Gå til innhold

Cheetah 15K.4 slippes på markedet

Anbefalte innlegg

scsi er heller ikke for mannen på gata...dersom konseptet hadde blitt lansert, kunne det kanskje slått an. slangene holder jo en god og lang stund

men jeg ser problemet i hot-swappingen...

SCSI skulle blitt lansert for mannen i gata. Teknologien man bruker i SCSI er jo overlegen den man bruker i IDE/ATA. Greit nok at SCSI i dag ikke er for mannen i gata, men jeg skal ha det på min hovedmaskin. Så enkelt er det. WD Raptor er som sagt oppskrytt. ;)

Men nå har vi jo s-ata, hva er det som er bedre med SCSI i forhold til s-ata?

AtW

SCSI takler multitasking en del bedre enn ATA-grensesnittet. SCSI har også full duplex på bussen. I tillegg er det SCSI-kontrolleren som tar seg av kontrollen av SCSI-grensesnittet og ikke prosessoren, som er tilfelle med ATA. Man kan ha full aktivitet på SCSI-bussen uten at prosessoren blir belastet i noen særlig nevneverdig grad. SCSI er bygd for fart og ytelse, det er ikke ATA i samme grad. Det er ikke uten grunn at det er SCSI-disker som nesten utelukkende blir brukt i store servere og svært kraftige arbeidsstasjoner.

Hva eksakt er det som gjør SCSI-grensesnittet bedre egnet for multitasking? Og har denne fullduplexen noe praktisk betydning? s-ata har jo mer enn nok kapasitet. Er jo bare å sende litt den ene veien, og så litt den andre.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør at man kan ha trafikk mellom mange enheter på samme buss uten at det går ut over ytelsen i noen særlig grad, takket være at bussen kjører på full duplex. Hvis man gjør det samme på ATA-enheter, må man vente. Og prosessoren kan da brukes til andre ting enn å måtte behandle overføringen. Ideelt for servere og arbeidsstasjoner som samtidig skal utføre krevende oppgaver.

Edit: men tilbake til topic: lurer i all verden på når denne disken kommer på markedet...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det gjør at man kan ha trafikk mellom mange enheter på samme buss uten at det går ut over ytelsen i noen særlig grad, takket være at bussen kjører på full duplex. Hvis man gjør det samme på ATA-enheter, må man vente. Og prosessoren kan da brukes til andre ting enn å måtte behandle overføringen. Ideelt for servere og arbeidsstasjoner som samtidig skal utføre krevende oppgaver.

Edit: men tilbake til topic: lurer i all verden på når denne disken kommer på markedet...

Men s-ata har vel en seriell design? Hver plugg er jo dedikert til en disk?

AtW

Lenke til kommentar
Hva eksakt er det som gjør SCSI-grensesnittet bedre egnet for multitasking?

Effektiviteten ved Multitasking avhenger vel først og fremst av cpu, samt registere, Cache og RAM størrelse og effektiviteten til disse resursene som ligger "nærmest" execution core i cpu.

(Forøvrig vil SCSI etterhvert erstattes av SAS (Serial Attatched SCSI) som er en kombinasjon av SATA og SCSI.)

Lenke til kommentar
Jo. Men kontrolleren driftes for det meste av prosessoren. Og det vil fortsatt være en begrensning. Det er her SAS har en fordel over SATA.

Joda, det er jeg enig i, men jeg mener denne fordelen blir mer og mer marginal når vi får kraftigere CPUer, og med dualcore, så er vel fordelen borte i sin helhet.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...