Cloud Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 (endret) Jeg er på utkikk etter et nytt headsett som stort sett kommer til å bli brukt på min ny ipod 20gb. Headsettet skal være lukket og ikke koste alt for mye. På pc vil headsettet bli brukt til å høre på mp3 filene mine og spille div spill. Men jeg setter kvalitetet på musikk høyere en kvaliteten på gaming lyden. Og jeg har lest en del poster på forumet og funnet frem til disse headsettene: Beyerdynamic DTX 700 Beyerdynamic DT231 Sennheiser HD 555 Min bror hadde før et Koss UR-30 tror jeg, og dette lånte jeg meget ofte. Var veldig fornøyd med dette. Så hvis du får lignende headsett til en billig pris så velger jeg nok det foran f.eks. Sennheiser HD 555 til 800kr+ Til dere som ikke husker hvordan headsettet jeg snakker om ser ut, trykk her Leste noe isted om at et av headsettene spilte på 130 ohm e.l. og dette var for mye for et on-board lydkort å dra. Og jeg tror nok at en ipod har enda mindre mulighet til å spille høyt, så ha i bakhodet at det ikke er noe slags 100W forsterker som er inne i ipoden Men hjelp meg gjerne i mitt valg, kan absolutt ingne ting om dette her! EDIT: Har også tatt en titt på KOSS UR-40. Er disse noe å satse på? KOSS UR-40 Endret 23. november 2004 av Cloud Lenke til kommentar
JensL Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Alle de tre du du ramser opp, er meget bra hodetelefoner som er verdt pengene. Men det er bare DT231 som er lukket, og den er ikke blant de som isolerer mest. Dessverre koster gode lukkede hodetelefoner over 1.000,-. Vil du ha god lyd og byggekvalitet, glem Koss'ene. Med mindre du vil bruke livstidsgarantien ofte... :-) Forresten, Beyerdynamic har visst 5 års garanti nå. Sennheiser HD280 Pro, HD25SP og Ultrasone HFI-550 er gode og rimelige alternativer som isolerer veldig godt. Ikke noe problem å drive dem med Ipod eller lydkort heller. Eller kanskje gå for noen av disse ørepluggene som isolerer? Etymotic og Shure lager bra saker her. Disse tingene isolerer bedre enn de fleste store hodetelefonkonstruksjoner. Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg er redd HD280 PRO ser vel dumt ut å gå med på en ipod.. Brukte min i mp3spiller, det så ikke særlig smart ut :!: Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Når jeg sier lukket headsett ser jeg for meg et headsett som dekker rundt ørene. Så hva er egentlig lukket? Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Når jeg sier lukket headsett ser jeg for meg et headsett som dekker rundt ørene. Så hva er egentlig lukket? Er ikkje lukket sånn at kontruksjonen gjør at klokkene isolerer seg frå lyd utenfrå? Mvh Espen Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Når jeg sier lukket headsett ser jeg for meg et headsett som dekker rundt ørene. Så hva er egentlig lukket? En lukket hodetelefon isolerer ute støy fra omgivelsene og omvendt. Selv om den dekker hele øret er den nødvendigvis ikke lukket. En åpen hodetelefon som dekker hele øret, feks Sennheiser HD 580 er helt åpen bak klokkene. Holder du den opp mot lyset kan du se rett gjennom den. Man vil i de fleste tilfeller få best lyd fra en åpen hodetelefon, da en lukket konstruksjon kan skape ressonans. Du kan lese deg klok her: http://www.headphone.com Endret 24. november 2004 av Peterman Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Ok, da lærte jeg noe nytt idag også Men hva vil dere da anbefale meg, til en max pris på ca 800kr og bruksomeråde til det jeg har nevt over? Åpnet eller lukket er da det samme. Endret 24. november 2004 av Cloud Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Ok, da lærte jeg noe nytt idag også Men hva vil dere da anbefale meg, til en max pris på ca 800kr og bruksomeråde til det jeg har nevt over? Åpnet eller lukket er da det samme. Eg opererer med eit litt mindre busjett (400 kr faktisk) og har sett meg ut Sennheiser PX100. Den er til gjengjeld åpen, får den som lukket og i PX200 som koster noen hundre meir. Bare ein tanke... Mvh Espen Lenke til kommentar
JensL Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Ok, da lærte jeg noe nytt idag også Men hva vil dere da anbefale meg, til en max pris på ca 800kr og bruksomeråde til det jeg har nevt over? Åpnet eller lukket er da det samme. Putene på Beyer DT231 er ikke store nok til å ligge rundt ørene, men de er allikevel behagelige nok til å kunne brukes over lang tid. Jeg tror Sennheiser HD555 er noe av det bedre du kan finne til prisen. Den er stor, behagelig, og låter meget bra også. Den føles faktisk litt luksuriøs, med velur-puter og stilig design. Og HD555 er lettdreven nok, med mindre du bruker den i støyfylte omgivelser og må skru opp veldig høyt. iPod'en har en ganske ok utgangseffekt. Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Ok, da lærte jeg noe nytt idag også Men hva vil dere da anbefale meg, til en max pris på ca 800kr og bruksomeråde til det jeg har nevt over? Åpnet eller lukket er da det samme. Putene på Beyer DT231 er ikke store nok til å ligge rundt ørene, men de er allikevel behagelige nok til å kunne brukes over lang tid. Jeg tror Sennheiser HD555 er noe av det bedre du kan finne til prisen. Den er stor, behagelig, og låter meget bra også. Den føles faktisk litt luksuriøs, med velur-puter og stilig design. Og HD555 er lettdreven nok, med mindre du bruker den i støyfylte omgivelser og må skru opp veldig høyt. iPod'en har en ganske ok utgangseffekt. 120 ohm er jo litt da.. jeg har 64 ohm i min SHHD280 Pro og den utnytter ikke fullt i lydkortet mitt.. Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Putene på Beyer DT231 er ikke store nok til å ligge rundt ørene, men de er allikevel behagelige nok til å kunne brukes over lang tid. Problemet er at jeg bruker briller og har vært litt plaget før med at headsett som presser på ørene samtidig presser på "brille-stangen" som ligger rundt øret. Og dette er ikke så behagelig etter hvert. Men det er godt mulig at det blir Sennheiser HD 555. Men er det trolig at jeg vil merke mye forskjeld på ^^ og Sennheiser HD 515? Her er HD 515 Lenke til kommentar
JensL Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Putene på Beyer DT231 er ikke store nok til å ligge rundt ørene, men de er allikevel behagelige nok til å kunne brukes over lang tid. Problemet er at jeg bruker briller og har vært litt plaget før med at headsett som presser på ørene samtidig presser på "brille-stangen" som ligger rundt øret. Og dette er ikke så behagelig etter hvert. Men det er godt mulig at det blir Sennheiser HD 555. Men er det trolig at jeg vil merke mye forskjeld på ^^ og Sennheiser HD 515? Her er HD 515 Hmm....jeg bruker ikke briller, så det er litt vanskelig å si, men du trenger vel da puter som ikke presser så hardt mot skallen? HD555 har store nok puter, men presser relativt hardt. Kanskje noen andre har erfaringer? Jeg har selv direkte sammenliknet HD515, HD555 og HD595. Når man ser på priser i forhold til lyd, er det definitivt verdt å legge litt ekstra kronasjer på bordet og få HD555. HD595 er såpass mye dyrere at man burde ha kilde som er ganske oppegående for å merke stor forskjell. Lenke til kommentar
JensL Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Og HD555 er lettdreven nok, med mindre du bruker den i støyfylte omgivelser og må skru opp veldig høyt. iPod'en har en ganske ok utgangseffekt. 120 ohm er jo litt da.. jeg har 64 ohm i min SHHD280 Pro og den utnytter ikke fullt i lydkortet mitt.. Mener du at lydnivået ikke blir høyt nok direkte fra lydkortet? Jeg synes isåfall det er litt underlig, for HD280 Pro er rimelig effektiv, spesielt siden den er så godt lukket. Jeg hadde definitivt ikke behov for mer enn 50% volum på min iRiver MP3-spiller. Sikker på at det ikke er en eller annen volumkontroll i softwaren som er justert feil? HD555 er litt i grenseland når det gjelder effektivitet, det kommer an på utgangseffekten på kilden man bruker den på. Den er definitivt en innendørs-hodetelefon, og da har jeg aldri hatt behov for å skru helt opp på noen av mine bærbare spillere. Men det finnes en del Minidisc-spillere som har ganske lav utgangseffekt. Vær også obs på dette europeiske direktivet som sier at alle bærbare spillere skal begrenses i lydstyrke for å passe på hørselen vår. Det kan gjøre at enkelte hodetelefoner gir et for lavt nivå, da utgangspunktet er disse kjipe ørepluggene som er veldig effektive. Litt å passe på, altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå