Shotherra Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 På mitt MSI KT3V hk så kan jeg ha maks pc2700 DDR Ram. Nå har jeg tenkt til å oppgradere med 512mb til. Ifølge psdata er det tilbus på en pc 3200 512 brikke. Kan jeg bruke pc3200 i min pc da? Vil ikke pc3200 kjøre på pc2700 hastighet da? Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) Ja, og ja... PC3200 = brukes/synonymt sammen med en FSB på 200mhz PC2700 = brukes/synonymt sammen men en FSB på 166mhz Den PCXXXX verdien er max båndbredde og er teoretisk den som skal kunne oppnås ved å kjøre på de frekvensene som nevnt over. Men det er ingen ting i veien for å kjøre de på lavere frekvenser, hvis du gir 166mhz til en PC3200 vil den gå på 166mhz enkelt og greit. og yte som en PC2700. Er kansje ikke så dumt å kjøpe PC3200 selv om du kun trenger PC2700 I Dag.....så slipper du og oppgradere minnet neste gang hvis du da går for noe som er raskere enn 166mhz FSB. EDIT : den brikken du har fra før som er PC2700 har en gitt verdi på minnetimmings feks 2,5.3.3.8 hvis den nye brikken har feks 2.2.2.6 vil du normalt ikke kunne kjøre på de verdiene, om du skjønner.... Den "svakeste" brikken vil bestemme hvilke timmingsverdier du må bruke. Uten at jeg har noe dårlig erfaring med det selv så bør du være obs på at 2 ganske ulike brikker som de du nevner kan lage litt trøbbel. Mulig noen andre her kan si noe om det ? Endret 22. november 2004 av Blacksheep Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Nå har det seg at den pc2300 brikken jeg skulle kjøpe hadde CL 3. Vil heller ha CL 2.5. I biosen kunne jeg velge manuellt og auto. Ved man. kunne jeg bestemme hastigheten. Satte den til 400mhz og kjørte pcmark2002, og så en gang med auto innstillinger...: UnTweaked CPU Score: 6134 Mem Score: 4628 HDD Score: 1014 -------------------------- Tweaked CPU Score: 6179 Mem Score: 4801 HDD Score: 1008 Som dere ser så har jeg gått ned 6 poeng på HDD score... likvel er det et lite tap som ikke er vits å sutre over, men lurer bare litt på hvorfor... Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 I biosen kunne jeg velge manuellt og auto. Ved man. kunne jeg bestemme hastigheten. Satte den til 400mhz og kjørte pcmark2002, og så en gang med auto innstillinger...: Den skjønte jeg ikke helt, mulig jeg misforstår men, hva kjører du FSB'en din på ? Minnet kan ikke kjøre fortere enn FSB, eller hva. Som dere ser så har jeg gått ned 6 poeng på HDD score... likvel er det et lite tap som ikke er vits å sutre over, men lurer bare litt på hvorfor... Hadde ikke bekymret meg for den, garantert normale svingninger. ca 6 promille. hehe Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 (endret) I biosen kunne jeg velge manuellt og auto. Ved man. kunne jeg bestemme hastigheten. Satte den til 400mhz og kjørte pcmark2002, og så en gang med auto innstillinger...: Den skjønte jeg ikke helt, mulig jeg misforstår men, hva kjører du FSB'en din på ? Minnet kan ikke kjøre fortere enn FSB, eller hva. Som dere ser så har jeg gått ned 6 poeng på HDD score... likvel er det et lite tap som ikke er vits å sutre over, men lurer bare litt på hvorfor... Hadde ikke bekymret meg for den, garantert normale svingninger. ca 6 promille. hehe FSB-en kjører på 166x2 = 333Mhz. Gikk inn i biosen og DRAM timings, valgte manuellt og satte minne til å kjøre 400Mhz. Ved Auto innstillinger så går den på 333Mhz. FSB-en blir ikke forandret.. Merk deg at Det er et Hk med KT4V 400mhz FSB som er byttet KT3V 333Mhz FSB Glemte jeg å nevne at brikkesettet er VIA Apollo... Hmm, pc-en er vist litt full... kanskje sjenke den enda litt mer så den blir bedre..! Endret 22. november 2004 av CorVette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå