele greia. fikk ikke boota opp. anbefaler det ikke... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) tror ikke det er noe problem å nappe ut diskene nei, de mister jo tross alt bare strømmen. Samme skjer ved strømbrudd, bare da rammes hele maskinen, verre å putte i strømkabler mens maskinen er på. Bare napp det fort ut, ikke la det være kontakt på noen av "pinnene" mens noen ikke har kontakt. Fort og gæli. Jeg er ikke ansvarlig allikevel. EDIT, ser nå at tråden er fra gårsdagen, regner med du har fikset det. Endret 24. november 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Sjansen for skader er nok ganske liten, men jeg annbefaler absolutt ikke å behandle diskene slik om du kan unngå det. Harddisker er generellt sett ømfintlige komponenter som bør behandles varsomt. -Stigma Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Burde vel gå rimelig greit å nappe strømkablen til diskene.... Kan være en fordel å disable disken i Device Manager før du gjør det, så sørger du i hvertfall for at det ikke skrives data til disken når du tar strømmen... Wintel Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) IKKE gjør det. en kamerat gjorde det mens pc'n sto i bios og da røyk 2 disker når han nappa ut en. correct me if i'm wrong, men det blir ikke det samme å nappe strømkabelen på selve pc'en (bak) som å nappe strømen på en disk. Har du hotswap hovedkort og disker derimot (og PSU?), da blir det noe annet. Endret 24. november 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Det eneste som er beregnet på fra/tilkobling under drift på en vanlig pc er usb og firewire...og det går sannsynligvis bra med d-sub. Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Skal ikke s-ata støtte hotswap? Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 IKKE gjør det. en kamerat gjorde det mens pc'n sto i bios og da røyk 2 disker når han nappa ut en. correct me if i'm wrong, men det blir ikke det samme å nappe strømkabelen på selve pc'en (bak) som å nappe strømen på en disk. Har du hotswap hovedkort og disker derimot (og PSU?), da blir det noe annet. Har aldri strømmen gått hos deg da eller ? Jeg tror det går fint jeg, hvertfall hvis du disabler diskene i devicemanager ellerno lignende (slik at de ikke skrives/arbeides med) Det er gjerne systemdisken som går til helvete (hvis noe går til helvete) når strømmen går....det er jo fordi den sikkert jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå