GRendal Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 OK!!...skal gå inn på netshop i kveld å se om alt er der hehe hehe ok Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Ok..dem har alt jeg trenger på netshop. CPU, HK (msi) og ram (den PQI'en). så da bestiller jeg snart eller? Jeg ser ikke så mye grunn til å vente. Tror ikke prisene vil synke mer enn noen hundrelapper før jul uansett og mitt skjermkort takler ikke NForce 4 uansett heller (med PCIe osv). Så gjør jeg rett i å bestille i morgen? Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Da var alt bestilt: 1 13068 Enermax Noistaker 370W strømforsyning 20pin ActivePFC with adj. Fan speed Stk 1 1 0 24.11.2004 605,00 605,00 2 13624 PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel 400 MHz. (PC3200) CL 2-2-2-5, Platinum Stk 1 1 0 24.11.2004 1 609,00 1 609,00 3 14681 AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Winchester" Stk 1 1 0 24.11.2004 1 851,00 1 851,00 4 14611 MSI K8N NEO2 Plat.-54 nforce3 250 Ultra ATX/S-ATA/GB-LAN/Dual DDR Stk 1 1 0 24.11.2004 964,00 964,00 Det hele kom på 6235kr. Ikke så gale det for en helt ny pc liksom. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 hva sier du grendal..tror du det blir bra eller? Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Da var alt bestilt: 1 13068 Enermax Noistaker 370W strømforsyning 20pin ActivePFC with adj. Fan speed Stk 1 1 0 24.11.2004 605,00 605,00 2 13624 PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel 400 MHz. (PC3200) CL 2-2-2-5, Platinum Stk 1 1 0 24.11.2004 1 609,00 1 609,00 3 14681 AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Winchester" Stk 1 1 0 24.11.2004 1 851,00 1 851,00 4 14611 MSI K8N NEO2 Plat.-54 nforce3 250 Ultra ATX/S-ATA/GB-LAN/Dual DDR Stk 1 1 0 24.11.2004 964,00 964,00 Det hele kom på 6235kr. Ikke så gale det for en helt ny pc liksom. kjempekjøp! jeg har bestilt akkurat det samme, med unntak av PSU/strømforsyning. Klinte til med storebroren, Enermax Coolergiant 600w Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 kjempekjøp! jeg har bestilt akkurat det samme, med unntak av PSU/strømforsyning.Klinte til med storebroren, Enermax Coolergiant 600w godt å høre. Er alltid engstelig når man bruker så mye penger. På om man har gjort de rette valgene osv. 600watt...hmm..trenger du det da? hehe..hva i all verden har du av komponenter som krever sååå mye? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Mye misforståelser og ukorrekte utsagn her ja! jeg begynner å renske opp litt: 1. Ramen han har valgt er 2x512 brikker. Disse brikkene har samme chips som OCZ Ed. Rev2.! 1995 er derfor kjempebra! 2. Gigabyte sitt hovedkort er det mange som har dokumenterte problemer med, dette er knyttet til BIOSen primært. MSI K8N NEO2 har jeg hatt selv, og er et Kjempekort! 3. Hvis du ikke skal overklokke, kan du spare 500 kroner og kjøpe noen billigere Value CL 2.5 brikker. Du kommer ikke til å merke forskjell, og de pengene kan du bruke på noe annet. Grendal, OUT 1. Javel? Hvor finner du info om dette? 2. Javel igjen? Kikker du på Amdmb.com, så står det faktisk motsatt; MSi er trøblete, mens GigaByte klokker som ett uvær... 3. Tror du har misforstått aldri så lite, jeg. Latencyen på minnet er viktig selv om man ikke skal klokke, da denne styrer minnebåndbredden. Lav laatency gir høyere båndbredde. Om CL2 kontra CL2.5 gir så store utslag på S939 vet jeg ærlig talt ikke da jeg ikke har funnet noe særlig dokumentasjon på feltet. -KJ EDIT: Stokker man bokstavene i rett rekkefølge er alt så mye enklere å lese... Endret 24. november 2004 av jevel Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Mye misforståelser og ukorrekte utsagn her ja! jeg begynner å renske opp litt: 1. Ramen han har valgt er 2x512 brikker. Disse brikkene har samme chips som OCZ Ed. Rev2.! 1995 er derfor kjempebra! 2. Gigabyte sitt hovedkort er det mange som har dokumenterte problemer med, dette er knyttet til BIOSen primært. MSI K8N NEO2 har jeg hatt selv, og er et Kjempekort! 3. Hvis du ikke skal overklokke, kan du spare 500 kroner og kjøpe noen billigere Value CL 2.5 brikker. Du kommer ikke til å merke forskjell, og de pengene kan du bruke på noe annet. Grendal, OUT 1. Javel? Hvor finner du info om dette? 2. Javel igjen? Kikker du på Amdmb.com, så står det faktisk motsatt; MSi er trøblete, mens GigaByte klokker som ett uvær... 3. Tror du har misforstått aldri så lite, jeg. Latencyen på minnet er viktig selv om man ikke skal klokke, da denne styrer minnebåndbredden. Lav laatency gir høyere båndbredde. Om CL2 kontra CL2.5 gir så store utslag på S939 vet jeg ærlig talt ikke da jeg ikke har funnet noe særlig dokumentasjon på feltet. -KJ EDIT: Stokker man bokstavene i rett rekkefølge er alt så mye enklere å lese... 1. Netshop har selv demontert ramkjølerne på begge brikkene og undersøkt 2. MSi K8N er foretrukket av de fleste store sidene på nettet, jeg nevner anandtech, THG, Hexus, ta å bruk google litt så ser du det. I tillegg har vi faktiske bruker-erfaringer fra forumet her, i den grad det betyr noe for deg 3. Så du har ærlig talt ikke peiling, men hevder likevel at jeg har misforstått? I de testene jeg har lest tilsier CL2 og og CL2.5 henholdsvis mellom 1 og 2.5% forskjell i ytelse i AMD64 sammenheng. På Intel og AMD XP plattformen virker det som ytelses-fortjenesten er vestentlig høyere. Om trådstarter synes dette er verdt mellomlegget får han vurdere selv. Fordelen med CL2 er at du kan slakke timings til 2.5 og da komme endel høyere, men siden trådstarter ikke tenker å overklokke faller dette argumentet bort. Endret 24. november 2004 av GRendal Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 (endret) På Intel og AMD XP plattformen virker det som ytelses-fortjenesten er vestentlig høyere. Om trådstarter synes dette er verdt mellomlegget får han vurdere selv. Fordelen med CL2 er at du kan slakke timings til 2.5 og da komme endel høyere, men siden trådstarter ikke tenker å overklokke faller dette argumentet bort. Jeg kjøpte ihvertfall CL 2 (gjorde jeg ikke?)for å være på den sikre siden liksom. Og minnet fikk svært gode skussmål i testene som det var linket til. Alltid greit at komponentene fungerer mest mulig optimalt i forhold til hverandre mht stabilitet og ytelse. Ikke sant? Og MSI HK'et ble også anbefalt i en rekke tester som det var linket til... Endret 24. november 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 På Intel og AMD XP plattformen virker det som ytelses-fortjenesten er vestentlig høyere. Om trådstarter synes dette er verdt mellomlegget får han vurdere selv. Fordelen med CL2 er at du kan slakke timings til 2.5 og da komme endel høyere, men siden trådstarter ikke tenker å overklokke faller dette argumentet bort. Jeg kjøpte ihvertfall CL 2 (gjorde jeg ikke?)for å være på den sikre siden liksom. Og minnet fikk svært gode skussmål i testene som det var linket til. Alltid greit at komponentene fungerer mest mulig optimalt i forhold til hverandre mht stabilitet og ytelse. Ikke sant? Og MSI HK'et ble også anbefalt i en rekke tester som det var linket til... du har gjort det riktige, slapp av Lenke til kommentar
jevel Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 kjempekjøp! jeg har bestilt akkurat det samme, med unntak av PSU/strømforsyning.Klinte til med storebroren, Enermax Coolergiant 600w Her sier du at du har hatt det i din siste post, men her sier du at du har bestilt det? Har du bestemt deg? Jeg kan liste opp flere tester på nettet der MSi kortet kommer til kort mot GigaByte, samt at de har hatt problemer under testen. Her følger noen: http://www.digital-daily.com/motherboard/msi-k8n-neo2/ http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1652&page=9 http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=616 I tillegg tror jeg du leser det siste utsagnet fra meg litt feil. Jeg har peiling på hva latency er og hva det gjør for minnet, jeg har bare ikke sett noen konsise tall på hva det betyr på S939. Det er jo en kjennsgjerning at latency har mye mindre å si for S754 A64 enn det har for f.eks. Intel P4. Jeg vet ikke om man kan skjære S754 og S939 over samme kam, ergo sier jeg at jeg ikke vet. PC4000 minne med CL3 vil f.eks. være helt akseptabelt for en S754 rigg som skal klokkes. For maskiner som denne som ikke skal klokkes så avhenger det av ytelsesgevinsten om man bør kjøpe lavlatency minne eller om man klarer seg med billigere og tregere minne. Jeg har lest veldig mange innlegg av deg, både da du var fersk her og i senere tid, og jeg synes ikke du har noe å rulle med øynene for, for å si det sånn. Jeg stilte sørsmålstegn ved dine bastante, ubackede utsagn da jeg har lest ting som tyder på det motsatte. Det må du ærlig talt takle uten å gå til angrep. -KJ Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Vel uansett så tror jeg jeg ikke MSI hk'et vil ha noen problemer med å takle PQI rammen jeg kjøpte. Og siden jeg ikke skal overklokke så møter jeg vel ikke på problemer der heller. Dessuten koster gigabyte sitt hk 1700kr. Det er altfor mye for et HK. Det kommer riktignok ut et gigabyte kort til 11-12 hundre kr, men i en av testene som det er henvist til her så er MSI sitt hk å foretrekke framfor Gigabyte sitt. CandQ kommer jeg heller ikke til å bruke. Jeg sier ikke at MSI kortet er best, men i forhold til prisen så tror jeg den ligger opp mot toppen.... Lenke til kommentar
jevel Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Joda. Jeg er enig med deg. Har selv valgt MSi sitt, men synes det er feil å si at det er overlegent GigaByte, da flere tester sier det motsatte, samt at det også er trøbbel med MSi på lik linje med GigaByte. Har også samme RAM som deg, og det var derfor jeg lurte på hvor jeg kunne finne info om at det var samme chips på dem. Uklokket vil PQI minnet være ett veldig godt valg. Klokking skal jeg teste til helga sannsynligvis, så da vet jeg mer om det. -KJ Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) kjempekjøp! jeg har bestilt akkurat det samme, med unntak av PSU/strømforsyning.Klinte til med storebroren, Enermax Coolergiant 600w Her sier du at du har hatt det i din siste post, men her sier du at du har bestilt det? Har du bestemt deg? Jeg kan liste opp flere tester på nettet der MSi kortet kommer til kort mot GigaByte, samt at de har hatt problemer under testen. Her følger noen: http://www.digital-daily.com/motherboard/msi-k8n-neo2/ http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1652&page=9 http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=616 I tillegg tror jeg du leser det siste utsagnet fra meg litt feil. Jeg har peiling på hva latency er og hva det gjør for minnet, jeg har bare ikke sett noen konsise tall på hva det betyr på S939. Det er jo en kjennsgjerning at latency har mye mindre å si for S754 A64 enn det har for f.eks. Intel P4. Jeg vet ikke om man kan skjære S754 og S939 over samme kam, ergo sier jeg at jeg ikke vet. PC4000 minne med CL3 vil f.eks. være helt akseptabelt for en S754 rigg som skal klokkes. For maskiner som denne som ikke skal klokkes så avhenger det av ytelsesgevinsten om man bør kjøpe lavlatency minne eller om man klarer seg med billigere og tregere minne. Jeg har lest veldig mange innlegg av deg, både da du var fersk her og i senere tid, og jeg synes ikke du har noe å rulle med øynene for, for å si det sånn. Jeg stilte sørsmålstegn ved dine bastante, ubackede utsagn da jeg har lest ting som tyder på det motsatte. Det må du ærlig talt takle uten å gå til angrep. -KJ 1. Jeg har både hatt MSI K8N NEO2, og har bestilt det igjen, fornøyd nå 2. De sidene du har linket opp der er ikke akkurat store sider, stoler mer på anandtech bl.a. 3. Latencien har ikke like mye å si på A64 som ved andre plattformer, Google before asking silly questions 4. Det at jeg kommer med utsagn uten at det er backet up vil ikke dermed si at de er feilaktige. 5. Det at jeg engang har vært ung og fersk betyr ikke at jeg ikke har lært. Deler nå både det jeg har lært og det andre har lært og formidlet til meg. er det ikke slikt forumet er til for? Til slutt: jeg føler litt av vi kaster samme ball fram og tilbake her. Har også inntrykk av at Gigabyte kortet er bra, men Er vel mest det at noen gode venner av meg har det gigabyte kortet, og de er til de grader misfornøyd med det pga BIOS problemer og OC`resultater. Er sikkert veldig mange fornøyde Gigabyte-brukere der ute på 939 plattformen. Endret 24. november 2004 av GRendal Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 (endret) ja i bunn og grunn så er dere begge to enige om at jeg har gjort de rette valgene her. Jeg kunne også gjort noen andre valg av komponenter som ville fungert like godt, men poenget er at jeg ikke har kjøpt noen produkter som "alle" vet ikke funker sammen osv. Mitt fokus i et pc system er stabilitet og svært god ytelse. Det er ikke ustabilitet og verdens beste ytelse jeg er ute etter (som overklokking gjerne heller mot). Jeg kritiserer ikke overklokking, jeg bare hevder at det er fort gjort å klusse til systemet med slik modding. Endret 24. november 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Jevel: spør Deetee, han har hatt begge boardene, han har MSI sitt nå. Jeg kan ikke uttale meg på personlig grunnlag om Gigabyte kortet. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Et lite apropos til minnet: In Athlon 64 Memory: Rewriting the Rules, we speculated that PQI 3200 Turbo appeared to be optimized for the Intel platform. Our testing here certainly confirms that. While the PQI does very well on the Intel platform, it tends to hug the bottom of our Athlon 64 TCCD comparisons. PQI could just as easily have tweaked the memory for the AMD Athlon 64 platform. If they had, we expect performance would have been on a par with the best of the new DDR400 2-2-2 memories. Hentet fra Anandtech sin test av PQI Turbo som du kan finne her. Dette får meg til å spekulere litt; hvorfor har de tweaket minnet for Intel plattformen? Det klokker jo bedre på AMD64! Skulle visst ha lagt i den ekstra 500-lappen og gått for OCZ uansett. (Tilbud er så alt for forlokkende... ) -KJ EDIT: AnanDtech.... Endret 25. november 2004 av jevel Lenke til kommentar
chil Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 kansje noen 3200XL pro briker er tingen (har super kjøling) de gigantiske tingene hjelper ikke mye. hjelper godt med å tynne ut lommeboka!, nei folk her bruker for mye penger på dyre rambrikker. Value er tilnermed like bra Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Hentet fra Anantech sin test av PQI Turbo som du kan finne her. Dette får meg til å spekulere litt; hvorfor har de tweaket minnet for Intel plattformen? Det klokker jo bedre på AMD64! Skulle visst ha lagt i den ekstra 500-lappen og gått for OCZ uansett. (Tilbud er så alt for forlokkende... ) Vel...ut fra testen så var det ikke mye forskjell før man begynte å overklokke, og siden jeg ikke skal overklokke, så er jeg glad jeg kjøpte PQI og sparte 500kr Dette minnet (PQI) var vel aldri ment som det perfekte overklokkeminnet var det? Og hadde dem f.eks tatt twinmos elelr crusial value med i denne testen så hadde vi sikkert fått sett dem helt på bunn, godt under PQI. Pris følger som oftest kvalitet og ytelse. Twinmos/value=1500kr, PQI=2000, OCZ=2500kr....stigende kvalitet og ytelse...akkurat som det skal være. Endret 25. november 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Dem sier også i den testen: The PQI 3200 Turbo was generally a bit slower, probably the result of tweaking for the Intel platform. We suspect that this would quickly change if PQI updated their SPD programming for better Athlon 64 performance. Still, there is nothing to really complain about in the performance curve of the PQI memory. Så min konklusjon blir følgende: Sammenlignet med de beste så når ikke PQI helt til tops, men man får 2-2-2 performance for en relativt rimelig penge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå