Gå til innhold

Kjøpeguiden: 6600GT - GTX280 / HD4870X2 (24.11)

guezz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Det er selvfølgelig et spørsmål om pris her også guezz. De 6800GT kortene som ligger i samme klasse som x800pro er Asus sine, men de har utovervendt molex-kontakt, noe som vanskeliggjør å få kabinettet på. Takker også for dine innspill, men de er ikke helt vanntette de heller.

Husk at da mener jeg at en bør flashe VIVO-en til XT PE! Dette gjøres selvsagt på eget ansvar!

Det er de som ikke ønsker å gjøre slikt.

Ifølge prisguiden er billigste x800pro 3143,- eller noe i den duren, mens det billigste med vivo ligger på rundt 3-400 ,- mer. Har man et budsjett på maks 3k,- er de siste hundrelappene egentlig harde å gi. Får mitt x800pro kort om ikke sålenge, da skal du få høre det ;) (Looking forward to it)

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig et spørsmål om pris her også guezz. De 6800GT kortene som ligger i samme klasse som x800pro er Asus sine, men de har utovervendt molex-kontakt, noe som vanskeliggjør å få kabinettet på. Takker også for dine innspill, men de er ikke helt vanntette de heller.

Husk at da mener jeg at en bør flashe VIVO-en til XT PE! Dette gjøres selvsagt på eget ansvar!

Det er de som ikke ønsker å gjøre slikt.

Ifølge prisguiden er billigste x800pro 3143,- eller noe i den duren, mens det billigste med vivo ligger på rundt 3-400 ,- mer. Har man et budsjett på maks 3k,- er de siste hundrelappene egentlig harde å gi. Får mitt x800pro kort om ikke sålenge, da skal du få høre det ;) (Looking forward to it)

Da jeg skriver om hvert enkelt kort tenker jeg først og fremst om deres ytelse sammenlignet med konkurrenter. Andre aspekter er dekket av "Teknologier" og "Misc".

VIVO-utgaven koster 200 mer en non-VIVO-utgaven, ikke 300-400 mer.

Du har selvsagt et poeng i at alle ikke ønsker å flashe kortet, men det er eneste måten jeg kan rettferdiggjøre et kjøp, rent ytelsesmessig mot en 6800 GT.

Men tross alt yter non-VIVO-utgaven ganske bra. Jeg håper at du blir fornøyd med kjøpet. :)

Edit:

Takker også for dine innspill, men de er ikke helt vanntette de heller.

Mener du at det er selve flashingen som ikke er et vanntett innspill fra min side? Jeg er interessert i hva du mener.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Men tross alt yter en non-VIVO-utgaven ganske bra

For de som mot formodning ikke ønsker å modifisere kortet sitt, er ikke VIVO-kortene verdt de ekstra pengene. Jeg sier selvfølgelig ikke at de ikke er et smart kjøp, det er det nok med tanke på ytelsen man kan få ved å modifisere det. Men å hentyde at x800pro ikke er et godt kort med tanke på prisen synes jeg blir litt feil.

Men tross alt yter en non-VIVO-utgaven ganske bra. Jeg håper at du blir fornøyd med kjøpet

:) Gleder meg som en ulv.

Lenke til kommentar

En mæget flott guide!

Etter å ha lest den ble jeg mye klokere.takker!

Har bestemt meg for et 6600gt og i den sammenheng vil jeg gjerne spørre hvilket 6600gt kort jeg skal velge produsentene er så mange å det varierer med ramtype,hasighet på chipsettet til kortene osv..

Noen anbefalinger? skal jeg ta det billigste(club3d) eller lønner det seg å velge et dyrere et?

håper på svar=)

Lenke til kommentar
En mæget flott guide!

Etter å ha lest den ble jeg mye klokere.takker!

Har bestemt meg for et 6600gt og i den sammenheng vil jeg gjerne spørre hvilket 6600gt kort jeg skal velge produsentene er så mange å det varierer med ramtype,hasighet på chipsettet til kortene osv..

Noen anbefalinger? skal jeg ta det billigste(club3d) eller lønner det seg å velge et dyrere et?

håper på svar=)

Du sier ikke om du har et AGP- eller PCI-E-basert hovedkort, men jeg regner med at det er PCI-E siden du henviser til at Club3D er billigst.

Jeg anbefaler: Leadtek WinFast PX6600GT TDH Extreme til kr. 1773

Begrunnelse

•  
  • Den koster bare 224 mer enn det billigste kortet.

• Den er på lager.

• Stille og kjølig.

• Overklokkingsvennlig

AnandTech sin test av de fleste PCI-E-utgavene (vennligst les testen!):

Among the top three performers in Noise, Idle Temp, and Load Temp, this card overclocked well to boot. Armed with a padded surface mounted around the exposed silicon and a circular HSF solution, many of the stability issues that plagued other implementations were avoided. We are very pleased to award the AnandTech Gold Editor's Choice to the Leadtek Winfast PX6600 GT TDH.
Endret av guezz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I prisguiden stå det at x800pro har 475/450 MHz, men her står det 475/900 MHz. Jeg skjønner at 450 MHz*2=900 MHz. Er det en forskjell, eller er det ikke? :hmm:

Det er ikke alltid det står den reelle hastigheten. Minnehastigheten blir her 450*2=900 MHz. Dette på grunn av at det i dag brukes DDR-ram (Double Data Rate) i motsetning til SD-ram (Singel Data). Hvis det var SD-ram hadde den reelle hastigheten vært 450 MHz.

Altså: 450 MHz DDR = 900 MHz.

Lenke til kommentar

På de fleste vanlige Pro-kortene er de resterende pipeline'ene disablet fysisk, og man må hard-modde for å få aktivert dem (suksessraten her vet jeg ikke om). På VIVO-kortene derimot, er pipeline'ene disablet i kortets BIOS, slik at en modifisering her er alt som skal til for å aktivere dem. Det er imidlertid ingen garanti for at dette funker som det "skal", men sjansene er ganske høye.

Lenke til kommentar
Er skjermkortene rangert etter ytelse uten eller med (soft)modding?

Uten softmodding, men jeg har plassert VIVO-utgaven av X800 Pro for høyt på lista. Dette er egentlig litt feil siden jeg da delvis tar hensyn til moddemulighetene.

*Rettet*

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Genial guide!

Har funnet ut at jeg vil gå for et kort i prisklassen 2000 +/- 500 kr.

Hvilket av disse kortene vil du/dere anbefale meg?

MSI GeForce 6800 128MB

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21920

Club3D GeForce 6800

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17652

ASUS V9999 Geforce 6800 128 MB

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20961

Takker! :blush:

Jeg ville ha valgt MSI:

- Stor bundle, noe også MSI er kjent for.

- Den er på lager

- Den er greit priset.

Overclocking the MSI GeForce 6800 yielded some very interesting results. From a stock clock speed of 325MHz and stock memory speed of 700MHz, we were able to overclock the card to a clock speed of 376MHz and memory speed of 798MHz. This is a 51MHz increase in core speed and 98MHz in memory speed. By all accounts this is a very good overclock considering the card's single-slot design and relatively quiet operation.

vr-zone

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...