Gå til innhold

Julegavekamera-hvilket av de billigste fra Elkjøp?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat selv bestilt meg ett Canon Ixus 30, og (selvfølgelig!) har madammen fått lyst på digitalkamera hun også... :roll:

Så, for at hun skal slippe og shanghaie kameraet mitt hele tiden, tenkte jeg at jeg skulle kjøpe ett kamera til henne i julegave. Hun har ikke all verdens krav, og bruker ett vanlig APS kamera idag.

Så jeg tenkte på noen av de billigste kameraene (dvs. prisklasse 1000-2000).

Hva anbefales her til noen som ikke har brukt digitalkamera før, og som ikke er noen teknofreak (snarere tvert om... :p )?

Hos Elkjøp er valgene disse:

- PB DSC300 995,-

- CANON POWERSHOTA400 1 299,-

- OLYMPUS CAMEDIAD395 1 395,-

- SONY DSCP41 1 495,-

- SANYO VPCS3 1 888,-

- OLYMPUS MJU300DIGITAL 1 995,-

- SANYO VPCS4 1 995,-

- SONY DSCP73 1 995,-

Hva er mest bang for the bucks og enkle i bruk av disse?

(en fordel kunne ha vært at kameraet støtter SD kort, så vi evt. kan bytte på og bruke kort?)

Så noen her sa at Nikon Coolpix 2200 kan kjøpes hos Japanphoto for 995,-. Er det evt. ett ok kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste litt til på Canon A400. Det bruker jo vanlige AA batterier, og det følger ikke med oppladbare batterier/lader.

Er det en fordel eller ulempe at det bruker sånne batterier?

Er det bare og kjøpe en standard pakke med Ni-MH batterier og lader?

(finnes billige pakkeløsninger med batteri og lader fra 179 til 3-400 - batteriene er på 1800-2200 mAh - er det bra?)

Lenke til kommentar
Ja, jeg har akkurat lest review'en av Canon A400 hos Steve's Digicams, og det kom jo meget bra ut!

Prisen er jo bra, så da kan jeg kjøpe med ett ok SD kort også... også har vi begge Canon  :cool:

Hvis ingen andre har noen bedre forslag da?

Alt kommer vel bra ut hos Steve..

Men det kan godt hende A400 er bra likevel ;) Dra til en butikk og prøv kameraene! Finn først ut hvilke som er aktuelle, så drar du og prøver dem. Deretter sjekker du prisene her i produktguiden, kanskje du vil spare endel på å kjøpe i en annen butikk..

Det er nok en fordel om dere begge har et kamera med samme type minnekort og batteri, så dere slipper å ha to sorter av alt.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Jeg ville syntes det var en fordel at det bruger al. AA-batterier, så du i nødstilfælde kan købe alm alkaliske i alle butikker. Men køb bare nogle genopladelige med min. 2000 mAh - mærket betyder nok ikke det helt store, selvom nogle lader væsentligt hurtigere end andre...

Der findes også en mere seriøs test af Canon A400 på www.dcresource.com. Kan ikke huske om den er kommet på www.imaging-resource.com, men disse er mere seriøse end Steves Digicams, der har en tendens til at være meget ukritisk :hmm:

Lenke til kommentar

I testen av A400 hos Dcresource får det sånn midt på treet, det er vel spesielt at linsen er 45-100mm som trekker ned.

De anbefaler heller Powershot A75, og det er ett kamera som har bra erfaringer i produktguiden. Kunne det vært verdt og tatt steget opp på det evt?

Nikon Coolpix 2200 er jo råbillig til 995,-, og siden det bruker SD kort og AA batterier er jo det da en fordel. Men jeg finner dårlig med erfaringer og tester på dette kameraet.

Skal jeg se på det rent utseendemessig, er vel A400 det stiligste kameraet av disse (husk det er en dame som skal ha kameraet ;) ).

Lenke til kommentar

Når det gjelder batterier er det jo en fordel (synes jeg) at de bruker vanlige AA-batterier)

På Clas Ohlson selger de en pakke med 4 2000 mAh batteri og lader til 179,- kroner. Det er veldig mye batteri for pengene. Og de har vel bitt kåret til best i test(Om det var nøyaktig de samme batteriene vet jeg ikke, med det var samme merke; Vanson)

AW

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Hvordan er Canon CP400 da? Det er vel en sublimeringsprinter med kun 10x15 format hvis jeg har forstått det rett?

En annen viktig ting er driftskostnader; hva koster patroner og bra fotopapir?

Jeg hadde egentlig tenkt og kjøpe en fotoprinter til neste år, og har sett litt på Canon Pixma IP5000 og IP8500. Disse koster jo en god del mer, og burde være ett bedre valg enn CP400?

Men en slik pakkeløsning med både A400 og en fotoprinter til 1 998,- er kanskje en god løsning til min kjære samboer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Et lite tips i disse juletider...

Skulle kjøpe et HP kamera til ca 1000 NOK på elkjøp i dag. Det hadde de ikke inne og de ville heller ikke få det inn med det samme, men pga følgende annonsegaranti - hentet fra elkjop.no - vil vi få Sanyo VPSC4 til samme pris. (De hadde heller ikke Powershot 400 - det er visst ganske tomt for disse kamereane på elkjøp...) De var ikke helt villige til å begynne med, men har de en garanti så har de...

3 dagers annonsegaranti.

Hvis vi blir utsolgt innen 3 dager fra annonsedato, og vi ikke innen 10 dager klarer å skaffe deg det annonserte produktet, garanterer vi deg et likeverdig eller bedre produkt til samme pris.

Med annonsert produkt menes her et produkt som annonseres i avis, trykksak, eller på TV. Internett alene er ikke et annonsemedium i forhold til Elkjøps annonsegaranti.

Vi tar forbehold om trykkfeil i tekst, priser og bilder.

Det er i alle fall greit å være klar over garanti tilbudet :thumbup:

Er det ikke sånn at fotoprintere, selv de med veldig god kvalitet både gir dårligere bilder/mindre holdbare og er dyrere i kjøp+drift enn å fremkalle hos billige fotolab'er (på ekte fotopapir)? :hmm:

Men - jeg er vel altfor sent ute her - julepresangen er vel kjøpt i god tid...

Lenke til kommentar

Jeg valgte A400 til mutter. Det tar bra bilder, er superenkelt å bruke og for henne var det en fordel med aa batterier da hun bruker det så skjelden at det å huske på lading osv. har en tendens til å gå i glemmeboken. Da er det greit å ha batterier tilgjenelig på nærmeste bensinstasjon.

Rune

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at fotoprintere, selv de med veldig god kvalitet både gir dårligere bilder/mindre holdbare og er dyrere i kjøp+drift enn å fremkalle hos billige fotolab'er (på ekte fotopapir)? :hmm:

Ekte fotopapir er best uansett... hvis du fremkaller hos noen som vet hvordan de gjør det riktignok. Det blir best bilder, og de er ikke minst mer holdbare enn de som kommer ut fra skriveren din.

Og det er så klart ikke nødvendigvis slik at du bør velge billigste sted for fremkalling, men det skjønner vel alle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...