Gå til innhold

Trekke ut strømkabel mens maskinen er på?

Gef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. Jeg gjorde noe lignende. Hadde maskinen på og nerdet på irc.

Tenkte jeg skulle koble harddisken til. Koblet til IDE kabelen så strøm kabelen.

PANG sa det, å maskinen ble "kortsluttet". Den skrudde nu i allefall seg av.

Merkelig nok så funket harddisken igjen :p

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle koble harddisken til. Koblet til IDE kabelen så strøm kabelen.

Kanskje fordi du satte kontakten feil vei ?

opplevde det samme (uten smellet, bare restart) når jeg prøvde å koble til en hdd i mørket..ikke bra...

Lenke til kommentar

hehe, flaks jeg spurte her da! Var på nippen av å trekke dem ut i går mens maskinen stod på!

Har fått virus på maskinen som sletter alt av bildefiler og musikk (noen filmer også). Greide å få noe tilbake ved hjelp av recovery program, men da jeg restartet maskinen var alt vekk igjen. Har greid å få tilbake halvparten av det igjen, og har flyttet det meste fra master disken over til slave diskene. Vil helst ikke skru av maskinen da som jeg er redd jeg kan miste det jeg har klart å fått tilbake igjen.

Skal formatere master disken nå. Men er litt redd for at hvis jeg skrur av maskinen nå, så vil det meste forsvinne igjen.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Kanskje fordi du satte kontakten feil vei ?

opplevde det samme (uten smellet, bare restart) når jeg prøvde å koble til en hdd i mørket..ikke bra...

Hvordan i all verden kan man sette en strøm kabel FEIL vei?!

Kontakten er jo formet slik at den kan bare passe en vei (riktig vei om du ville vite det)

Edit: Oki, det sa ikke akkurat pang da. Men det gnistret noe inni h*****e å lagde nokka rare lyder.

Endret av KrougeR1987
Lenke til kommentar

Kan ikke se at det skal være så problematisk :dontgetit:

Signal kabelen er en ting men stømkabelen hmm...

For en tid tilbake hadde jeg en DVDrom liggende i en skuff med en plate i, for å få ut den platen koblet jeg den til en ledig strømkabel (mens pc var på) Når jeg var ferdig nappet jeg den fra og puttet den i skuffen igjen.

Fikk ingen indikasjoner på at noe var galt.

Eneste problemet jeg kan se er at HD sin lesearm ikke får satt seg tilbake i holderen. men jeg tipper at det skjer automatisk ved hjelp av en magnet

En ting å ha i bakhodet også er jo eksterne disker og hva som evt vil skje om det er dårlig kontakt på en strømkabel, generelt i en pc.

Jeg har mine tvil på om at eventuelle føger vil være av hardwaremessig art.

Men jeg stiller alikevell ikke mine disker til rådighet for testing :whistle:

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

tror ikke det er noe problem å nappe ut diskene nei, de mister jo tross alt bare strømmen. Samme skjer ved strømbrudd, bare da rammes hele maskinen, verre å putte i strømkabler mens maskinen er på. Bare napp det fort ut, ikke la det være kontakt på noen av "pinnene" mens noen ikke har kontakt. Fort og gæli.

Jeg er ikke ansvarlig allikevel. :p

EDIT, ser nå at tråden er fra gårsdagen, regner med du har fikset det.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

IKKE gjør det.

en kamerat gjorde det mens pc'n sto i bios og da røyk 2 disker når han nappa ut en.

correct me if i'm wrong, men det blir ikke det samme å nappe strømkabelen på selve pc'en (bak) som å nappe strømen på en disk. Har du hotswap hovedkort og disker derimot (og PSU?), da blir det noe annet.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
IKKE gjør det.

en kamerat gjorde det mens pc'n sto i bios og da røyk 2 disker når han nappa ut en.

correct me if i'm wrong, men det blir ikke det samme å nappe strømkabelen på selve pc'en (bak) som å nappe strømen på en disk. Har du hotswap hovedkort og disker derimot (og PSU?), da blir det noe annet.

Har aldri strømmen gått hos deg da eller ?

Jeg tror det går fint jeg, hvertfall hvis du disabler diskene i devicemanager ellerno lignende (slik at de ikke skrives/arbeides med)

Det er gjerne systemdisken som går til helvete (hvis noe går til helvete) når strømmen går....det er jo fordi den sikkert jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...