Gå til innhold

Maskin kræsjer / låser seg under spilling

Anbefalte innlegg

Hei!

Har litt problemer med maskinen min her jeg. Jeg kjøpte meg Half-Life 2 i går, og begynte å spille dette, kom såvidt inn i City 17, så låser maskinen seg fullstendig, med en slags vedvarende pipelyd fra høytalerne.

Jeg prøver å sette opp virtuelt minne fra 768 MB til 1024 MB, og prøver igjen, det virker som dette hjalp noe, eller det var kanskje bare en tilfeldighet, ihvertfall fikk jeg spilt ganske mye lenger. Men det klikket igjen, så jeg går inn i BIOS, setter opp AGP Aperture size til 256 MB, og virtuelt minne til 2048 MB. Pluss at jeg installere nye grafikk drivere fra nVIDIA.

Når jeg da prøver å spille, så låser plutselig ikke maskinen seg, men den restarter seg helt automatisk.

Jeg mistenker et hardware problem, for det er ikke bare Half-Life 2 jeg har hatt disse problemene med. De har kommet i Football Manager 2005, The Sims 2 og Rome: Total War, som jeg kommer på nå i farten.

Men det rare er at NFSU2, det har jeg kunnet spilt dag ut og dag inn uten noe som helst problem.

Det hender bare at den "låser" seg i noen tidels sekunder, men dette hender ofte ute i Windows også, når jeg hører på musikk eller lignende.

System:

Hovedkort: Abit KT7A v1.3

Cpu: AMD Athlon 1.4 GHz

Ram: Ukjent 512 MB PC133

Gpu: Gainward GeForce 4 Ti4200 128 MB

Dette ble nå en lang post, men håper noen gidder å lese igjennom å komme med noen tips.

Mvh.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er forresten error'en jeg får, etter maskinen har restartet:

BCCode : 10000050 BCP1 : E4CA0A20 BCP2 : 00000001 BCP3 : BF1803B5

BCP4 : 00000001 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Sikkert ikke så mye fornuftig å få ut av den, men kan jo hende noen andre har opplevd noe lignende.

Når det gjelder temperaturer,

så ligger system temp på: 28°C

CPU temp på +/- 50°C

Mvh.

Tom

Lenke til kommentar

Problemet er at det er ikke bare i HL2 dette skjer. Ta Football Manager 2005 f.eks. et spill som ikke akkurat krever allverdens av skjermkortet. Her skjer det samme. Men derimot bruker dette spillet en mengde minne ville jeg tro, til alt av spiller databaser osv.

Så jeg tror kanskje det kan være ram'en, har prøvd memtest 86, men har ikke kjørt den ferdig, for det virket som det tok en evighet. Men fant ikke noen feil i den timen den holdt på.

Mvh.

Tom

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over at denne maskinen er rimelig utdatert, men den skal jo ikke låse seg / restarte seg for det. Dessuten klarer den minste kravene til HL2, og HL2 stiller jo selv inn oppløsning og grafikk detaljer til det nivået, mitt system skal klare.

Og ta NFSU2 f.eks. det er jo et rimelig nytt spill vil jeg si (selvom det kanskje bruker samme grafikkmotor som det første spillet ?), det funker utmerket og det har aldri skjedd når jeg har spilt dette.

Mvh.

Tom

Lenke til kommentar

jeg har samme problem med pcen min. Har likt grafikkort, dog litt raskere prossessor. problemet oppstår i warcraft III og World Of warcraft beta. Problemene var der ikke før, så må være noe som har skjedd de siste 3-4 ukene. Får du kjørt de nyeste nvidia driverne vodoo?

Lenke til kommentar

Rart sidan ting funka fint før.

Opplever du noko grafikkfeil før maskina kræsjer.

Har du overklokka maskina.

Det kan vera hør temperatur på skjermkort. Eg veit ikkje om GeForce 4 kortene utvikle mykje varme, så det er berre ein teori.

Kjenn på skjermkortet om det er varmt.

Har du god lufting i kabinetet.

Du kan prøva denna:

Ultimate boot cd

Der er det fleire program til å testa all hardware.

Lenke til kommentar

Takk for tips alle sammen.

Strømforsyningen er på 300W.

Finnes det noen program som sjekker temperatur på skjermkortet ? Eller det har kanskje ingen temperatur sensor.

Jeg har aldri overklokket verken cpu, gpu eller ram, så tror ikke det skal være noe problem. Har prøvd å sette ned hastighet på CPU, med samme problem.

Men skal prøve å få sjekket skjermkortet, kanskje det er det som utvikler for mye varme.

Puffsan: Det var etter at jeg installerte de nye nVIDIA driverne at maskinen begynte å restarte seg istedenfor å fryse. Så virker som det kan være noe humbug med den også.

Men det er jo også noe annet som ligger bak her, som gjør / gjorde at maskinen frøys.

Mvh.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...