Gå til innhold

Kamera til filming i mørket?

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

heh - vel, DV er ikke kjent for å takle sort/mørke særlig bra, men...

jeg har nylig kjøpt et Sony TRV30E hos Multicom, og må si jeg ble forbauset:

jeg testa kameraets Nightshot funksjon i totalt mørke. selvfølgelig er jo dette elektronisk lys-forsterkning/ IR, så kvaliteten er jo ikke på topp. men det var kult å gå ned kjeller-trappa i komplett mørke, og se alt på kameraets store LCD-skjerm...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:

On 2001-10-23 02:28, sleazer skrev:

heh - vel, DV er ikke kjent for å takle sort/mørke særlig bra, men...

jeg har nylig kjøpt et Sony TRV30E hos Multicom, og må si jeg ble forbauset:

jeg testa kameraets Nightshot funksjon i totalt mørke. selvfølgelig er jo dette elektronisk lys-forsterkning/ IR, så kvaliteten er jo ikke på topp. men det var kult å gå ned kjeller-trappa i komplett mørke, og se alt på kameraets store LCD-skjerm...

Noen som har prøvd Sony PC5's HVL-IRC "Nightshot lampe" Hjelper denne mye?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette med Nightshot er et artig emne. Jeg har ikke den funksjonen selv, men har oppdaget at kameraets CCD reagerer på IR-stråling. Dette kan man lett sjekke selv ved å filme en IR fjernkontroll når man trykker på fjernkontrollknappene. Sonys Nightshot er så vidt jeg kan skjønne nettopp utnyttelse av at CCD'en reagerer på IR-stråling. Lampen er sannsynligvis bare en kraftig IR-lampe. Så er jo spørsmålet hvorvidt andre kameraer kan benytte den samme lampen for å filme i mørke. CCD-brikkene varierer så vidt jeg vet ikke noe særlig fra kamera til kamera (det er færre produsenter av CCD-brikker enn kameraer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...