Gå til innhold

Nividas svar på x850-brikken?


apwr

Anbefalte innlegg

Raptor,22/11/2004 : 23:34]
Nå viser det seg imidlertid at R480 alias Radeon X850 kun vil komme i PCIe-utgave. Så vi med et AGP-hovedkort som ikke har lyst til å bytte prosessor og hovedkort kan ta det helt med ro.

ATi utvikler jo en PCIe - AGP bru slik som den nVidia har hatt en stund nå, den skal være klar i Q1 2005, så det blir vel kanskje en mulighet for AGP?

Det er godt mulig, men ifølge artikkelen her på hw.no er R480 kun aktuell på PCI-E enn så lenge.

 

Edit:

Nvidia tilbyr bra Linux drivere mens ATI sine i praksis ikke er brukbare på tross av at de har lovet bedre Linux drivere i lang tid.

Hvilket fikk meg til å bytte fra X800 Pro til et GF6800GT. Forresten, de har nå også FreeBSD-drivere som støtter GF6800-serien.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NVidia har PS 3.0 støtte på sine GPU'er noe ATI ikke har, selv på X850.

 

Vis meg gjerne hvor nevneverdig SM3.0 støtte er for dagens spill i hensyn til ytelse og grafikk i forhold til SM2.0b (snakker om litt mer enn 2fps forskjell :thumbup: (2fps er en feilmargin))

 

NVidia har støtte for SLI noe ATI ikke har og valser med dette, som andre allerede har nevnt, over allt hva ATI kan tilby hva gjelder ytelse.

 

Forsåvidt sant inntill når ATi kommer med AMR, så får vi se (AMR kommer visstnok med R480 om dette stemmer) hvem som valser over hvem.

 

Nvidia tilbyr bra Linux drivere mens ATI sine i praksis ikke er brukbare på tross av at de har lovet bedre Linux drivere i lang tid.

 

Sant dette, ATi har lovet bedre Linuxdrivere over lengre tid, og etterhva jeg har sett så har de blitt bedre og bedre for hver release. Kan ikke forvente topp ytelse ved første forsøk :thumbup: Drivere er litt mer komplisert enn som så.

 

NVidia kan selfølgelig lansere en lettere oppklokket variant av 6800 Ultra, men dette er uansett ingen stor sak.

 

Har blitt lansert når X800XT PE ble lansert, dog ikke for forbrukere.

Lenke til kommentar
Hvilket fikk meg til å bytte fra X800 Pro til et GF6800GT. Forresten, de har nå også FreeBSD-drivere som støtter GF6800-serien.

Samme for meg, ATi sine elendige Linux drivere (de siste som kom for to uker siden er ikke merkbart bedre) gjør at ATi i prinsippet ikke er et valg for meg, da jeg bruker endel Linux på arbeidsstasjonen min!

 

ATi har lovet dette lenge, men har enda ikke sett noen særlige forbedringer, og da er det ikke lett å ta dem særiøst.

Lenke til kommentar
Vis meg gjerne hvor nevneverdig SM3.0 støtte er for dagens spill i hensyn til ytelse og grafikk i forhold til SM2.0b (snakker om litt mer enn 2fps forskjell  (2fps er en feilmargin))

 

Du har to versjoner av en teknologi, den ene er en oppdatering av den gamle, den andre er en helt ny revisjon... Er ikke i tvil over hva jeg hadde valgt med hennsyn på fremtiden

 

Forsåvidt sant inntill når ATi kommer med AMR, så får vi se (AMR kommer visstnok med R480 om dette stemmer) hvem som valser over hvem.

 

Kanksje de papirlanserer noe, tviler vi ser noe konkret på en god stund, Er ganske mye jobb som ligger bak SLi, nvidia har antagligvis jobbet med det siden de kjøpte opp 3Dfx, ganske mye som skal på plass både i drivere og i hardware

 

Sant dette, ATi har lovet bedre Linuxdrivere over lengre tid, og etterhva jeg har sett så har de blitt bedre og bedre for hver release. Kan ikke forvente topp ytelse ved første forsøk :thumbup: Drivere er litt mer komplisert enn som så.

 

Se min kommentar angående ATi og linuxdrivere i min forrige post, de har lovet noe ganske lenge nå, og kun minimale forbedringer

 

Har blitt lansert når X800XT PE ble lansert, dog ikke for forbrukere.

 

Ikke? Geforce 6800 Ultra kortet mitt er klokket 420Mhz fra fabrikken. Nå er vel ikke akkuratt X800XT Press Edition så "tilgjenglig" for oss forbrukere heller

 

ja fy faen, for i når du har linux kan du spille spill ( alle spill er som regel laget på/for windows platform)

som igjen gjør at drivere fra ati blir ubrukelige i linux sammenhenger.

 

Skal du krasje ATi sin linux driver holder det med å starte X og noen grafiske programmer... Er du veldig heldig klarer du kanskje å starte doom III (også laget for Linux) før driveren kneler... :D

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

http://ati.com/support/drivers/linux/radeo...x=17&submit.y=7

 

ok xf86 4.3.0 ...

finnes det fremdeles distroer som bruker det :p

Det er elendig .

ATI burde klare å lage drivere til sitt eget skjermkort .. pft .

 

Føler også ati driverne til windows er dårligere enn nvidia.

Stadig problemer, støttet ikke FSAA osv..

Men dette blir nok en evig diskusjon (utenom at ati suger på støtte for linux , det er ikke vits å diskutere engang)

Lenke til kommentar
Du har to versjoner av en teknologi, den ene er en oppdatering av den gamle, den andre er en helt ny revisjon... Er ikke i tvil over hva jeg hadde valgt med hennsyn på fremtiden

 

SM3.0 er ikke en helt ny revisjon, dette er også en oppdatering av SM2.0 pathen som igjen er en oppdatering til SM1.4/1.

 

Hittil den største forskjellen med SM3.0 er at SM2.0 instruksjoner kan kjøres i en pass, og HDR. Allerede med farCry og Patch1.3 har jo vist enorme ytelsesbedringer med SM3.0 enabled på GF6800U :roll:.

HDR er pent å se på, men da kan man ikke ha på AA, og man får et sinnsykt FPS capp. Skjønner ikke liksom å lansere ny teknkologi når skjermskrotet ikke har båndbredde til å kjøre det med decent FPS.

 

Kanksje de papirlanserer noe, tviler vi ser noe konkret på en god stund, Er ganske mye jobb som ligger bak SLi, nvidia har antagligvis jobbet med det siden de kjøpte opp 3Dfx, ganske mye som skal på plass både i drivere og i hardware

 

ATi har erfaring med dette området fra før av, dog med DualGPU løsning hvor de rendera annenhver frame. Men, det samme ble sagt om nVidia "sin" SLI løsning før det ble bekreftet. (ikke ordrett da seff. :p) Dessuten så er papirlanseringa 1.12. Så ja, de kommer til å papirlansere noe ifølge ryktene :thumbup:

 

Se min kommentar angående ATi og linuxdrivere i min forrige post, de har lovet noe ganske lenge nå, og kun minimale forbedringer

 

De prøver å drepe bugs i første omgang... Herlig med 1000FPS men man ser skeleton eller teksturfeil å det synge om ;)

 

Ikke? Geforce 6800 Ultra kortet mitt er klokket 420Mhz fra fabrikken. Nå er vel ikke akkuratt X800XT Press Edition så "tilgjenglig" for oss forbrukere heller

 

Har X800XT PE fra ATi jeg, men er det noen som har GF6800UE i original stand? Nei, ikke det nei, tenkte meg det... Dessuten er UE klokket til 460/1200 :thumbup:

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

ATI har vel ikke laget denne kjernen for å komme et hestehode forbi nvidia, men for at de slet noe enormt med yielden, noe som førte til store problemer med å levere nok grafikkort.. En forbedret kjerne som de faktisk klarer å masseprodusere var svaret, og siden det er dumt å bruke forskjellige kjerner på x800 serien, lanserer de en ny serie..

Lenke til kommentar
Raptor,22/11/2004 : 23:00]Skal du krasje ATi sin linux driver holder det med å starte X og noen grafiske programmer... Er du veldig heldig klarer du kanskje å starte doom III (også laget for Linux) før driveren kneler...  :D

Dette er bare tull. Greit at du liker nvidia bedre enn ATI men det er bare OpenGL accel og TV-output som er de store problemene med ATI sin driver. Alt annet fungerer fint. I tillegg finnes det en opensource driver som også fungerer fint, unntatt med OpenGL programmer. Bruker denne i skrivende stund.

 

Angående de siste driverne som kom for to uker siden er dette bare en hotfix release for og fikse et problem med at doom3 kræsjer (og om du leser rage3d så ser du at folk kan kjøre doom3 nå uten kræsj). Venter spent på desember releasen som visstnok skal dele kode med windows driveren.

Lenke til kommentar
Hvis vi ser på situasjonen pr. dags dato er jo spørmålet om NVidia føler noe større frykt for dette marginale fremstøtet fra ATI's side når vi ser på hva som er tilgjengelig:

 

-NVidia har PS 3.0 støtte på sine GPU'er noe ATI ikke har, selv på X850.

-NVidia har støtte for SLI noe ATI ikke har og valser med dette, som andre allerede har nevnt, over allt hva ATI kan tilby hva gjelder ytelse.

-Nvidia tilbyr bra Linux drivere mens ATI sine i praksis ikke er brukbare på tross av at de har lovet bedre Linux drivere i lang tid.

 

NVidia kan selfølgelig lansere en lettere oppklokket variant av 6800 Ultra, men dette er uansett ingen stor sak.

Word...

Lenke til kommentar
Hvis vi ser på situasjonen pr. dags dato er jo spørmålet om NVidia føler noe større frykt for dette marginale fremstøtet fra ATI's side når vi ser på hva som er tilgjengelig:

 

-NVidia har PS 3.0 støtte på sine GPU'er noe ATI ikke har, selv på X850.

-NVidia har støtte for SLI noe ATI ikke har og valser med dette, som andre allerede har nevnt, over allt hva ATI kan tilby hva gjelder ytelse.

-Nvidia tilbyr bra Linux drivere mens ATI sine i praksis ikke er brukbare på tross av at de har lovet bedre Linux drivere i lang tid.

 

NVidia kan selfølgelig lansere en lettere oppklokket variant av 6800 Ultra, men dette er uansett ingen stor sak.

 

du burde kanskje fått inn et punkt til i listen din

 

du MÅ betale dobbelt så mye for 50-80% økt kraft for å i det hele tatt rettferdigjøre SLI oppsettet. det er vel heller tvilsomt om hovedmarkedet (diverse ikke de her på hardware.no) bruker så mye penger på grafikk kort.

 

og til dette med å lansere en lettere overclocket 6800Ultra : ja du har vel ikke fått med deg Extreme da? :roll:

Lenke til kommentar
Dette er bare tull. Greit at du liker nvidia bedre enn ATI men det er bare OpenGL accel og TV-output som er de store problemene med ATI sin driver. Alt annet fungerer fint. I tillegg finnes det en opensource driver som også fungerer fint, unntatt med OpenGL programmer. Bruker denne i skrivende stund.

Nå er det faktisk OpenGL-ytelse og TV-out/Dual head som er ganske viktige elementer av en driver, i hvert fall OpenGL-ytelse. Når det gjelder driver 3.14.6 (den nyeste driveren), så har jeg ikke fått 3D-aksellerasjon til å fungere, og jeg har prøvd både på en nForce2-maskin og på en Intel-basert maskin. Fikk den til å fungere på nForce2-maskinen ved å legge inn en agpgart-driver for nForce2 beregnet på kernel 2.4.22 mens jeg bruker 2.6.7.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Har X800XT PE fra ATi jeg, men er det noen som har GF6800UE i original stand? Nei, ikke det nei, tenkte meg det... Dessuten er UE klokket til 460/1200 :thumbup:

Nå skulle vel UE kjøre 450/1200? Og gjør ikke dette ?

Det kortet har ingen i Norge, Komplett har utsatt og utsatt det der.

Har riktignok 6800 kort selv og liker det, men rett skal være rett, jeg synes

ATI har vært MER tilgjengelig med sine toppkort enn nvidia...

Lenke til kommentar

Det virker som om nVidias spesifikasjon på et UE kort er "et kort som er klokket høyere enn et Ultra kort". Om dette er 425, 430 eller 450 MHz tror jeg faktisk kan variere (Anandtech testet et eVGA kort på 450 MHz), men en minnehastighet på 1200 MHz ser ut til å gå igjen.

 

Sånn sett er Gainward kortet et UE kort... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...