Gå til innhold

Blitz til Olympus C-750UZ

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe blitz til mitt Olympus C-750UZ, og lurer på hvilke blitz'er som passer dette kameraet.

Olympus har selvfølgelig blitz som passer, men disse virker veldig dyre.

Jeg vil ha en blitz der en kan stille vinkel, og som har et ledetall på 20+. Den innebyggede blitzen i kameraet har ledetall 9, så 20 bør være en god forbedring.

budsjett: 1000-1800kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma har flere gode blitzer som du kan ta en titt på (f.eks. DG super). Men sjekk om de passer på kameraet ditt, akkurat det vet jeg ikke noe om.

Finner desverre ikke "for olympus" i prisguiden. Akkurat dette jeg lurer litt på også: Er ikke et blitz feste et blitz feste? ....

Vet at det er forskjellige interfaces for blitzene for å styre automatiske instillinger, men er det så om å gjøre? ... kan en bruke en "Canon" blitz på et olympus kamera (forutsatt at en bruker manuelle instillinger)? :blush:

Er jo ganske mange som har disse kameraene ( Olympus C7XX).... ingen som har ekstra blitz?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Akkurat dette jeg lurer litt på også: Er ikke et blitz feste et blitz feste? ....

Nja, de ser ofte ganske like ut, men hver produsent har gjerne sin egen standard for kontakten. Derfor må f.eks. Sigma produsere forskjellige blitzer til bruk på Nikon og Canon. Jeg vet at noen har prøvd å koble om selv, og prøve å sette en hvilken som helst blitz på f.eks. C750, og det gikk greit. Men da fungerte blitzen kun i manuell modus, og noen avansert blitzstyring fungerte ikke. Så de fant ut at det var like greit å bruke den eksterne blizten som slaveblitz, og den innebygde blitzen som master. Alternativet er altså Olympus sine blitzer, eller om du evt finner en annen blitz som er designet for Olympus (hvis f.eks. Sigma er lagd for det). Hvilke som vil passe vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...