Gå til innhold

HD på bærbar

SHU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en 7200rpm disk. Den ligger rett under der hvor jeg hviler hånden når jeg skriver på tastaturet, og jeg må si jeg merker temperatur-økningen mer enn støy.

Man må også kun sammenligne mellom de forskjellige hastighetene på samme generasjon av disker. Stor forskjell på de første 5400rpm diskene og de som finnes nå. Hadde den første 32GB 5400rpm disken som IBM kom med, og den var merkbart tregere enn den nyeste 80GB 5400rpm disken fra Hiachi.

Har en 7200rpm og en 5400rpm samtidig i maskinen (begge Hitachi og nye), og støymessig er det ikke stor forskjell, men de har forskjellig lyd-mønster. 7200rpm er litt "skarpere" i søkelyden, mens idle er dem begge veldig stille.

Hastighetsmessig så er det ikke så stor forskjell slik jeg bruker dem, men jeg har 7200rpm disken som system-disk, så hadde jeg byttet ville jeg nok merket noe tenker jeg. Til sammenligning så hadde jeg på min gamle maskin en eldre 5400rpm og en eldre 4200rpm i tilsvarende konfigurasjon, og det var ekstrem forskjell.

Vet ikke om du ble så mye klokere... Krever du top-notch ytelse, gå for 7200rpm. Krever du bra ytelse, men ikke best-there-is, så er en ny 5400rpm bra nok mener jeg (og en del rimeligere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...