Gå til innhold

Bluescreen med fast posisjon

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på sånn at hvis jeg for eksempel har en blå lapp på en vegg som jeg vil ha et levende bilde i etter redigeringa, og at denne skal være fast, hvordan gjør jeg det? Jeg vet hvordan jeg liksom legger det ene bildet bak hovedbilde som et layer, men hvis jeg da beveger på kameraet så vil bildet på denne blåe lappen også bevege seg, fordi den er bare bak hovedvinduet. Jeg vil ha sånn at bildet forblir det samme på den blåe flekker, uansett om jeg zoomer eller snur på kameraet. Jeg vil at redigeringsprogrammet skal "se" hvor den blåe sonen er på bildet og legge inn videoen der, uavhenging av hva jeg filmer!

Med vanlig bluescreen i Adobe Premiere Pro blir det blåe på en måte som et hull, hvor videoen du har i bakrunnen kan komme igjennom. Veiver du da på kameraet, blir videoen på det blåe veivet også.

Du kan jo se dette på noen fotballkamper, da det legges sånne reklameting i banen som er lagt på. De er jo faste på banen liksom! Ikke sånn at de kommer inn fra baksiden.

Veldig vanskelig å forklare, men forstår dere hva jeg mener? Har lurt på dette leeenge...

På forhånd takk :) All ære til den som besvarer mitt spm!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adobe After Effects har denne funksjonen, "motion tracking and stabilization". Du kan få en firkant til å følge bildet ditt og så bruke denne til å flytte/strekke et annet lag med video til å passe. Kan f.eks. brukes til å "male" levende film over på et bevegelig skilt eller liknende.

Her er en link til en tutorial jeg fant for en eldre utgave. Bør kunne fungere fint ennå. Skip til side 2 og 3 for mer informasjon om hvordan selve trackingen gjøres.

Endret av lassevk
Lenke til kommentar

Tusen takk for dette!

Men har fortsatt et problem fordi jeg forstår ikke helt de tutorials. Jeg får gjort sånn at de punktene følger "firkanten" på veggen når jeg kjører kameraet forbi det, men hvordan får jeg malt på et bilde her? Eller malt på en annen video som kommer inn i denne firkanten??

Lenke til kommentar

Du legger videoklippet, eller bildet, du skal ha vist på den blå lappen i videospor 1, og så legger du videoklippet der den blå lappen henger på veggen, i spor 2. Det er viktig at klippet med blå lapp ligger i et høyere videospor enn det som skal vises.

Så velger du transparancy settings for videoklippet med blå firkant, fra effekt kontroll menyen, og velger blå som transparent.

Har ikke programmet foran meg nå, men jeg mener det er sånn du gjør det..

Tommy

Lenke til kommentar

Stund siden jeg gjorde dette. Men søk litt i AE om motion tracking og hvordan du får et klipp til å følge den tracking dataen.

Erfaring tilsier at du må fikse litt manuelt innimellom. At trackere ikke klarer å følge 100% med hele tiden.

btw, du trenger ikke en blå lapp. Hvis det er et helt firkanta "bilde" du har på vegge så vil nok trackeren like bedre om du har fire "prikker" i hvert hjørne. Det trackere ser etter er jo høy kontrast områder. Så hvis du har en hvit vegg, så sett fire sorte prikker i hvert hjørne. Videoen du vil ha på det punktet legger du jo så oppå. Om du så har en ramme eller lignende du vil ha rundt så ville jeg hatt dette som et frittstående tredje video vindu oppå som følger de samme tracking data. Da har du maks fleksebilitet.

ellers så er det bare masse prøving og feiling. Jeg lærte mye om tracking fra en bok om AE.

AKIRA

Lenke til kommentar

Sant det :) Masse prøving og feiling :p Du kan jo velge mellom rgb eller lys forskjeller også :) Mener jeg.... :s

Klarte det til slutt, men vanskelig å få bildet til å være helt stille.. masjerer liksom litt rundt på stedet... Når man gjør dette i profesjonelle filmer, tar man og fikser hvert single frame da el? for å få det perfekt liksom..

Lenke til kommentar

"Proffe" filmer har selvfølgelig motion-tracking hvor datamaskinen lagrer kameraets realtive posisjon, tilt, pan etc. denne dataen benyttes deretter når man lager composites...

...og ja selvfølgelig funker heller ikke det alltid 100% og da må man inn og fikse manuelt...

Endret av NickFalk
Lenke til kommentar

Men har ett problem til:

Når jeg filmer slik at denne blåe lappen blir helt borte, så har jeg ikke fått filmen som kommer oppå den blåe lappen til å forsvinne :s Den limer seg liksom fast til hjørnet der filmen gikk ut av den blåe lappen... Noen forslag til hvordan jeg burde gjøre dette? Hvis jeg filmer slik at jeg går vekk fra den blåe lapnpen for så å komme tilbake ? Liksom at den blåe lappen går inn og ut av bildet...

Lenke til kommentar

Nei, det vil vere vanskeleg. (Sjukaste tida du posta på forresten)

-- Om du ser på proffe produksjoner ser du at dei brukar greenscreen med

nokre «+» teikn rundtomkring, - dette er plassar dei kan bruke tracking-

softwaren sin - eller få folk til å gjere arbeidet.

Om du har sett Monstertorsdag så var heile uværet laga på PC, - det var ikkje

noko særlig å tracke på så alt det er gjort for hånd (frame for frame - med

alle mattene tegna for hånd - stress arbeid :] )

Lenke til kommentar
det var ikkje

noko særlig å tracke på så alt det er gjort for hånd (frame for frame - med

alle mattene tegna for hånd - stress arbeid :] )

Stakkars superchicken...

;)

Den biten av lappen som går utenfor skjermen må du hånd animere. Trackingen gjør jo ikke noe mer magisk enn å legge på keyframes for posisjon og rotasjon av video filen. Så du går jo bare inn der og flytter videoen når den går av skjemen og hånd animerer den.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Det skjønte jeg ikke så mye av :s Sorry :p

Hva vil det si å håndanimere? Det jeg prøvde å gjøre er å sette de pluss-tegna utenfor bildet, der jeg trodde de skulle være, slik at bildet ikke ble forskyvd, men det fungerte ikke. De pluss-tegna må visst være innenfor bildet hele tia...

Kan dere prøve å forklare meg en gang til hvordan jeg kan få mitt påmalte bilde til å være som det skal, selv om jeg ikke har alle plusstegna innenfor bildet? Eller hvordan jeg kan få bildet til å se naturlig ut, når jeg ikke har hele bildet innenfor kameraet?

Hakke gjort detta før skjønner dere :p takkor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...