G2Petter Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Jeg har en 120GB harddisk som er satt inn i et eMagic ekstert HDD-kabinett som skal brukes til å backe opp noen Win-maskiner. Win-maskinene klarer ikke å finne disken så det går an å formatere den. Når jeg kobler den til FC3-boksen min of skriver fdisk -l finner jeg den på /dev/sdb, og det står noe om at det er ugyldig filsystem e.l. Hvordan skal jeg gå frem for å ordne dette på best mulig måte? mvh, g2petter Endret 23. november 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Du bør vel først lage partisjonene på disken fdisk /dev/sda n så burde vel en: mkfs.vfat /dev/sda1 gjøre biffen Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Når jeg prøver å lage filsystemet får jeg beskjed om følgende: mkfs.vfat 2.8 (28 Feb 2001) mkfs.vfat: Will not try to make filesystem on '/dev/sdb' Nå prøver jeg å lage et liux-filsystem først, og så sette den på windows-PC-en for å se hva som skjer... Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 /dev/sdb er devicet, selve disken, IKKE en partisjon. Du må lage en partisjon og så gjøre mkfs på f.eks. /dev/sdb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå