Gå til innhold

Lære å spille gitar...

Nicklas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg MÅ lære meg å spille gitar. Slik at jeg etterhvert kan spille noen AC/DC sanger. Så da bare lurte jeg på om dere hadde noen råd til hvordan jeg skal begynne og hvor skal jeg begynne? (Dette er EL - gitar). Jeg har ikke lyst til å begynne med gitar kurs for det har jeg ikke penger til, og jeg syns heller det er bedre å lære selv.

Har dere kanskje også forslag til noen enkle, kule, kjente sanger som jeg kan begynne på? (Men før det, litt basic seff)

Hadde vært fint om noen også kunne forklart meg ossen det tabulatur greiene fungerer.

Takker for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabulature for a standard 6 string guitar will consist of 6 lines,

one for each string of the guitar.

E:---------------------------------------- --> 1st string

B:---------------------------------------- --> 2nd string

G:---------------------------------------- --> 3rd string

D:---------------------------------------- --> 4th string

A:---------------------------------------- --> 5th string

E:---------------------------------------- --> 6th string

Some tablature will have 7 lines if a 7-string guitar is being used,

or 4 or 5 lines for bass.

E:---------------------5---7--------------- -->

B:---------------------5---7--------------- --> chord(2 or more strings

G:----------------------------------------- --> at the same time)

D:-----------2----------------------------- --> 2nd fret

A:-------1--------------------------------- --> 1st fret

E:---0------------------------------------- --> 0 fret (open string)

Det var innledningen.. viktig at det sitter, og at du ikke bruker tommelen på den øverste strengen!

Fine sanger å starte med hm.. var litt vanskeligere det, men jeg tror at Bryan Adams - Heaven og Metallica - One!

Du vil fort merke at det krever øving og atter øving.. har du alt du trenger av utstyr da?

Lenke til kommentar

Begynn med å lære deg å spille enkle viser med åpne akkorder. Lær deg å slå riktig på fjøla, lær deg å bruke fingrene til å holde nede strenger, og ikke blokkere de du ikke skal blokkere, bygg opp fingerstyrke. på http://guitar.about.com er det et fint 8-leksjons nybegynnerkurs for å få deg i gang. Her er det også noe teori: LÆR DEN. Du kommer til å takke deg selv senere. Der forklares også hvordan tabs funker, samt du lærer en del grep og tabs. Fin AC/DC-låt å lære seg er TNT. Lett og kult riff.

Og for all del: Lær deg å stemme gitaren!

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

OKi :D

Hmmm, men på denne f.eks... (fra TNT):

-|---||-----|-------|---------||-----|-----|-----||-----|-----|-----||------|-

-|-2-||-2---|-5--7--|---------||-2---|-5---|-7---||-7---|-5---|-2---||-555-7|-

-|-2-||-2---|-5--7--|---------||-2---|-5---|-7---||-7---|-5---|-2---||-555-7|-

-|-0-||-0---|-3--5--|-3-5-3-3-||-0---|-3---|-5---||-5---|-3---|-0---||-333-5|-

11x 4x

Hvordan vet man om man skal holde de nede samtidig eller ikke? I den første ruta så er det 2 - 2 - 0 ... hvordan spiller man her?

EDIT: Oj... litt vanskelig å skjønne no der ... her er link: http://www.olga.net/dynamic/browse.php?loc...a/ac_dc/tnt.tab

EDIT: Hvilken av de strekene er den tjukkeste strengen? Liksom den øverste på gitaren når du har den på fanget.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
EDIT: Hvilken av de strekene er den tjukkeste strengen? Liksom den øverste på gitaren når du har den på fanget.

Den tykkeste er alltid den som står nederst på tabulaturen.

E:---------------------------------------- --> 1st string (tynneste)

B:---------------------------------------- --> 2nd string

G:---------------------------------------- --> 3rd string

D:---------------------------------------- --> 4th string

A:---------------------------------------- --> 5th string

E:---------------------------------------- --> 6th string (tykkeste)

:)

Lenke til kommentar

Netopp. Tab'en funker som et tidskjema også. Der den horisontale progresjonen = tid.

La oss si at dette er tykk E (6. streng, "den øverste" på gitaren din):

|---3-------4-------6-------7-------9------7------6------5-----3---|

Her vil du spille på den gjeldende strengen først på tredjebånd, så fjerde, så sjette, så sjuende, så niende, så sjette, så femte, så tredje.

Når du skal spille flere strenger samtidig, utgjør det en akkord, eller i hvert fall en samklang. Vil du f.eks spille E-moll, som ser slik ut:

e - 0

B - 0

G - 0

D - 2

A - 2

E - 0

Vil du legge èn finger på andre bånd på A-strengen (femtestreng, eller "andre streng" sett ovenifra), og èn finger på D-strengen (strengen under (egentlig "over", siden vi regner 1. streng som øverste streng på en gitar). Pass på at fingerene dine BARE rører disse to strengene, og trykk godt inn. Så slår du an med fingere eller plekter på alle strengene med høyrehånda di. Gratulerer, det var din første akkord. Og for guds skyld: Gjør de første leksjonene på guitar.about.com, og dersom du vil gå enda mer basic: http://fuv.hivolda.no/prosjekt/hunstmo/ Denne siden.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvis du skal lære deg å spille gitar må du ha en ting klart for deg:

Du må ØVE. Mye og målrettet. Øv hver dag i minst en halvtime.

Du må begynne med å lære deg de første akkordene, Em, Am, D, C, G osv...

Øv på disse til de sitter og du kan skifte mellom de ganske raskt.

Så kan du lære deg en sang. Knocking on heavens door er lett, den går sann:

|G | D | Am | Am |

|G | D | C | C |

Det som står mellom strekene er en takt, eller 4 slag. Am og C skal du holde i to takter.

Så kan du lære deg en sang med fingerspill, f.eks Everybody hurts av REM.

Du må ikke tro at du kan bli skikkelig flink til å spille gitar over natten, det skal MYE øving til. ikke gi deg om du ikke får det til med en gang, øv bare litt til så skal du se at det går litt bedre. Ikke gi deg før det du øver på sitter perfekt.

nyttige linker:

http://www.guitarseek.com/chords.php3

http://www.powertabs.net

http://www.mysongbook.com

http://forum.gitarnorge.com

Lenke til kommentar

lær deg riffet på seasons in the abyss... det brukte jeg endel...veldig god øving til begge hender... :) Men elers så ville jeg anbefalle å øve masse på skalaer(helst med metronom) Det gjorde jeg, å nå har jeg veldig god kontroll over mange skalaer...

Lenke til kommentar

For det første: det er lurest å starte med akustisk. Dessuten er det verdens beste og mest bærbare sjekketriks.

Barrègrep innebærer at man bruker pekefingeren til å holde nede flere strenger samtidig, over et (mer eller mindre) helt bånd på halsen. Hvis du f.eks skal spille G-moll, ser grepet slik ut:

E 3

B 3

G 3

D 5

A 5

E 3

Her bruker du pekefingeren til å legge over og presse ned HELE 3-bånd, mens to av de andre fingerene tar seg av å spille A- og D-strengene. Å Spille barrè kan være vanskelig i starten, og forbanna frustrerende, men du får det til om du vil (RIM!). Garantert.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
lær deg riffet på seasons in the abyss... det brukte jeg endel...veldig god øving til begge hender... :) Men elers så ville jeg anbefalle å øve masse på skalaer(helst med metronom) Det gjorde jeg, å nå har jeg veldig god kontroll over mange skalaer...

det er neppe så lurt å begynne med skalaer med en gang...

Barrè-grep funker slik:

du tar en E med lillefinger, ringefinger og langefinger. slik:

E 0

H 0

G 1

D 2

A 2

E 0

Så flytter du den et bånd oppover og legger pekefingeren over de løse strengene, slik:

E 1

H 1

G 2

D 3

A 3

E 1

Det du har gjort nå, er å flytte E-en en halv tone opp, til F. Dette kan du gjøre flere ganger, for hvert bånd du går oppover blir akkorden en halv tone lysere. De følgende akkordene blir da F# G G# A Hb H C C# D D# E

Alle grep kan flyttes oppover på denne måten. et bånd oppover = en halv tone lysere.

De vanligste grepene man bruker er E, Em, A og Am. Ved å flytte disse akkordene oppover med barrè - grep kan man lage alle dur og moll akkorder.

Lenke til kommentar

Prøv denna, brukte den selv når jeg lærte å spille gitar!!

Dimmu Borgir:Metal Heart (accept cover) (Intro)

|----------------------------------------------------------------------------------------------|

|----------------------------------------------------------------------------------------------|

|-4~--3----------------4-4-3h4p3----3-----------2-----------------------4-4-4-3---------|

|---------5-4-2~--4-5-------------5----5-2~---4---5-4~-2-1-2-4-5-2~---------5-2-4~-|

PS: Du må høre låta for å vite åssen du skal spille den!!

Kos deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...