Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

to routere etter hverandre

Anbefalte innlegg

Håper det er noen som kan hjelpe meg med et problem.

Jeg deler nettforbindelsen med naboen, han har en router etter min router.

Det ser ut som at det skaper problemer bl.a at han mister hastigheten av og til.

Jeg får heller ikke noe som helst kontakt med hans maskiner.

Har det noe med at vi har forskjellig gatawayadresse? eller hva er det?

Jeg tenkte også og kunne skrive ut på hans skriver, man finner den ikke. hjelp meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enklere som nevnt ja

Om ikke har dere tre segmenter da dette er ruternes jobb-din-nabo-isp (stopper broadcast), Default gateway er jo adressen som pakkene tar om den ikke finner noe vei lokalt, deres isp med andre ord, så blir trafikke routet videre derfa.

Om dere alikevell ønsker å bruke to rutere er det leteset å bruke rip, denne oppgraderer seg selv. Den er det bare å enable i router mode på begge routere, videre burdet dere bruke privat ip range i 10 eller 192.168 serien. OM dere kan subnetting blir det enda mer oversiktlig

Du får kjøpt utrolig enkle routere med switch i dag. Meget lett grensnitt, med dhcp, firewall for 400-500kr

Om noen av dem støtter virituelt lan, kan dere oppnå det du snakker om med en boks.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Hvilke enheter bruker dere da? Mange som støtter wds og kan bridges på den måten, noen kan kjøre som trådløse klienter og enkelte kan faktisk kjøre i flere modi, bl.a. som aksesspunkt. Hvis router`ene har slike egenskaper er det enkelt å løse dette. Hvis ikke er det vel mer komplisert.

Lenke til kommentar
Om dere alikevell ønsker å bruke to rutere er det leteset å bruke rip, denne oppgraderer seg selv. Den er det bare å enable i router mode på begge routere, videre burdet dere bruke privat ip range i 10 eller 192.168 serien. OM dere kan subnetting blir det enda mer oversiktlig

Du får kjøpt utrolig enkle routere med switch i dag. Meget lett grensnitt, med dhcp, firewall for 400-500kr

Nå er vel ikke støtte for RIP noe som er spesielt vanlig i billige hjemmerutere da. De fleste såkalte bredbåndsruterne til en billig penge støtter vel bare statisk ruting ettersom jeg vet. Uansett så er vel RIP litt overkill om det bare er to rutere det er snakk om...

Å kjøpe en Cisco-ruter eller lignende for å få støtte for RIP i hjemmenett er en fullstendig bortkastet investering om du spør meg...

Lenke til kommentar
Min router til 700 kr gjør det, v2 også.

men dette er ikke mitt beste forslag-det ser du tydlig av det jeg har skrevet, du prøver bare å finne feil.

Jeg prøver ikke å finne feil, men det er godt mulig jeg tar feil ang. billige rutere og RIP. Uansett vil vel statisk ruting være det greieste i et så lite nett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...