Gå til innhold

Matoppskrifter/tips for fattig student

Vo0do0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er glad i chili con carne. Lett å lage, og så er det en god tv-middag :)

Om jeg skal lage et lettere måltid, så er det kyllingsalat som er tingen. Bare hakk opp litt kinakål og andre ting du vil ha oppi (mais, tomat, whatever you wish), bland med kyllingkjøtt og spis med thousand island dressing.

En kjapp omelett er også digg. Spiser ofte det :D

Bruker å lage den med hakket rødvinspølse, løk og revet ost oppå...gjerne Ridderost, men den er jævlig feit (38% fett)

Om du har et toastjern så åpner jo det og for mange enkle og lynkjappe matretter :)

Bruk hvilket som helst slags kjøtt du ønsker...dæsj på med ketchup, ost, krydder...alt du kan tenke deg smaker godt! Karbonadekjøtt er utmerket til dette. Har til og med laget lakse-toast :!: Den var litt spesiell, men nogså god.

Ellers er pannekaker med sprøstekt bacon og blåbærsylte enkelt og greit å lage. Samme gjelder vafler.

Vil også anbefale deg å samle en vennegjeng i ny og ne for å lage en stor og feit middag sammen. Sosialt, morsomt og mettende! Fårikål er snadder...og så kan dere pilse mens maten koker :thumbup:

Det slipper å være matretter tatt rett ut fra kokeboka...bare eksperimenter med det du har i kylern og matskapet!

Endret av Zyklon
Lenke til kommentar

Invester i et toastjern! Om du ikke har råd, så spør muttern om hun kan låne deg et par lapper :D Har laget mange herlige små måltider med mitt trusty ol' toastjern.

Og kjøp frukt! Epler, bananer, whatever! Utrolig kjekt å ha om man er litt småsulten og ikke orker å lage noe :thumbup:

Lenke til kommentar
lei av ferdigmat :dontgetit: . det finnes masse forskjellige ferdigmat, de 4 kantede pizzaene med pepperoni på er veldig gode.

Vet. Men har klart å spise meg lei på de og. Men man blir veldig fort lei ferdig pizza, uansett hvor gode noen av dem skulle være. Bor sammen med fire andre, og da blir det ofte taco når vi lager mat sammen.

Men jeg kan jo komme med tips jeg også.

Kjøp svinekjøtt i små biter, baguetter, smør, HP BBQ sauce og det man skulle ønske av grønt.

Ha smør på baguetten og fyll opp med kjøtt og salat. Hell derreter en god slup med bbq sausen over. Dette er nydelig.

Også kylling og bacon (i samme baguett) med HP orginal eller bbq sauce er konge.

Lenke til kommentar

Kjøp svinne/kyllig/annet kjøtt, stek det og tilsett en pose med f.eks jeger gryte, indisk kyllinggryte osv...På REMA 1000 er kjøtt ganske rimelig...

Kjøp biffkjøtt. Stek kjøttet på hver side på god varme helt til kjøttsaften siver ut. (et og et stykke slik at panna ikke blir kald), IKKE vær utålodig og snu kjøttet ofte, skjer i det osv da blir det tørt og ikke noe særlig godt....

Lag wok! Kjøp ferdig grønnsaksblanding, cashewnøtter og noe kjøtt + nudler. Stek kjøtt, kokk nudler, stek grønnsakene, ha i nøtter, kjøtt og nudler og evt wok saus og ost. KJEMPEgodt.

Stek flesk og kokte poteter og evt litt bacon sammen....

Spagetthi og kjøttboller med pasatasaus.

Bakt potet...Vask noe ca like store poteter, pakk de inn i folie slik at du bare ser litt av de, skjer en X midt i (der du ikke har folie) og stek på 250 grader til de "åpner" seg...Ha i skinke/bacon biter, smør/hvitløkssmør og evt salt...spises med skje og gjerne inntil biff eller kylling.

Kyllingfile med ris og grønnsaker. Kjøp filè og krydres godt og stekes på medium varme. Kok ris og lag en salat inntil....

Pølse og potetstappe med chilli ketsjup...

Reis til sverige og kjøp jumbo pack med chicken nuggets! DET er GODT :thumbup:

Håper noe av dette er til hjelp.... :yes:

Sikkert maaange skrivefeil her da jeg er 35% analfalbet og delvis lat, lev med det :D

Lenke til kommentar
Kjøp svinne/kyllig/annet kjøtt, stek det og tilsett en pose med f.eks jeger gryte, indisk kyllinggryte osv...På REMA 1000 er kjøtt ganske rimelig...

Kjøp biffkjøtt. Stek kjøttet på hver side på god varme helt til kjøttsaften siver ut. (et og et stykke slik at panna ikke blir kald), IKKE vær utålodig og snu kjøttet ofte, skjer i det osv da blir det tørt og ikke noe særlig godt....

Lag wok! Kjøp ferdig grønnsaksblanding, cashewnøtter og noe kjøtt + nudler. Stek kjøtt, kokk nudler, stek grønnsakene, ha i nøtter, kjøtt og nudler og evt wok saus og ost. KJEMPEgodt.

Stek flesk og kokte poteter og evt litt bacon sammen....

Spagetthi og kjøttboller med pasatasaus.

Bakt potet...Vask noe ca like store poteter, pakk de inn i folie slik at du bare ser litt av de, skjer en X midt i (der du ikke har folie) og stek på 250 grader til de "åpner" seg...Ha i skinke/bacon biter, smør/hvitløkssmør og evt salt...spises med skje og gjerne inntil biff eller kylling.

Kyllingfile med ris og grønnsaker. Kjøp filè og krydres godt og stekes på medium varme. Kok ris og lag en salat inntil....

Pølse og potetstappe med chilli ketsjup...

Reis til sverige og kjøp jumbo pack med chicken nuggets! DET er GODT :thumbup:

Håper noe av dette er til hjelp.... :yes:

Sikkert maaange skrivefeil her da jeg er 35% analfalbet og delvis lat, lev med det :D

Mye bra. :yes:

Kan nok ikke reise til sverige da jeg bor i Bergen. ;)

Hmm... Jeg ser da ingen nevneverdige skrivefeil. :)

Lenke til kommentar

Skinkesalat og egg, med rundstykker

1 pk Bogskinke på boks

Egg

Agurk

Rundstykker

Kok så mange egg du vil ha - hardkokt. Fjern skyen fra skinken, og skjær opp skinken og agurken i tilsvarende små biter. Bland dette sammen. Eggene deler du i to. Stek rundstykkene.

Skal du servere dette til noen, så legger du skinke og aurksalaten i midten, og danderer eggene rundt. Serveres med rundstykker og evt. dressing til.

Stekt ris med kylling

1 pk salat-kylling

Ris

Amerikansk grønnsakblanding (med mais, gulerot og erter?)

Soyasaus

3 Egg

Kok risen etter bruksanvisning på pakken. Rør sammen eggene og stek de på stekepanne (rør mens du steker, eggene skal scrambles). Varm grønnsakene litt. Hiv alt i en wok eller stor stekepanne. Bland godt, og ha soyasaus over. Stek litt, og få alt varmt. Du kan evt. bruke litt olje mens du steker.

Rot-i-hop

Kokte poteter fra dagen før

Pølse

Egg

Hvis du har kokte poter til overs, er dette genialt.

Skjær opp potetene i biter. Gjør det samme med pølsebitene. Hiv alt i en steikepanne. Rør sammen eggene, ha i litt salt og hiv over. Stek dette til eggene er stivnet. Omelett med potet og pølse. Nam!

Lapskaus

1 pose frossen lapskausblanding

Middagspølse

Buljongterninger

Vann

Hiv ønsket mengde lapskausblanding i en panne. Hell ønsket mengde vann over (bør i hvert fall dekke grønnsakene). Ha i 2-3 buljongterninger. Kok. Skjær opp pølse i biter, og ha i. Kok til grønnsakene er møre. Evt. kan du ha i baconbiter, eller andre grønnsaker i.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

måtte bare le litt nå :p

hyrlen kan ikke og/å regelen og brukte & tihi... NOT

:roll: til meg selv

ost og makaroni kan til og med jeg lage, jeg som nesten svir grandis :blush:

ta litt makaroni, helst fra spagethi (bare med makaroni) fra gårsdagen eller litt før, stek bacon, bland melk og egg, varm alt i en kjele til eggene har stivnet og gjort det til en fast "gugge" :love: drittdigg med ketsjup

Lenke til kommentar
måtte bare le litt nå :p

hyrlen kan ikke og/å regelen og brukte & tihi... NOT

:roll: til meg selv

ost og makaroni kan til og med jeg lage, jeg som nesten svir grandis :blush:

ta litt makaroni, helst fra spagethi (bare med makaroni) fra gårsdagen eller litt før, stek bacon, bland melk og egg, varm alt i en kjele til eggene har stivnet og gjort det til en fast "gugge" :love: drittdigg med ketsjup

eller med tomatsaus fra toro. kan godt ha poteter til også. namnam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...