Gå til innhold

Max filstørrelse i Photoshop CS?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er noen reell max filstørrelse mht hva som kan behandles i Photoshop CS for WinXP? Diskplass har jeg nok av, og jeg kan sette max 4 GB RAM i maskinen min, men jeg vil sannsynligvis trenge å behandle (flere operasjoner i flere layers) et fargebilde på (minst) ca 1500 megapixler, dvs en filstørrelse på 4.5 GB, og jeg er ute etter å vite om selve programmet begrenser muligheten for dette.

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager litt off-topic, men jeg kan ikke dy meg. Hva slags bilder er så enormt store og tar så mye plass?

Store plott av foto f.eks.

Et bilde på 1,5x3 m blir gjerne over 1 GB når det skal plottes.

Plotteren vi bruker på jobben kan i teorien kjøre 1,5x25 m, det er klart det blir

noen sinnsyke filer i dette formatet. Iallefall du skal kunne betrakte de fra alle

hold.

Lenke til kommentar
Beklager litt off-topic, men jeg kan ikke dy meg. Hva slags bilder er så enormt store og tar så mye plass?

Her er svaret mitt sakset fra foto.no:

Det dette gjelder er et bilde på 2.5x16 meter som skal dekorere en vegg på Heathrow airport. Jeg har nevnt dette oppdraget her før, så kanskje noen husker det. Uansett, en av mulighetene jeg ser på er å lage en digital fotomontasje som dekker hele veggen i ett enkelt bilde. Hvis dette trykkes i 150 dpi trenger jeg altså en fil på ca 15k x 95k, dvs ca 1425 megapixler, eller ca 4.3GB i 8-bits RGB. Jeg synes 150 dpi er i minste laget, men jeg ser ikke for meg at dette i det hele tatt er mulig med større oppløsning. det som må gjøres med bildet er da altså å scanne de ulike delbildene (sannsynligvis hovedsaklig fra 4x5 og mellomformat), sette dem sammen til å forme bakgrunnslaget, og deretter maskere ut, fjerne og legge til forskjellige andre elementer. Pluss vanlige greier som USM og curves, etc da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...