gamer73 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Har kjøpt AMD 64 3500+ "win", MSI NEO2 HK til 939..det nye!, dette platinum minnet. Men har ikke satt det inn i pc'en enda..venter på WIN XP Men hvor stiller jeg timmings osv? og hvor finner jeg ut hva minnet kjører på? Endret 11. desember 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Vel...nå fikk jeg WIN XP i posten så nå er jeg klar. Jeg kan jo prøve disse brikkene da. Se om dem fungerer helt bra. Funker det ikke er det jo reklamasjon på likt grunnlag med alt annet. Selv om jeg har åpnet pakken eller ei. Eller hva sier dere? skal jeg sette i gang å mekke pc'en sammen å forsøke? legge inn 1.4 bios for HK..så kjøre igang Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg ville definitivt ha prøvd dem. Har nå tjonet litt her, og mine kjører ikke på 2.2.2.10 heller ved 200MHz. Men en ting jeg la merke til nå som jeg ikke har lagt merke til tidligere er at brikkene "plystrer". De avgir en slags plystrende, pulserende lyd under stress. (Prime95, memtest etc.) Jeg har platinum utgaven. Du stiller timings under Cell Menu i BIOS på hovedkortet ditt. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 For å være sikker på at minnet kjører det du stilte det til i BIOS kan du bruke CPU-z. Bruk Google for å finne nedlastning. -KJ Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Ok..skal laste det ned...artig for å sjekke hva SD-rammen i min nåværende u-oppgraderte pc også kjører på. Piper det ja? Kan høre ut som minen sliter litt da. Muligens deffekt! Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Mitt nåværende 1024Mb SD-ram kjører på 3-3-3-6 på 132.8Mhz Ikke akkurat minne å samle på hehe. Gleder meg til å putte i PQI'en Og da er målet å kjøre 2-2-2-5 på 200Mhz ikke sant? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Målet ditt er 2.2.2.5 i 200DDR, altså effektivt 400MHz, dual channel. Jeg har hørt slik piping tidligere, da fra et skjermkort. Det kom av dårlig lodding på en av rambrikkene viste det seg. Men det er LENGE siden. (#9 S3 4MB PCI kort til litt over 3 tusen.) -KJ EDIT: Piper minnet ditt, Playmo? Endret 11. desember 2004 av jevel Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 jevel, jeg hørte ikke noen piping så lenge jeg brukte minnet nei. Dette har jeg hørt om enkelte hovedkort, at de har en høyfrekvent piping/susing. Dette kommer da av dårlig isolerte spoler ved CPU-socket. Har hørt om folk som har lakkert/malt dem med isolerende elektronikk-lakk for å fikse pipinga. Og så til MITT problem! Her er feilbeskrivelsen jeg sendte med til Netshop: Feilbeskrivelse av PQI-RAM Disse brikkene er oppgitt til å kjøre på 2-2-2-5 med DDR400/PC3200-hastighet. Dette har ikke funket for meg i det hele tatt, verken på høyere spenninger (opp til 2,85v) eller ved å endre Command Rate fra 1T til 2T. Jeg har testet brikkene ved de forskjellige innstillingene i Prime95, med Torture-test ”Blend” (som bruker mye RAM). Der får jeg hardware failure ved de oppgitte hastigheter/innstillinger. Ved å sette opp tilgangstidene på minnebrikkene, kjører de feilfritt. Men hvis jeg hadde visst at jeg måtte gjøre det, hadde jeg heller kjøpt minne til 500,- mindre. :o) PS: Disse brikkene setter seg ”by spd” til 2,5-4-4-8, for å kjøre på safe-instillinger, men er jo som sagt garantert å kjøre på betydelig bedre innstillinger. The End Hvordan var denne forklaringen? Tror dere Netshop er snille her og godtar dette som garantisak? Eller slenger de brikkene i et hovedkort, dropper å sjekke timings i BIOS, og tror disse brikkene er helt fine da de får skjermbilde helt greit (med spd på 2,5-4-4-8)? Jeg håper de finner noe feil ellerno, så går jeg heller for Ballistix! Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Ser finfin ut den feilmeldingen, ja. Jeg har hatt nevnte hovedkortproblem på et gammelt AMD-hovedkort. Det er nesten samme lyd, men denne kommer garantert fra minnet, da den forsvinner når jeg bytter. Dama hører den ikke, så den er nok veldig høyfrekvent. (Sånn som piping fra TVen når den står på f.eks.) Kan ikke skjønne annet enn at Netshop tar dette videre med PQI eller importør hvis de ikke tar direkte. -KJ Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 med spd på 2,5-4-4-8)? dette er jo dårligere enn jeg kjører på mine elendige SD-ram brikker nå! Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Her er specsiden hos produsent for den som vil lese. De har livstidsgaranti og man kan søke om RMA direkte på hjemmesidene deres. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) med spd på 2,5-4-4-8)? dette er jo dårligere enn jeg kjører på mine elendige SD-ram brikker nå! Ja, jo, men så er brikkene fire ganger raskere også, da. Tilogmed mine PC4400 CL2,5 Corsair-brikker har den som standard SPD. (2,5.4.4.8) -KJ Endret 11. desember 2004 av jevel Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Tilogmed mine PC4400 CL2,5 Corsair-brikker har den som standard SPD. (2,5.4.4.8) Ok.. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Er det så at timmings ikke har så mye å si på selve ytelsen? Og hvis jo, hvor mye i prosent? Tenker da på forskjellen mellom 2-2-2-5 og 2,5.4.4.8 Er det viktigste å få kjørt minnet som DDR400? i stedet for eventuelt DDR333? Hvor mye er ytelsesforskjellen mellom DDR400 og DDR333? (i prosent) oppgi gjerne prosent i spill liksom. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Det finnes masse der ute på nettet, og her finner du en av dem. Ikke den beste jeg har sett, men en jeg fant i farta. -KJ Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) takk takk nå skjønner jeg mye mer. Timings er mindre viktig (maks 1-2% ytelse-øking). Dual channel er viktig (5 % mer ytelse). Og Mhz ser ut til å være viktig (uten at det sto noe særlig om dette på den siden). Det viktigste blir da å få kjørt dem på 200Mhz (elelr 400Mhz da) uansett timings. Og å la dem kjøre dual-channel (da dette kunne gi 5% ytelse-øke i spill) Er det ikke også så at ved å kjøre på 200Mhz så er det optimalt synkront med resten av pc'en min? AMD 3500+ og MSI HK'et.....=MEST STABILT og at øking av Mhz'en til 220Mhz f.eks vil føre til sub-optimal synkronisering = LITT kjappere, men IKKE fullt så STABILT? Også kult å se at ! gig bør være maks minnestørrelse når man skal bruke pc'en til spilling. Da slipper jeg å kjøpe mer ram noensinne med det oppsettet som jeg har kjøpt meg nå JIPPI!!!!! Men ellers...noen linker som kan forklare meg forskjellen på de forskjellige Mhz'ene (266 vs 333 vs 400 vs 450 osv..) i ren ytelse i spill f.eks? Endret 12. desember 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Med mindre du skal klokke så er følgende det optimale for deg: Så stramme timings som mulig. Helst 1T, 2.2.2.5 Synkron FSB og minne, altså 200MHz DDR. Dual Channel -KJ EDIT: Glemte DC Endret 12. desember 2004 av jevel Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Kan opplyse om at BIOS 1.5B1 gav meg muligheten til å klokke vesentlig høyere på CPU, men gjorde ingenting for PQI-brikkene. Med Corsair gikk min maks klokk opp fra 2.3GHz til 2.65GHz. -KJ Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Ja..da er jeg nesten klar for å mekke pc. Er litt nervøs siden jeg aldri har gjordt det før, men regner med det går bra. skal prøve å følge guiden på HW.no Jeg krysser fingrene for rammen. Håper den funker som den skal ellers må jeg jo være uten ram en god stund mens netshop finner ut hva dem skal gjøre. Jeg har jo ikke annet enn SD-Ram i huset og jeg kan nesten ikke være uten pc'en i julen. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Da har jeg fått oppgradert pc'en min med AMD 64 3500+, MSI NOE" PLAT. HK og siste men ikke minst PQI 1024 Rammen. Først vil jeg rette en stor takk til jevel for hans hjelpsomme tips og vennlige vesen. Nå forstår jeg så mye mer av pc'en enn det jeg gjorde før! Pc'en kjører helt stabilt, og det glir mye bedre i spill enn før Eneste er at kabinettviften går på full pinne, så det bråker ganske mye. Dette skal jeg lage en egen post om, men jeg regner med at jeg klarer å stille den ned. Nå til minnet. Jeg brukte cpu-z og fant ut at minnet kjørte på 201Mhz (nøyaktig det samme som FSB på cpu'en) 2,5-4-4-8 (mener jeg å huske). Men som jevel forklarte meg i en e-post, så er dette default setting for alt ram når man bare putter det inn i pc'en uten å stille timings manuelt. Jeg hadde ikke tid (eller turde ikke) å sette timings manuelt i går kveld. Dette skal jeg prøve å gjøre i kveld. Så i morgen så regner jeg med at jeg kommer med tilbakemeld på hva vårt kjære PQI minne klarer å kjøre på. . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå