Gå til innhold

Hjelp - strømforsyning

Anbefalte innlegg

Fikk den nye strømforsyninga idag på 410w, men da jeg hadde installert den etter manualen og kobla i strømkontakten smallt det i den :S. Hva har jeg gjort galt og er noen av de andre komponentene i pc'en ødelagt? (peise nytt POV6800GT) <- som var kobla rett fra strømforsyninga :S

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja. etter at jeg satt den på 230v smallt det igjen :S

Stygt å flire...du tuller vel ikke? Hvis du kjørte 230v på psu`en når den stod på 115v ble den ødelagt. Derfor fungerer den ikke etter at du har switchet over. Det at det kom en ny smell betyr vel at en eller annen kondensator eller noe som var koblet utenom når du prøvde første gangen fikk spenning når du prøvde på nytt med switchen på 230v.

Strømforskyninger i Norge skal selvfølgelig ikke leveres med velgeren på 115 volt, men de fleste bruksanvisninger på veldig mange typer elektriske innretninger oppfordrer til å sjekke dette. Dermed kan det bli vanskelig å komme noen vei med reklamasjon. Sjekk bruksanvisningen for psu, hvis det ikke står noe om dette kan du kanskje ha en bitteliten sjans.

Når det gjelder de andre komponentene er det bare en måte å finne ut om de virker, det er å teste dem. Enten med annen psu, eller i en annen pc. Kanskje hadde du flaks...

:(

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Dersom innspenningsvelgeren står på 115 i stedet for 230 V, leverer strømforsyningen i prinsippet dobbelt så høy spenning ut, som den skal. Det sier seg selv at det ikke er særlig helsemessig forsvarlig for komponentene, og heller ikke for strømforsyningen.

Grunnen til at det smalt 2 ganger, er sannsynligvis at den første smellen har laget en kortslutning, som fikk stått på en liten stund før 230 V sikringen tok den... Det er bare å gå i gang å teste komponentene i en annen maskin, eller bytte psu, og håpe på det beste. Ta en visuell sjekk av de forskjellige kortene først. Hvis komponenter er svidd, er det lite håp.

Endret av Meccer
Lenke til kommentar

Rent teoretisk kan samtlige enheter som var koplet til strømforsyningen være ødelagt.

Samtidig er det mulig at ikke noe annet enn strømforsyningen din ble skadet.

Dette kommer an på hvor i PSUen feilen oppstod. PSUen er utstyrt med minst en sikring, og denne kan ha reddet resten av systemet ditt.

Det er ikke så mange alternativer til hva som fikk PSUen til å kortslutte (noe du kan konkludere med at skjedde).

Siden threaden din bærer preg av at du ikke er innehaver av utstyr eller evne til å feilsøke elektronikk, i hovedsak motstand, støtter jeg meg til ovenstående forslag om å sjekke på baksiden av strømforsyningen din, om det der er en rød skyvebryter, ofte litt innfelt i strømforsyningen, hvor det også er påskrevet 115V og 230V (artig nok varierer tallene her en smule fra produsent til produsent).

Om den står på 115V før du stiller på den, er det forklaringen.

Denne innstillingen sørger for at PSUen skal kunne kjøre i land hvor husnettet ikke gir mer en 110-115V. I Norge vil det bety at strømforsyningen mottar dobbelt så høy spenning som den er beregnet for, dette varmer opp eventuelle motstander til en temperatur som fører til kortlutning.

Uansett hva som skyldes kortslutningen er det tre ting som kan være konsekvensen;

1. En eller flere sikringer inne i strømforsyningen har røket og hverken strømforsyningen eller andre komponenter i system er skadet.

2. Komponenter (andre enn sikringen(e)) i strømforsyningen er ødelagt.

3. Kombinasjon av punkt 2. og at en, flere eller alle resterende tilkoplete enheter er ødelagt.

Å gi en annen problemløsning enn hva har foreslått, altså sende inn til garanti, er vanskelig uten feilsøking.

Uten nok kunnskap er det dumt å åpne strømforsyningen, i ditt tilfelle hovedsaklig fordi dette gjør at du mister garantien på den.

Om du ønsker å finne ut om andre enheter i systemet ditt er skadet, og du ikke har utstyr eller evne til å måle strøm/volt/motstand, trenger du en annen PC som er kompatibel med dine enheter og ta i bruk elimineringsmetoden. Tidkrevende og upraktisk, men konkluderende. Om du har tilgang til en annen strømforsyning kan du også prøve å kople den til systemet. Om systemet ikke starter må du tilbake til elimineringsmetoden...

Har tatt utgangspunkt i at det faktisk var i strømforsyningen det smalt, om annet var tilfellet må du forklare nærmere hvor.

EDIT: Her må jeg konsentrere meg om en ting av gangen skal jeg komme folk i forkjøpet skjønner jeg...

Endret av dr_down
Lenke til kommentar

Du har min fulle medfølelese.

Ta ut alt på hovedkortet

(skjærmkort -ram - disker - cdrom /dvd. pross. vifte)

Prøv å kople til på nytt i hovedkort. Smeller det da sjekk hovedkort spesielt elektrolyter. Sprengt på toppen?

Prøv å sett inn 1 og ett komponent (vifte/cpu) er 1

Håper det går bra

Lenke til kommentar
Ta ut alt på hovedkortet

(skjærmkort -ram - disker - cdrom /dvd. pross. vifte)

Prøv å kople til på nytt i hovedkort. Smeller det da sjekk hovedkort spesielt elektrolyter. Sprengt på toppen?

Prøv å sett inn 1 og ett komponent (vifte/cpu) er 1

Håper det går bra

Om det menes at han skal gjøre dette, og prøve igjen med den PSUen det smalt i, må det langt mer enn håp til for at det skal gå bra.

IKKE gjør noe flere forsøk med strømforsyningen koplet til systemet.

Men som det sies, elektrolytkondensatorene er lett å se om er ødelagt., Dette er "store" sylinderformete komponenter, ofte i nærheten av CPU eller hovedtilkoplingen fra strømforsyningen (prøver å gjøre det enkelt her).

Men dette forteller deg ikke annet enn at hovekortet er ødelagt.

Synd jeg ikke rakk å skrive tidligere post før du prøvde å sette den på 230V og kople til strøm. Sannsynligheten for større ødeleggelse har økt betraktelig nå.

Lenke til kommentar
Strømforskyninger i Norge skal selvfølgelig ikke leveres med velgeren på 115 volt, men de fleste bruksanvisninger på veldig mange typer elektriske innretninger oppfordrer til å sjekke dette. Dermed kan det bli vanskelig å komme noen vei med reklamasjon.

Dette er medfører vel ikke riktighet. Strømforsyninger i Norge kan leveres med spenningsregulering, uten at dette bryter med noen standard.

Uansett er det riktig som du har kommet frem til, send strømforsyningen inn til garanti.

Hva de resterende enhetene angår, har du fått de alternativene som er uten mer kyndig feilsøking.

Lenke til kommentar
Strømforskyninger i Norge skal selvfølgelig ikke leveres med velgeren på 115 volt, men de fleste bruksanvisninger på veldig mange typer elektriske innretninger oppfordrer til å sjekke dette. Dermed kan det bli vanskelig å komme noen vei med reklamasjon.

Dette er medfører vel ikke riktighet. Strømforsyninger i Norge kan leveres med spenningsregulering, uten at dette bryter med noen standard.

Jo, dette medfører riktighet. Jeg har ikke antydet at det var noen standard som tilsier at de ikke kan leveres med spenningsvelger, eller at de skal være satt til riktig valg. Hvis du leser innlegget en gang til ser du at jeg skriver det motsatta;nemlig at bruksanvisningen sannsynligvis legger ansvaret for å påse at velger er satt riktig på brukeren.

Det jeg derimot skriver er at det er ingen som praktiserer konsekvent å levere med velger satt feil. Da ville vi nok fått mange saker som denne. Dermed tror jeg nok både forhandler og kunde er enig med meg i påstand om at man ikke skal levere med velger satt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...