larole Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Hei Jeg prøver å ta bilder av min lille datter, men hun nekter jo å sitte helt rolig. Resultatet er at ALLE bildene blir uskarpe. Er det virkelig ikke mulig å stille på lukketiden på dette kameraet? Finnes det andre innstillinger/modi som kan benyttes? IXUS 500 Takknemlig for svar Endret 22. november 2004 av larole Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Hva med å bruke mer/bedre lys?? Øke ISO-hastigheten (kan medføre ISOstøy i bildene) Mvh AW Lenke til kommentar
larole Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 OK, så det som skjer er at dårlig lys (det var det i disse tilfellene) gjør at IXUSEn bruker lengre tid på å lukke, og at bildet dermed blir uskarpt? Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Jep. Det gør kameraet for at tage nok lys ind til at du rent faktisk kan se hvad der er på billedet. Sæt iso'en op eller øg lysmængden for at undgå at kameraet bruger en lang lukkertid, som gør at det er tæt på umuligt at få et skarpt billede uden stativ. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 I første omgang ville jeg prøvd med mer lys - da kan du f.eks. gå utendørs i solnedgang e.l. som gir et fint varmt lys. Blitz er sjelden veldig egnet på portretter, ihvertfall så lenge blitzen sitter på kameraet. Du kan også prøve med ulike lamper innendørs - men unngå lysstoffrør. Hvis du fortsatt får uskarpe bilder, prøver du "sportsmodus" på kameraet (det fører antakelig til høyere ISO og evt større blenderåpning, om mulig), eventuelt kan du selv øke ISO-verdien manuelt om det går an på dette kameraet. Last bildene inn på PC'en og sjekk hvilken lukkertid du brukte på de bildene som ble skarpest. Antakelig bør du ned på 1/50-1/100 sekund med de brennviddene man oftest bruker på portrettbilder (50-100mm). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå