AzureCloud Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 skal kjøpe nytt skjermkort etter jul, bør eg invister i PCI-E? må vell ha nytt hovedkort og da? ny CPU også eller?? Ja! Hva slags CPU har du? Har en Intel Pentium 4 3.0Ghz Prescott, må eg kjøpe det og nytt? Socket 478 eller 775? Det ser faktisk ut som om du får tak i hovedkort med Socket 478 og PCI-E, men det er vanligst på Socket 775. 478..! funker d da asså? men får anyway aldri tak i penga te ett PCI-E hovedkort, CPU og Skjermkort da... http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304631&cks=PRL 1000 spenn?! har no f*** ikkje 1000 spenn ekstra har såvidt rå te skjermkorte eg ska kjøpe Blir nåk AGP på meg.. Du blir nok fornøyd med AGP-kortet, men må nok bytte alt til PCI-E ved neste korsvei... Lenke til kommentar
radivx Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Som sagt er PCI Express erstatter for både AGP og PCI (endelig kan Creative sine grafikkort encode i dolby digital on the fly). Ytelsen til skjermkort kommer nok om en 2-3 år Da synes man sikkert synd på folk som har AGP skjermkort. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Du blir nok fornøyd med AGP-kortet, men må nok bytte alt til PCI-E ved neste korsvei... *litt masse Quoting drit so* jess må eg sikkert, men deg går bra.. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Som sagt er PCI Express erstatter for både AGP og PCI (endelig kan Creative sine grafikkort encode i dolby digital on the fly). Ytelsen til skjermkort kommer nok om en 2-3 år Da synes man sikkert synd på folk som har AGP skjermkort. Liker å ha det som ingen andre har så Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 (endret) Hvis det skal gå 2 år eller mere før en får noen praktisk ytelse av PCI-E så er enn jo allerede på vei til bytte skjermkort og hovedkort. Ser da ikke poenget i PCI-E så lenge det koster mer for noe som ikke har noe nytte ytelsesmessig. Jeg kan gjerne kjøre Audi A8 til jobben, men jeg kommer ikke noe fortere frem. Endret 23. november 2004 av Neotetra Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 historien gjentar seg. hvis man ikke opgraderer hele tiden men bare når maskina virkerlig begynner å bli treg så risikerer man likevel å må kjøpe en helt ny pc , selv om det er bare skjermkortet som er blit tregt og hardisken er for liten og man ønsker mere minne i maskina. jeg mener at det sod en plass ( her på hardware) at soket 478 var på vei ut . har jeg opfatet det feil eller ? . det er sjelden at det holder med bare en opgradering ( untak hvis maskina er minfdre en 2 år ). jeg komkluderer med at med pci-e man man egentlig ha nytt hovekort som i gjen fører til at man likegodt kan kjøpe ny maskin Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg må oppgraddere HK, CPU og Minne hvis jeg skal ha noe bedre enn det jeg har i dag, pga HKet mitt. Så da er det bare å skaffe seg nytt skjermkort også, og da selvfølgelig må det bli PCI-E, for di da slipper jeg unne med å kjøpe nytt skjermkort neste gang. Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Min er erfaring er at en slipper ikke unna med nytt skjermkort hvis det er nytt i dag, men om 2 år så trenger enn et nytt pga utviklingen går så utrolig fort. Det samme gjelder nesten for HK også med unntak hvis det ikke er kommet noen nye standarder på HK i løpet av de 2 årene. Slik det ser ut nå så er dette et faktum fordi: Intel er ikke over på 64 bits enda så der må en skifte uansett. AMD er ikke over på ddr 2 enda så der må en skifte, kanskje skjer det noe radikalt på harddisk fronten slik at der må en skifte. I tilegg så går er det skifte fra ATX til en ny standard, Desverre står en overfor ganske store arkitektur skifte nå som ennå ikke er ferdig. Dvs da AMD XP kom var ting litt mer stabilt i noen år med tanke på teknologiskifte mens vi nå står midt inni et som ikke er ferdig.Imens hagler det med ulike HK som har forskjellige nye ting men som vi vet er bare et steg på veien til ting har satt seg for den nye arkitekturen. Lenke til kommentar
sssh Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Min er erfaring er at en slipper ikke unna med nytt skjermkort hvis det er nytt i dag, men om 2 år så trenger enn et nytt pga utviklingen går så utrolig fort. Det samme gjelder nesten for HK også med unntak hvis det ikke er kommet noen nye standarder på HK i løpet av de 2 årene. Slik det ser ut nå så er dette et faktum fordi: Intel er ikke over på 64 bits enda så der må en skifte uansett. AMD er ikke over på ddr 2 enda så der må en skifte, kanskje skjer det noe radikalt på harddisk fronten slik at der må en skifte. I tilegg så går er det skifte fra ATX til en ny standard, Desverre står en overfor ganske store arkitektur skifte nå som ennå ikke er ferdig. Dvs da AMD XP kom var ting litt mer stabilt i noen år med tanke på teknologiskifte mens vi nå står midt inni et som ikke er ferdig.Imens hagler det med ulike HK som har forskjellige nye ting men som vi vet er bare et steg på veien til ting har satt seg for den nye arkitekturen. Meget bra formulert, sier meg helt enig! Personlig er jeg kanskje en etternøler, jeg hopper ikke på nye teknologier med en gang de er kommet.. Da ligger nemlig prisen langt over det man får av ytelse sammenliknet med gamle standarder, og man kjøper stort sett noe som ikke er ferdigutviklet ennå. Dermed ender det opp med at man må foreta en ny oppgradering når standarden har fått utvilklet seg til maksimumsgrensen av det den kan oppnå av ytelse. Jeg har oppgradert og bygget PC siden jeg var 14 (1994), og har kjøpt meg mye forskjellig opp igjennom. Men én ting har jeg vært konsekvent med: jeg har ligget og lurt med utsyr som har ligget litt bak i utviklinga. Det vil ikke dermed si at jeg nødvendigvis har hatt dårlig maskin, men jeg har sikkert spart meg for en drøss med dyre oppgraderinger! F eks nå sitter jeg med en Athlon XP 2500+ (ulåst MP) og GF4 Ti4600.. Kunne ikke falle meg inn å dra og kjøpe et PCIe-kort (med tilhørende HK + CPU) nå! Nei, da klokker jeg opp dataen, spiller på litt lavere oppløsning, og venter til markedet er gunstig for å bytte til PCIe. Jeg kommer meget sannsynlig til å kjøpe meg PCIe etter hvert, men ikke på en stund. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Min er erfaring er at en slipper ikke unna med nytt skjermkort hvis det er nytt i dag, men om 2 år så trenger enn et nytt pga utviklingen går så utrolig fort. Det samme gjelder nesten for HK også med unntak hvis det ikke er kommet noen nye standarder på HK i løpet av de 2 årene. Slik det ser ut nå så er dette et faktum fordi: Intel er ikke over på 64 bits enda så der må en skifte uansett. AMD er ikke over på ddr 2 enda så der må en skifte, kanskje skjer det noe radikalt på harddisk fronten slik at der må en skifte. I tilegg så går er det skifte fra ATX til en ny standard, Desverre står en overfor ganske store arkitektur skifte nå som ennå ikke er ferdig. Dvs da AMD XP kom var ting litt mer stabilt i noen år med tanke på teknologiskifte mens vi nå står midt inni et som ikke er ferdig.Imens hagler det med ulike HK som har forskjellige nye ting men som vi vet er bare et steg på veien til ting har satt seg for den nye arkitekturen. Meget bra formulert, sier meg helt enig! Personlig er jeg kanskje en etternøler, jeg hopper ikke på nye teknologier med en gang de er kommet.. Da ligger nemlig prisen langt over det man får av ytelse sammenliknet med gamle standarder, og man kjøper stort sett noe som ikke er ferdigutviklet ennå. Dermed ender det opp med at man må foreta en ny oppgradering når standarden har fått utvilklet seg til maksimumsgrensen av det den kan oppnå av ytelse. Jeg har oppgradert og bygget PC siden jeg var 14 (1994), og har kjøpt meg mye forskjellig opp igjennom. Men én ting har jeg vært konsekvent med: jeg har ligget og lurt med utsyr som har ligget litt bak i utviklinga. Det vil ikke dermed si at jeg nødvendigvis har hatt dårlig maskin, men jeg har sikkert spart meg for en drøss med dyre oppgraderinger! F eks nå sitter jeg med en Athlon XP 2500+ (ulåst MP) og GF4 Ti4600.. Kunne ikke falle meg inn å dra og kjøpe et PCIe-kort (med tilhørende HK + CPU) nå! Nei, da klokker jeg opp dataen, spiller på litt lavere oppløsning, og venter til markedet er gunstig for å bytte til PCIe. Jeg kommer meget sannsynlig til å kjøpe meg PCIe etter hvert, men ikke på en stund. Da er det kanskje på tide å oppgraddere skjermkortet snart, med å gå for ett mellomklasse kort (AGP) f.eks. Radeon 9600XT vil maskinen din yte mye bedre i spill, dyrt er det heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå