WonderBjarne Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Heisann. Har installert Debian på min gamle Pentium MMX med 90 Mhz. Og det fungerer foreløpig kjempebra. Installerte "compact"-versjonen av Woody. Det jeg lurer på er hvilke porter som er åpne som default i brannmuren...? I compact-versjonen er det 2.2 kjernen som er innebygd og da er det vel "ipchain" eller noe som man bruker for å åpne og stenge porter? En annen ting jeg lurer på er om det er vanskelig å oppgradere kjernen? Trenger man mye kunnskap for å gjøre dette, eller burde det gå greit hvis man følger en guide på nettet? Hadde nemlig tenkt til å oppgrader fra 2.2 til 2.4 (evt. 2.6) bare for teste ut hvordan det er. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
ways Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Det jeg lurer på er hvilke porter som er åpne som default i brannmuren...? I compact-versjonen er det 2.2 kjernen som er innebygd og da er det vel "ipchain" eller noe som man bruker for å åpne og stenge porter? en enkel måte å finne ut dette på er å nmap'e deg selv. apt-get install nmap. nmap scanner maskinen du velger for åpne porter, og prøver å finne ut hvilke tjenester som kjører der. men tror nok debian er ganske tett i utgangspunktet. ingen store sikkerhetshull der. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Ja da skal jeg prøve ut det når jeg kommer hjem.... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 En annen ting jeg lurer på er om det er vanskelig å oppgradere kjernen? Trenger man mye kunnskap for å gjøre dette, eller burde det gå greit hvis man følger en guide på nettet? Hadde nemlig tenkt til å oppgrader fra 2.2 til 2.4 (evt. 2.6) bare for teste ut hvordan det er. Takker for alle svar. Prøvd "apt-get kernel"? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 woody har vel ikke støtte for 2.6? 2.4 går greit, da. lær deg apt-get og apt-cache. Du kommer ikke til å angre. BTW webmin er en fin ting. Bare for guds skyld IKKE IKKE NEI!!! bruk den innebygde oppdaterings/modulinstalleringsfunksjonen. Det ender med at apt (egentlig dpkg, men...) ikke finner filer der de skal være, og blir heller... Hissig. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Prøvd "apt-get kernel"? Nei det har jeg ikke prøvde enda, men må teste det ut. Er vel riktig det du sier kyrsjo, at den ikke støtter 2.6. Men jeg kan jo prøve med 2.4. Får sette meg mer inn i "apt-get"-systemet. Har bare litt erfaring med det litt merkelige systemet man bruker i Fedora. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Du mener apt-get? eller yum? Går stort sett ut på det samme... apt-get install pakkenav yum install pakkenavn apt-cache search pakkenavn yum search pakkenavn... Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Det var forsåvidt yum jeg mente, men grunnet til at jeg opplevde det som litt "merkelig" var nok fordi jeg surra litt når jeg brukte det.... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Det jeg lurer på er hvilke porter som er åpne som default i brannmuren...? I compact-versjonen er det 2.2 kjernen som er innebygd og da er det vel "ipchain" eller noe som man bruker for å åpne og stenge porter? en enkel måte å finne ut dette på er å nmap'e deg selv. apt-get install nmap. nmap scanner maskinen du velger for åpne porter, og prøver å finne ut hvilke tjenester som kjører der. men tror nok debian er ganske tett i utgangspunktet. ingen store sikkerhetshull der. Det nytter ikke nmape seg selv for å finne ut hvilke porter som er åpne i brannmuren, fordi du er allerede på innsida av brannmuren. Det du derimot må gjøre er å nmape målet fra en annen pc i nettverket. Eventuelt kan du gjøre begge deler, for da ser du om en port som er åpen på innsida er sperret av brannmuren så den er stengt på utsida. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Det jeg lurer på er hvilke porter som er åpne som default i brannmuren...? I compact-versjonen er det 2.2 kjernen som er innebygd og da er det vel "ipchain" eller noe som man bruker for å åpne og stenge porter? en enkel måte å finne ut dette på er å nmap'e deg selv. apt-get install nmap. nmap scanner maskinen du velger for åpne porter, og prøver å finne ut hvilke tjenester som kjører der. men tror nok debian er ganske tett i utgangspunktet. ingen store sikkerhetshull der. Det nytter ikke nmape seg selv for å finne ut hvilke porter som er åpne i brannmuren, fordi du er allerede på innsida av brannmuren. Det du derimot må gjøre er å nmape målet fra en annen pc i nettverket. Eventuelt kan du gjøre begge deler, for da ser du om en port som er åpen på innsida er sperret av brannmuren så den er stengt på utsida. jo da.. du bruker ikke 127.0.0.1 men din ip adresse på nettverket eks 10.0.0.1 osv.. så funker det. men hvorfor skal du oppdatere kernelen til 2.6 når du har 2.2 da? dersom jeg hadde vært deg så hadde jeg brukt 2.2 enda og venta på nye sagre som kommer i denne måneden eller.no (ikke langt unna) og der følger det med 2.6, da er oppdatering veldig enkelt, og vel testet. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Uansett hvilken ip du bruker så kan du ikke sjekke brannmuren på den samme boksen. Grunnen er at når systemet ser at en connection går til en lokal ip så routes den direkte dit, den går ikke først ut gjennom iptables og så tilbake igjen. Men prøv gjerne å motbevise meg. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 men hvorfor skal du oppdatere kernelen til 2.6 når du har 2.2 da? dersom jeg hadde vært deg så hadde jeg brukt 2.2 enda og venta på nye sagre som kommer i denne måneden eller.no (ikke langt unna) og der følger det med 2.6, da er oppdatering veldig enkelt, og vel testet. I bunn og grunn var det bare for å teste hvordan man oppgradere kjernen. Har bare lyst til å se om jeg får det til, siden jeg aldri har gjort det. Leste litt på debianguiden.dk om det å oppgradere kjernen. Der stod det at man kunne velge mellom å kompilere kjernen selv eller å installere en prekompilert kjerne. Hva er det beste alternativet? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Egen, for da får du en tilpasset din egen maskin. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Egen: seint, men kjernen blir raskere, og mer spesialtilpasset Prekompillert: raskt, men kjernen kan bli seinere, inkluderer omtrent alle moduler du noen gang kan få bruk for Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå