Gå til innhold

Multitasking og AMD


ronndi

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende oppsett

KT3 ultra Aru

AMD1800+

256 ddr ram (no-name)

maxtor 60gb ata 100 5400rmp

GF4-440mmx

 

Og jeg er slett ikke fornøyd med hvordan maskinen jobber med flere oppgaver samtidlig.

Kan jeg forbedre dette ved å enten bytte ram eller harddisk.

Har ram noe å si for ytelsen i multitasking?

Har HD noe innvirkning?

(jeg vet jo at de har det, men er det snakk om mer enn nano-sekunder?)

Jeg har tidligere kjørt på et Pentium-system og synes det taklet multi-tasking utmerket

 

Er løsningen å investere i kvalitets ram?

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ronndi på 2002-05-28 21:37 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-28 23:04, ronndi skrev:

Har en ny disk, men da 5400 rpm :sad:

kjører Xp, ok

har du kanskje noen spesifikasjoner på ram å anbefale?

takk for svar by the way :smile:


 

 

Du har DDR ram, så ingen grunn til å bytte

denne. Harddisken, derimot har en del å si for

ytelsen. 7200 rpm med 2 MB buffer er standard i dag.

Siden ram er billig nå, kan en ekstra brikke hjelpe være greit, da operativsystemet ikke trenger å bruke

så mye virtuelt minne, dvs disk.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hva slags oppgaver da. Men som andre har sagt så er behovet for god diskytelse der når man kjører win XP. 256 Ram er lite til multitasking i XP minimum 512MB, om ikke 768. Og ikke gå for det aller billigste når du kjøper RAM til slike systemer, dem er kresne på godt kvalitetsminne.

 

Har du tilpasset swap fila? Kan dra mye bruk av disk den. Når man først kjøper ett sånt system så er det designet får å gi ganske mye fra CPU`ene, men resten av utstyret i drift må jo også holde følge.

 

_________________

AMD Athlon MP 2100+ x2 BETA

ASUS A7M266-D BETA

2048 MB Corsair XMS 2700 REG/ECC

SCSI U160 RAID 5

Asus V8200 GeForce3 Deluxe

 

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-05-29 00:07 ]

Lenke til kommentar

1. For å komme til alternativene til swap fil må du gå inn på Kontroll Panel>System>Advanced>Settings under Performance>Advanced>Change knappen under Virtual Memory

 

2. Hvor skal du så legge swap fila?? Hvis du har flere disker legger du den på den raskeste. Hvis du har en disk med flere partisjoner, så legger du den på den største.

 

3. Hvor mange swap filer bør det være?? Windows XP lager en på hver partisjon, men du trenger kun en. Følg instruksjonene over for hvor du skal lagre swap fila og deaktiver de andre.

 

4. Hvor stor bør swap fila være?? En tommelfingerregel er at swap fila bør være 1,5 ganger antall ram i maskinen. Har du 512 mb ram, så bør swap fila være ca 768 mb.

 

5. Hvem skal kontrollere swap fila, Windows eller deg?? Dette bør du gjøre. Hvis Windows kontrollerer den er den dynamisk. Det vil si at den krymper og vokser ettersom Windows mener det er behov for det. Dette vil gjør så swap fila blir fragmentert og ytelsen vil bli redusert. For å få optimal ytelse lønner det seg å sette både minimum og maksimum størrelsen til det samme. I dette tilfellet 768 mb.

 

Men jeg mener fortsatt at du har for lite RAM for å gjennomføre masse på en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...