Gå til innhold

5 disker som 1

nadz79

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag 5 ide disker med 200 gb hver som jeg har stående i en Microsoft server 2003 maskin. Synes det etter hvert har blitt forferdelig slitsomt å forholde meg til 5 stasjonsbetegnelser for lagring av data og ønsker nå å migrere disse til en stasjon aa 1000 Gb ( eller 200 Gb på C: og 800 Gb på d: ). Dette har jeg forstått lett kan gjøres via Microsofts intigrerte disk tools (altså via software da jeg ikke har RAID kontroller).

Jeg har i dag mye data liggende på disse diskene så det jeg igrunnen lurer på er om det er mulig å intigrere alle diskene med data uten å miste noe.

Hvis noen kune postet en liten brukerveiledning hadde jeg (og helt sikkert mange andre) satt stor pris på dette. Hovedpoenget er da som sagt at jeg ønsker å beholde all dataen som i dag er lagret over alle diskene, så dette er et viktig poeng. Hvis det finnes andre verktøy som gjør dette lettere enn microsoft sitt hadde jeg satt pris på å fått tilbakemelding på det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må iallefall ha én tom harddisk (1), og denne må være "dynamisk". Så tømmer du all dataen fra en annen harddisk (2) over til 1, sletter partisjonen på 2, høyreklikker på 1 og velger "expand" (eller noe tilsvarende). Du vil da få opp disk 2 på venstre side, med antall tilgjengelige GB (180+GB) som du kan legge til disk 1.

Så gjentar du dette (flytting, sletting av partisjon, "expanding") til du har en jumbo-partisjon. :)

Men, ryker én harddisk, forsvinner all data. Det har jeg brent meg på et par ganger.

Lenke til kommentar

Du bør nok helst satse på Windows' RAID 5 system hvis du vil sikre deg mot tap av data.

Helpfilen i Windows Server 2003 sier at RAID 5 volumer ikke kan utvides eller speiles, så du må ha tomme disker når du setter det opp. Det betyr at du må flytte alle data over til andre steder, mens du setter opp.

Kjenner du noen som kan låne deg et par ekstern-disker med USB eller Firewire?

Jeg ville nok flyttet dataene før jeg gjorde noe så gjennomgripende... Uansett om jeg bruker hardware eller software, MS eller open-source RAID! :cry:

Det som BennyXNO og psilocybe omtaler er "spanned volumes", at en logisk disk er spredd over flere fysiske ved at diskene skjøtes etterhverandre. Ulempen er at alle data er tapt, hvis en disk ryker. Eneste fornuftige bruk er vel hvis hver "fysisk" disk her i virkeligheten er et hardware-RAID eller hardware-speil.

Hverken RAID 5, RAID 1 eller RAID 0 i Windows software kan utvides etter at de er opprettet. Bortsett fra det er det ingen grunn til ikke å bruke dem, såvidt jeg kan se.

Metoden PulZ nevner gjør at du slipper disk-bokstavene, men du må fortsatt forholde deg til at ledig plass på en disk ikke kan brukes i et directory som ligger på en annen disk. Det er kun navnene på diskplassen som endres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...