Gå til innhold

No Software Patents banner.


Anbefalte innlegg

Som dere vet kjempes det en kamp for å forhindre patenter på programmvare i EU.

En av sidene som engasjerer seg sterkest imot er www.nosoftwarepatents.com. De har forskjellige bannere som man kan bruke for å linke til siden deres. Hadde det vært en ide for hw.no å donere litt reklameplass til et slikt formål? Som et slags veledig formål, så skal jeg deaktivere adblock i gjengjeld :p. Det ville vært logisk å ha banneren på hw.no og programmer.no, men om det er slik at alle nettsidene i nettverket deler reklame gjør ikke ekstra eksponering noe. For å sitere hw's egen artikkel:

Gjør noe aktivt i dag, ellers er frokosten din patentert av et amerikansk selskap i morgen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg beklager for å bumpe denne posten.

Jeg innser at jeg nok ville fått mer feedback om jeg postet denne i Linux forumet, men er vel i denne delen den hører hjemme.

 

Faren er ikke blitt noe mindre siden sist gang. Saken kjøres nå som en A sak, hvor det ikke er lov å diskutere den under avstemingen, man har bare lov å stemme. Det er viktig at folk vet hva som skjer, og hvorfor det er skadelig. Selv om vi ikke er med i EU er sansynligheten for at Norske myndigheter vil si nei etter et EU-ja tillnærmet lik 0. Alle som bruker programmvare vil bli påvirket, og det er viktig at man ikke står stille å ser på og lar det skje. Jo flere som tar et standpunkt jo bedre. Jo flere som sier ifra jo bedre.

 

Hva er er hardware nettverket sitt standpunkt?

 

BBC har en interesang artikkel, og om noen vil skrive på et opprop mot den nye patentlovgivningen kan det gjøres her.

Lenke til kommentar

Tror også at HW.no kommer til å ignorere dette selvom de kanskje har en mening. De vil vel være (utvending) nøytral i de fleste saker. Synd... :) Hadde jo vært gøy hvis de hadde gjort det, men hvis reklamene er full-booket fremover mot jul håper de vel kanskje at "temaet" er over innen de har ledig reklameplass :)

 

-MortenGj

Lenke til kommentar
interessant, jeg selv tror at hw.no "ignorerer" dette kansje for å ikke ta stilling til "politiske" saker. (sic. siden reklame på siden selv er en politisk ytring)

Ja, det var dette jeg var redd for.

Samtidig har jo hw.no postet en artikkel som er klart mot patenter på programmvare, hvor de oppfordrer til å gjøre noe. Det kan dermed virke litt rart om hardware.no nå i ettertid ikke vil ta et politisk standpunkt.

En annen mulighet er jo rett å slett at de tjener mye penger på reklameplassen, og at de ikke er villig til å spandere på seg det tapet av inntekt som reklameplassen innebærer.

Det hadde vært fint å få et svar fra en av medarbeiderene på dette, og kansje en begrunnelse.

Stillhet er det eneste gale svaret ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tror det hadde vært lurt at noen utformet et brev som vi kunne sende rundt til politiske partier her i landet.

Jeg tror det kunne vært interessant og vite hva stemningen er blant politikere i Norge er.

 

Samtidig må det jo sies at alle som klarer å tenke selv, skjønner at dette er rein galskap. Som om ikke Microsoft har monopol nok fra før, skal vi altså nå banke inn dette møkkaforslaget om programvarepatenter for å være helt sikre på at de stiger fra sine 90% markedsandeler til hvertfall 98% (Er ikke helt sikker på tallene her, men dere skjønner vel poenget mitt).

 

Problemet er vel at Microsoft har kjøpt og betalt hver eneste én nede i Brussel, så hva lille Norge mener er vel totalt uinteressant.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som dere sikkert har fått med dere ser det ikke lyst ut lenger. EU-kommisjonen har nå vedtatt direktivet om patenter på programmvare, på tross av all motstand. Siste sjangse er nå Eu-Parlamentet, som bare kan si ja eller nei. Problemet er at for å tillbakevise forslaget må Eu-parlamentet ha absolutt flertall, altså 2/3.

En trist dag for alle untatt de store monopolistene.

 

Edit:

Tenkte jeg kunne slenge med noen linker til et par artikler:

http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39190497,00.htm

http://www.digi.no/php/art.php?id=210277

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article988120.ece

Endret av P@rm@nn
Lenke til kommentar

Trist, men men. Liten man kan gjøre med naive politikere som ikke ser konsekvensen av det de gjør. Ikke greit å være hobbyprogrammerer etter det her. M$ & co kan jo komme og saksøke livet ut av deg hvis du tilfeldigvis laget noe de har patent på og legger det ut for allmenheten.

 

Sjokkerende nok blir vel dette påtvunget Norge gjennom EØS.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Jeg ser ingen grunn til at hardware skulle driver å reklamere for noe slikt. Det er direkte upassende av et firma å drive politisk reklame.

Det er meget passende, og hadde jeg hatt et selskap som hadde anledning til å nå ut til så mange datainteresserte som HW gjør, hadde jeg benyttet anledningen til å spre gode budskap, det er ikke bare passende, det er en plikt!

Hva skulle bli det neste? "Ditch IE - download Firefox" på forsiden av HW.no?
Ja, hvorfor ikke? Vi vet jo alle at IE er årsaken til store hjemmesider som er dårlig kodet, massevis av spyware og adware som florerer på nett og som gjør Internett tregere.

 

 

B|Real: Okey, det visste jeg ikke. Hvem er det som kan svare på noe slikt, da?

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at hardware skulle driver å reklamere for noe slikt. Det er direkte upassende av et firma å drive politisk reklame.

Det er meget passende, og hadde jeg hatt et selskap som hadde anledning til å nå ut til så mange datainteresserte som HW gjør, hadde jeg benyttet anledningen til å spre gode budskap, det er ikke bare passende, det er en plikt!

Det er dessverre slik at det er dårlig presseskikk å ta et slikt politisk standpunkt ;) Det er greit nok å omtale saken, men å ta et offisielt standpunkt i noe politisk er kort og greit dårlig presseskikk.

 

B|Real: Det er 18 moderatorer uten forbindelse med nettverket. Det er 23 moderatorer med forbindelse med nettverket. På toppen kommer 15 administratorer. 18 av de 56 som modererer forumet vil ikke jeg kalle de fleste ;)

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Hva skulle bli det neste? "Ditch IE - download Firefox" på forsiden av HW.no?
Ja, hvorfor ikke? Vi vet jo alle at IE er årsaken til store hjemmesider som er dårlig kodet, massevis av spyware og adware som florerer på nett og som gjør Internett tregere.

Så neste steg ville da bli;

Ditch Telenor,  use [enannenISP]
?
Lenke til kommentar

Ernie: Dårlig presseskikk å ta standpunkt mot noe som kan være så ødeleggende som nettopp patenter på programvare? Ja, da ser jeg faktisk at HW bryter den skikken. Alternativene er bedre.

An individual who breaks a law that conscience tells him is unjust, and who willingly accepts the penalty of imprisonment in order to arouse the conscience of the community over its injustice, is in reality expressing the highest respect for the law.

 

Ozelot: Med riktige argumenter, ja.

Lenke til kommentar
Ernie: Dårlig presseskikk å ta standpunkt mot noe som kan være så ødeleggende som nettopp patenter på programvare? Ja, da ser jeg faktisk at HW bryter den skikken.

...og risikere klage til PFU? Tror ikke det. Pressens oppgave er simpelthen ikke å ta politiske standpunkt, men å omtale saker og hendelser mest mulig objektivt. Du kan mene hva du vil, dette er noe pressen i Norge har fulgt i svært mange år.

Lenke til kommentar
Ernie: Dårlig presseskikk å ta standpunkt mot noe som kan være så ødeleggende som nettopp patenter på programvare? Ja, da ser jeg faktisk at HW bryter den skikken.

...og risikere klage til PFU? Tror ikke det. Pressens oppgave er simpelthen ikke å ta politiske standpunkt, men å omtale saker og hendelser mest mulig objektivt. Du kan mene hva du vil, dette er noe pressen i Norge har fulgt i svært mange år.

Jeg er litt usikker på om HW mottar stipend for sin journalistikk, og da er jeg usikker på om de reglene gjelder.

 

Jeg må jo på min private nyhetsside reklamere for de politisker sakene jeg vil.

 

I tillegg så er det jo bare snakk om å ha reklame for nosoftwarepatents-siden. Og at hw ikke tar betalt for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...