lodott Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Hver gang win2k starter slår cpu-viften seg av... bare av og til hvis jeg rebooter starter den (under loadinga av win2k)... Hva kan dette være? Dagen jeg merket dette hadde pc`en kjørt uten vifte i noen timer... temperaturen var oppe i 125 grader celsius....!!!!! (var ikke målbar i bios; brukte Sisoft sandra) .....men cpuen overlevde =) Maskinen er forøvrig en gammel: P-II 266mhz Gigabyte 6BA Hovedkort (AT-supply 250w PSU) 128mb SDram TNT-2 Ultra 32mb skjermkort 3,2 gb seagate hd + 800mb westerntech hd Kan grunnen være at det er AT strømforsynings-greie? Trenger hjelp! Lenke til kommentar
Templar Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Kjop ny vifte hvis dette problem bare plutselig dukkede opp. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 12. november 2001 Forfatter Del Skrevet 12. november 2001 Plutselig og plutselig.. det må jo ha noe med Win2k å gjøre. Virket jo helt fint før da jeg kjørte Win98se... Den slår jo seg alltid av på nøyaktig samme tidspunkt: mens den loader win2k... Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Det er ikke mulig å styre vifter via software, selv ikke gjennom BIOS. Har aldri hørt om hovedkort hvor det er mulig å regulere strømmen/spenninga til vifter osv. Er så absolutt mulig å lage, men ingen har implementert dette på vanlige hjemmepc'er i allfall. Det kan rett og slett ikke være Win2k som har skylda! Lenke til kommentar
lodott Skrevet 12. november 2001 Forfatter Del Skrevet 12. november 2001 DFN: du har kanskje rett... men det som er så merkelig er at det skjer nøyaktig på det samme tidspunkt hver gang.... Jeg har jo latt PC-en idle i bios uten av viften slår seg av.... Jeg tviler sterkt på at viften plutselig har begynt å fuske da jeg ikke har rørt boxen en gang.... Selvfølgelig er det jo ikke helt umulig... men rart er det hvertfall... Lenke til kommentar
tvika Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Er du sikker på at viften ikke kan styres?? Jeg har en P4. 1.4 GHZ og viften kjøres med forskjellig hastighet etter hvor hardt jeg kjører prosessoren. Den stopper aldri men den ruser seg kraftig opp når jeg kjører prosessoren hardt (f.eks når jeg driver med filmredigering). Merket stoor forskjell på viften da jeg aktiverte DMA på diskene mine. Viften går generelt sett roligere og det er mye mindre støy fra pc'en. ___ TV Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Quote: On 2001-11-13 13:37, tvika skrev:Er du sikker på at viften ikke kan styres??Jeg har en P4. 1.4 GHZ og viften kjøres med forskjellig hastighet etter hvor hardt jeg kjører prosessoren. Den stopper aldri men den ruser seg kraftig opp når jeg kjører prosessoren hardt (f.eks når jeg driver med filmredigering). Merket stoor forskjell på viften da jeg aktiverte DMA på diskene mine. Viften går generelt sett roligere og det er mye mindre støy fra pc'en. Erh...DMA er "direkt memory adressing"...det er ei greie som kort sagt gjør at harddisker bruker mindre CPU-power til å skuffe data..Har ingenting WHATSOEVER med vifter å gjøre... At vifter har en temp-sensor og regulerer hastighet etter temp er noe helt annet en software-wise styring. Lenke til kommentar
Frontier_Psychiatrist Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Quote: On 2001-11-12 16:20, DFN skrev:Det er ikke mulig å styre vifter via software, selv ikke gjennom BIOS. Har aldri hørt om hovedkort hvor det er mulig å regulere strømmen/spenninga til vifter osv. Er så absolutt mulig å lage, men ingen har implementert dette på vanlige hjemmepc'er i allfall. Det kan rett og slett ikke være Win2k som har skylda! ser ikke ut som om folka her er enige: http://www.twistedfury.com/fanspeed/ Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Win2k på en P2 266? Herregud, tålmodighet har du da i alle fall ;p Hiv inn 98SE fortere enn F***. Hvis du skal bruke den som server slenger du inn NT 4.0. Lenke til kommentar
simes Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 DMA står for "Direct Memorty Access" bare så det er klart. Ikke "adressing". Jeg vet jeg henger meg opp i litt mye rart, men jeg må bare si ifra når noen sier feil. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Quote: ser ikke ut som om folka her er enige:http://www.twistedfury.com/fanspeed/ Hmm, du har faktisk rett! Beklager mitt brøde... Det skal være mulig å regulere speeden på fans som er kobla til hk på disse gamle Abit-korta og sansynligvis andre (og nyere?) kort med samme temp-sensor-chip. Nå har jeg ikke noen mulighet for å teste dette da jeg ikke har et slikt hk. Menmen, Win2k og ei heller noen andre MS-OS har ikke noen støtte for dette, ei heller noe med dette å gjøre. Finnes i allfall ingen dokumentasjon (har leita!). Uten direkte støtte kan jeg ikke se eller skjønne hvordan Win2k skal kunne begynne å styre viftene sånn uten videre. Har aldri hørt om andre med samme problemet og jeg monitorer utallige ng's osv. lodott: Hva med å ta en tur til Gigabytes hjemmeside, prøve en BIOS-update eller noe sånt. Evt. spørre support hos dem. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Quote: On 2001-11-13 14:33, zimen skrev:DMA står for "Direct Memorty Access" bare så det er klart. Ikke "adressing". Jeg vet jeg henger meg opp i litt mye rart, men jeg må bare si ifra når noen sier feil. Må dessverre informere deg at det heter "memory" og ikke "memorty". :razz: Var litt for kjapp i huet..hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå